Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 3-serien => E46 1998-2006 => Ämnet startat av: Daniel_ 80 skrivet februari 05, 2013, 16:05:51
-
Skrev rätt nyligen en tråd på Autopower, och tänkte även dela detta här så ni kan klura lite åt mig också :)
Bytte främre fjäderbenslagringar på min E46 coupe, då det var lite glapp i lagret.
Först köpte jag ett par billigare lagringar, men dessa gick sönder efter bara ett par veckors körning (började knaka som fan) och såg sedan ut så här.
[LÄNK] (http://piclair.com/data/tbcph.jpg)
Jag var övertygad om att det var dålig kvalitet, så två nya Febi/Bilstein inhandlades.
samt nya brickor och dammskyddsbrickor.
Nu efter två månaders körning så har det börjat knaka som fan ifrån den högra lagringen, och kollar jag ner på lagringen i fjäderbenstornet så ser jag tendenser till "brytningar" i gummit. (knakar endast på högersidan)
Allting är helt rätt monterat. övre fjäderskål - bricka - dammskydd till lagret - fjäderbenslagring.
samt att lagret är rejält insmort. det bör nämnas att jag har bytt fjädrar och stötdämpare på flertalet e46´or förut och aldrig träffat på detta problemet.
Vad fan är det som är fel egentligen??? något med stötdämparen? (original dämpare) den känns helt okej när jag har den bortmonterad, men tänker att den kärvar vid viss belastning eller nåt?
UppdateringI dag har jag varit inne med bilen på en auktoriserad Bmw-verkstad och dom har rivit ner fjäderbenen fram och två mekaniker har försökt hitta en orsak
till problemen, men hittar ingen orsak till att topplagringen går sönder. Jag har tröttnat på att skruva ner fjäderbenen gång på gång och tanken är väl att köpa nya stötdämpare, fjädrar, övre fjäderskål samt topplagringar. men det känns egentligen inte bra för jag vill veta VAD det är som orsakar detta.
Välkomna med era ideer och tankar om detta :)
-
Tråkigt när det händer och inte vet var kommer i från problemet. :(
Undrar om du inte behöver ett tjockare och hårdare gummi lagring som är for mjuk, eller?
-
Han skall ju inte behöva modifiera grejorna för att det skall hålla.
Hur ser dina däck ut? Tänker på om det är stötdämparen som kärvar så brukar det ju slita ordentligt på däcken med.
-
Ser ut som om det har varit för tight mellan tallrik och topplagringen. Med tanke på att du låtit riva ner allt för kontroll och inget där har framkommit är alternativet att köpa nya fjäderben.
Fick ett fjäderbrott på min E38 tidigare. Passade då på att byta allt i fjädringsväg. Topplagringarna var då av märket Meyle, fungerade och fungerar fortfarande klockrent.
Hoppas du får ordning på detta när nya fjäderbenen är på plats. Lycka till.
Med vänlig hälsning
Thomas
-
Har varit med om samma problem, se inlägg http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=1842.180 (http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=1842.180)
Han skall ju inte behöva modifiera grejorna för att det skall hålla.
Hur ser dina däck ut? Tänker på om det är stötdämparen som kärvar så brukar det ju slita ordentligt på däcken med.
Håller nog med Fredrik M att du ska se till att stötdämparna är OK, kan vara dålig kvalitet på lagringarna (även dina nya) för dessa ska normalt klara av det mesta.
Hitills har mina klarat sig utan problem å mina gamla hade gått ca. 15k innan bytet.
Petar in ett par bilder på en enkel test mellan dåligt å bra.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg267%2F7405%2Fnummer10.jpg&hash=4b512253f1407cba2dcd1a4211df52fc3379b46a)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg52%2F9102%2Fnummer11.jpg&hash=bf8f8edbab8f2ab9443220c06dea1fc78e6d4d56)
-
Tack för test visningen! BROR.
Då var jag inte helt ut och cykla när jag skrev att gummi kunde vara för mjuk, förmodligen finns fler kvalitet alternativ.
-
Tack för era synpunkter och ideer :) Bimmerpower är inte så stort men ändå försöker folk att hjälpa varandra här.
jag är dock fortfarande helt kluven över vad jag ska göra.
Som jag ser det så har jag ett par olika alternativ just nu.
1. En chansning att alla topplagringarna jag har köpt har varit av undermålig kvalitet. senaste uppsättningen var ju trots allt Febi/Bilstein.
och således beställa ett par Bmw original för runt 800kr (med en risk att det beror på stötdämparna och jag kör sönder även dessa lagringar)
samt att jag även beställer två nya övre fjäderskålar för att försäkra mig om att det inte beror på att den ena är deformerad (ser dock inte så ut)
2. Jag beställer nya stötdämpare (2 stycken Sachs m-technik går loss på 2000kr i Tyskland) samt två nya fjäderskålar, och Bmw original topplagringar
Dock känns det ju som en jättetråkig utgift att köpa nya stötdämpare när dom verkar vara okej.
-
Tack för test visningen! BROR.
Då var jag inte helt ut och cykla när jag skrev att gummi kunde vara för mjuk, förmodligen finns fler kvalitet alternativ.
Att det skulle finnas flera olika kvalitetsalternativ är ju inte möjligt. Vilket kvalitetsalternativ skulle de Bilstein som jag har inhandlat vara? till modeller med fyrcylindriga motorer? isåfall skulle det ju stå det när man köper lagret.
-
Tack för komplimangen! Daniel, som du säger, vi är inte så stor och försöker att hjälpa medlemmar med bra service och en sådan service till varandra är oersättbar, därefter är det upp till var och en att sprida att vi finns till hjälp. ;)
Ibland kan det vara bra att beställa original delar ty med pirat dela vet man inte hur länge det håller
Sund att du måsta beställa på nytt och får hoppas att det kommer att funka som det ska.
Berätta gärna mer och hur det går.
Jag tycker att du ska ringa till Bilstein och sätta deras kvalitet på prov och höra vad de säger, du kanske få pengar tillbaka, det finn ju garanti på allt.
-
Jag tycker att du ska ringa till Bilstein och sätta deras kvalitet på prov och höra vad de säger, du kanske få pengar tillbaka, det finn ju garanti på allt.
Beror på var man köpt de dåliga delarna hur det hanteras, jag hade köpt mina lagringar hos Schmiedmann och dom löste detta med återbetalning smidigt, räckte med att jag förklarade via mail och skickade med ett par kort på "eländet", sedan kunde jag kasta de dåliga (vet förvisso inte hur Schmiedmann har hanterat detta med levarantören / tillverkaren som var Vaico eller Veico.
Köper man över disk så kanske man kan ha tur att få ersättning på ett eller annat sätt, problemet är att har man gjort jobbet själv så är man oftast "rökt", det slår lite högre om jobbet är gjort på en verkstad. Tycker du ska köpa ett par nya om du anser att stötdämparna verkar OK (E39'ans brukar klara 13 - 15k mil) jag köpte mina på Autoexperten och var av märket Sachs (ca. 700 för paret), oavsett tillverkare ska dessa lagringar klara en massa "misshandel" allra helst om dom är nya (mina gamla var helt OK men byttes pga. att lagren var kass).
-
Beror på var man köpt de dåliga delarna hur det hanteras, jag hade köpt mina lagringar hos Schmiedmann och dom löste detta med återbetalning smidigt, räckte med att jag förklarade via mail och skickade med ett par kort på "eländet", sedan kunde jag kasta de dåliga (vet förvisso inte hur Schmiedmann har hanterat detta med levarantören / tillverkaren som var Vaico eller Veico.
Köper man över disk så kanske man kan ha tur att få ersättning på ett eller annat sätt, problemet är att har man gjort jobbet själv så är man oftast "rökt", det slår lite högre om jobbet är gjort på en verkstad. Tycker du ska köpa ett par nya om du anser att stötdämparna verkar OK (E39'ans brukar klara 13 - 15k mil) jag köpte mina på Autoexperten och var av märket Sachs (ca. 700 för paret), oavsett tillverkare ska dessa lagringar klara en massa "misshandel" allra helst om dom är nya (mina gamla var helt OK men byttes pga. att lagren var kass).
Jag har precis pratat med Forza som är generalagent för Bilstein i Sverige, och Bilstein och Febi Bilstein är inte samma märke. Enligt mannen jag pratade med på Forza, så såg han ingen annan orsak till detta än att topplagringarna helt enkelt är kass.
Precis som du skriver om Schmiedmann så löser dom garantiärenden klanderfritt. Det får nog bli ett par original topplagringar från Bmw och hoppas att det löser problemet.
-
Pratade du om garantiersättning med folk där du köpte dom?
-
Pratade du om garantiersättning med folk där du köpte dom?
Nej jag köpte inte lagringarna på Forza. Men kommer kontakt företaget
där jag köpt dom och kräva pengarna tillbaka om det fungerar med
Bmws original fjäderbenslagring.
-
En liten bit på väg alltså, skulle vara intressant att höra slutet på historien, när den nu kommer. :)
-
En liten bit på väg alltså, skulle vara intressant att höra slutet på historien, när den nu kommer. :)
Självklart kommer jag uppdatera resultatet här :) jag hoppas verkligen att det kommer fungera med original fjäderbenslager, för som du säkert förstår så börjar det bli rätt tröttsamt att riva ner fjäderbenen.
Nu har jag iaf beställt två nya Bmw original fjäderbenslager, tar lite drygt en vecka att få hem dom.
-
En liten bit på väg alltså, skulle vara intressant att höra slutet på historien, när den nu kommer. :)
Jag har kommit fram till att jag även ska byta stötdämpare, för jag vill ha ordning på detta nu :)
Dessa borde väl passa min bil och mina fjädrar? jag har M-tech chassi.
http://viewitem.eim.ebay.se/2-Sachs-Stodmpfer-BMW-E46-316-318-320-325--330--VA-vorne-Advantage-M-Technik/190676161464/item (http://viewitem.eim.ebay.se/2-Sachs-Stodmpfer-BMW-E46-316-318-320-325--330--VA-vorne-Advantage-M-Technik/190676161464/item)
-
Kollade upp detta lite, det var tur att jag inte beställde dessa stötdämpare för Advantage är till bilar med m-paket FÖRE 2001. På min sitter det Super Touring.
hittade dessa på car-parts24 till kalasbra pris :)
http://www.car-parts24.com/products/BMW/3er-E46/Stossdaempfer/Sachs/VA-Federbein-Sachs-Super-Touring-f-BMW-3er-e46-rechts.html (http://www.car-parts24.com/products/BMW/3er-E46/Stossdaempfer/Sachs/VA-Federbein-Sachs-Super-Touring-f-BMW-3er-e46-rechts.html)
http://www.car-parts24.com/products/BMW/3er-E46/Stossdaempfer/Sachs/VA-Federbein-Sachs-Super-Touring-f-BMW-3er-e46-links.html (http://www.car-parts24.com/products/BMW/3er-E46/Stossdaempfer/Sachs/VA-Federbein-Sachs-Super-Touring-f-BMW-3er-e46-links.html)
-
Tur ska man ha ibland. ;)
-
Så nu är nya stötdämpare, fjäderbenslagring och övre fjäderskål bytt på båda sidor. Hoppas nu att allt ska fungera.
-
Trevligt! berätta gärna hur det är nu efter bytet. ;)
-
Slutsatsen av detta verkar vara att man får passa sig för vad man köper för prylar.
Märken jag INTE skulle välja vid byten av bussningar nästa gång.
Vaico, Meyle, Febi-Bilstein (Febi-Bilstein får inte förväxlas med Bilstein, inte samma företag)
Märken jag skulle välja:
Lemförder, Sachs, Original (vilket är Lemförder?)
Efter att ha googlat runt lite på forum i Usa så verkar det vara många som har problem med både Meyle och Febi-Bilstein, och dessa tillverkas i Kina verkar det som.
Har varit med om samma problem, se inlägg [url]http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=1842.180[/url] ([url]http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=1842.180[/url])Håller nog med Fredrik M att du ska se till att stötdämparna är OK, kan vara dålig kvalitet på lagringarna (även dina nya) för dessa ska normalt klara av det mesta.
Hitills har mina klarat sig utan problem å mina gamla hade gått ca. 15k innan bytet.
Petar in ett par bilder på en enkel test mellan dåligt å bra.
([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg267%2F7405%2Fnummer10.jpg&hash=4b512253f1407cba2dcd1a4211df52fc3379b46a[/url])
([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg52%2F9102%2Fnummer11.jpg&hash=bf8f8edbab8f2ab9443220c06dea1fc78e6d4d56[/url])
-
Tråkigt när det händer men fick du köpa nya?
-
Ja nu sitter det Bmw-original på bilen.
Tråkigt när det händer men fick du köpa nya?
-
Nu ska det väl hålla :)
Finns ett gammalt uttryck "snål spar å fan tar" problemet är väl att man aldrig lär sig att är det billiga priser så är det ofta "billig" kvalitet men behöver inte vara fallet, det är ju lite balansgång dock får man kanske tänka på vilken typ av reservdel det handlar om, är det en "kritisk" grej är det nog värt att välja original eller så nära det går (välja kända tillverkare).
Om man ser positivt på det hela så blir man ganska duktig på att riva framvagn i alla fall :) å man blir inte lika skitig efter ett par övningar 8) å tid med en malt eller så ;) under arbetet.