ska den turbo konverteras kanske ;)Ne ne ne... originalt skall det vara!
Diffen fick en genomgång, nya packningar o ny lucka med bussningen - den gamla var sliten av bussningen i fästet/upphängningen.
Diggar detta projekt! :) Dels har jag själv haft två E28 518 (den ena dock en konverterad 520) och dels är jag mer glad för gamla bilar då de i mina ögon är ärligare (äkta och mer lättskruvade). Detta blir en i mina ögon perfekt vardagskärra, ekonomisk och gammelbilsglädje.
Du gör absolut rätt i att byta diffbussningen! På en av mina tappade jag hela diffklumpen i backen när bussningen inte orkade mer. Jag är tacksam att det hände 50m hemifrån i låg fart och inte lite tidigare när jag marchade hem från jobbet i 120km/h... :o Blev en hyffsat omfattande reparation då diffen tryckte ner avgaset på bälgen till drivknuten så det smälte hål på den. Slutade med att jag fick ställa på sommarbilen den vintern. >:(
Så det var du som körde Master Starter med den röde E28´n? Modigt att ställa upp mot alla kompetenta medtävlare! :)
Hur tänkte du göra för att höja effekten? Trimkam och portning?M10B20 vevaxel o insprutnig/lmm
Den ska köras bara på sommaren o kanske får min revange på Master Starter 2013 då jag var totalt utklassad men det var skoj o tydligen uppskattades av publiken! ;)Det uppskattades absolut! Underdogs gillas alltid. :) Är det 0-201m? Man kanske skulle ställa upp bara för att få en tid, för min bil kommer inte heller slåss om några priser. Men en tid kan alltid vara kul.
Man kanske skulle ställa upp bara för att få en tid, för min bil kommer inte heller slåss om några priser. Men en tid kan alltid vara kul.
Det uppskattades absolut! Underdogs gillas alltid. :) Är det 0-201m? Man kanske skulle ställa upp bara för att få en tid, för min bil kommer inte heller slåss om några priser. Men en tid kan alltid vara kul.Stämmer bar det! 201m dock var det ingen tidtagning då utan den som kommer först går vidare. Lite synd utan tidtagning tycker jag...
Stämmer bar det! 201m dock var det ingen tidtagning då utan den som kommer först går vidare. Lite synd utan tidtagning tycker jag...Aha, ja det var synd att det inte var någon tidtagning när man ändå håller på. Men jag antar att det är försäkringar som ställer till det. Man får enligt reglerna inte ta varvttider heller med BMW SC, och det står uttryckligen i BMW Originalförsäkrings (som gäller vid bankörning med klubben) paragrafer att den ej täcker "tävlingskörning" på tid.
Tråkigt med Skada, det verkar som att du har lite att göra några dagar fram över.Shit happends men har nu hittat en lösning! Istället för ett X rör sätter jag dit 2 T rör o kommer undan med 75% vinst! ;)
Det ser ruskigt lätt ut när de polerar aluminium på YouTube, först 400 papper, sedan 800 och efter det två omgångar med polering.
Nu är det ju väldigt stora släta ytor i detta exemplet men ändå… blankt blir det.
Dirty jobs How to Polish Aluminum - Aluminum Polishing ([url]http://www.youtube.com/watch?v=gyOodLNI4BQ#ws[/url])
Balanserar du grejerna innan montering?Funderat på ett tag om jag ska göra det eller inte men det blir ju inga massa hästar så det känns lite små onödigt....
Spara bensin tror jag inte så mycket på men kompen bör blir bättre!Menar du kompressionsförhållande eller kompressionstryck? Det är ju en väsentlig skillnad om än lite förvirrande. Kompressionstrycket är det man mäter upp med kompressionsmätaren. Kompressionsförhållandet är ett tal för att skilja volymen med kolven i nedersta läge och högsta läge.
Hade inga synliga slitage o spel inom normen dock 9,2-9,0 i komp innan demonteringen o skall ligga på 9,3.
Med "nya" kolvar bör jag få 9,18 i komp. Få se om det stämmer. ;)
Menar du kompressionsförhållande eller kompressionstryck? Det är ju en väsentlig skillnad om än lite förvirrande. Kompressionstrycket är det man mäter upp med kompressionsmätaren. Kompressionsförhållandet är ett tal för att skilja volymen med kolven i nedersta läge och högsta läge.Komp tryck menade jag.
Du har säkert koll på det här, men drygt 9 i kompressionstryck låter lite lågt tycker jag. Kompressionsförhållandet däremot kan man utan problem köra över 10:1 med tändning optimerad för det. Ett kompressionstryck på 12-13 bar eller mer är rimligt på en frisk motor.
Ett lättat svänghjul hade jag dock kostat på mig när allt är nere. :)Det finn redan en dock inget extremt. :)
J-kla otur! Tur att du hittade ett "nytt" block så snabbt, även om det nu inte var helt bolt-on. Imponerad av din tjurighet, jag hade gett upp och varit sur i några veckor innan jag orkat ta tag i det. ;)
Den "nya" blocket är rengjord o klar men det blir tillbaka till ruta ett - rost i ena cylindern gör att jag måste borra upp till 89,50mm o då är det nya kolvar.... Så går det med gratis delar, nytt block igen...
([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F53%2F52381%2F52381-f0ad09b4aa583087df426117f1504d39.jpg&hash=be837f97a2c2a42b60dbba896f95f50ecec98112[/url]) ([url]http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=52381&image=1893032[/url])
Jag har 92mm alpina kolvar, liggandes som du kan köpa :)
som dessa fast beggade.
/Otto
([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Frejsa.nu%2Fim%2F_garage%2F5998-new_2006-05-13-kolvar2.jpg&hash=a974f934da8295b49b1dfe56dd4c76080998ce4c[/url])
Tack men jag avstår.... ;DOK :)
Ja jamän! ska bara bygga en smältugn först! ;DVarför sprack det förra blocket, var det någon stake som tog i?
Har mer skrot som jag ska iväg med så nån krona ska jag ha för sk!ten! ;)
Toppen var riktig fin! Var lite sugen att ta den men då blir det mer jobb o nu för det räcka med mekandet känner jag...
Blocket var också fin, räckte med riktigt tvätt o lite rengöring o nu blänker den!
Nu är jag nöjd men mycket återstår än.
Varför sprack det förra blocket, var det någon stake som tog i?Ingen aning men jag gissar på att ena vevaxel fäste (vad den nu heter) måste ha hamnat lite snett eller så var det skit i bult hållen.
/Otto
Ser mycket bra ut!Det är det inte gör.... >:(
Önskar verkligen att allting kommer att gå bra. ;)
Det är det inte gör.... >:(
Allt på plats men nåt fel med vevlager då jag kan inte dra runt motorn, måste ha stor polygrip eller nåt!
Ska forska lite mer i detta ämne...
I mitt rep bok står det att det är ramlagerbultar som ska bytas, inget om vev...
Jag får ta o kolla igen, kan ha gjort nåt fel nånstans eller missat nåt.
Lager spel o alla andra spel har jag i snitt på mitten av det tillåtna så det är bra med tanke på hur lite jag har gått in på detaljer med renoveringen.
Lager är standard mått o veven snurar hur fint som helst utan stakar.
Kollade lite igår på det o det känns som vevstakar är för breda/saknar axial glapp.
Har beställd mer plastigage o ska gå genom allt igen, känns bara lite surt att det börjat strulla nu....
Hittat felet som verkar sitta i stakarna då dom "tillhörande" till blocket roterar om jag drar åt för hand med kort blocknyckel.Vi hade samma problem när vi drog dit m30 stakar på en M5 vev, Man var då tvungen att använda M5ans lager i M30 staken. Vilket i sin tur gjorde att man behövde fräsa nytt spår för lagerstopp.
Det gör det inte med dom som satt i gamla m10:an i E28:an.
Mätte till höger o vänster, in o ut o alla mått är nästan samma, skiljer på ca 0,01mm.
Det ska du nog skita i då! ;) Jag vet precis hur det är, jag kan inte ens hålla rätt på verktyg i mitt lilla garage. :o
O jag hade tänkt köpa en Trabi o trycka m10 i den! :o
Det ska du nog skita i då! ;) Jag vet precis hur det är, jag kan inte ens hålla rätt på verktyg i mitt lilla garage. :oJag kan ha bra med kaos runt mig, så länge är det bara jag som är i garaget är det inga problem men alla grannar ska komma o kolla(o störa mig) plus att minstingen i familjen är väldigt nyfiken o det bygger på ett tornados princip! ;)
Jag kan ha bra med kaos runt mig, så länge är det bara jag som är i garaget är det inga problem men alla grannar ska komma o kolla(o störa mig) plus att minstingen i familjen är väldigt nyfiken o det bygger på ett tornados princip! ;)
När man vill kolla länken: Materialet är inte tillgängligt för tillfället. :(
Grattis!Byte oljepump till den "gamla". Den som satt i den "nya" m10 verkade sakna "backventil"/kolven eller vad det nu heter.
Hur fixade du Oljetrycket?
/Otto
Hennarött (med reservation för felskrivning) ;)
Säkerhetsorange eller?
Med så mycket du har jobbat med den är det bara att hoppas att du bli nöjd och att den ska vara tacksam mot dig för hålla den levande. ;)O ja! Bara jag får rätt liv i den! Just nu verkar det inte riktigt så..... :'(
Hade du inte problem att den dog efter en stund? (facebook)Det åtgärdat nu! :D
Kommer du med den till Mantorp?
Preem hulta :D /OttoYES! Trevlig lokal o personal!
Bra att du fick lösning på problemet och att den går som det ska. ;)Det var inte lätt men inte så svårt heller men det gäller att vara envis! ;)
Nu när den är klar, vad ska du hitta på?Farthållare, c-lås o bättre ljud men old school så klart!
Farthållare, c-lås o bättre ljud men old school så klart!
Bättre ljud old school låter intressant, blir det med tidstypiska prylar eller skall du köra med så dold montering det bara går?Det här är jag också nyfiken på! Går själv och grunnar på ett stereobygge i min Audi från -89, vore kul med tidstypiskt så jag suger åt mig all info. :)
Då man inte behöver vara oroliga över att du inte har någonting att göra hemma. ;)Har göra så det räcker! Drog på mig ännu en vinter projekt men den är hemlig o visas vår 2014!
Bättre ljud old school låter intressant, blir det med tidstypiska prylar eller skall du köra med så dold montering det bara går?Vet ej exakt datering på prylarna men senast 90 tal, har en låda liggande som inte ens jag själv vad det är i den men iaf badspelare med cd växlade ska det vara.
102,5 hk på hjulen e inte så farligt ca 15% faller bort, så att i motorn har du ca 117,9 hk.Det tror jag inte så mycket på... Ska försöka få tag i en gammal bekant som är väldigt duktig på dom gamla spisar o se vad han säger.
F*N vad surt, onyktra människor är bland det värsta jag vet. >:(
Vänligen definiera rätt sammanhang! ;)
Gäller bara att vara onykter i rätt sammanhang :D
/Otto
Det tror jag inte så mycket på... Ska försöka få tag i en gammal bekant som är väldigt duktig på dom gamla spisar o se vad han säger.
Riktigt fynd, är det aluminium eller järn? hade en liknande i järn men större till min f.d van.Galvat järn från en SAAB! ??? :-[ Ska slipa bort den texten!
Varför sålde du Skadan? Den var Ok, eller?Skodan var lite för liten o den hade inte riktigt det jag ville ha! För många men o om....
Det bli intressant att se vad du hitta på.
hehe köp min ;)Vore nice men tyvärr icke så barnvänlig.
Men det fanns inga på denna...Säger vem? -Det tror jag inte en sekund på. Högre kompression ökar verkningsgraden, det blir mindre spillvärme att ta hand om. Det är ju det vi eldar för kråkorna kylaren tar hand om, men den ökade kompressionen är fortfarande marginell i sammanhanget. Sent ställd tändning kan ställa till det mer (även om det mest påverkar avgastemperaturen), men det borde ändå vara inom marginalerna för vad kylningen klarar. Bilen är ju byggd för att även fungera på höga höjder över havet där det är lite svårare med kylningen.
Denna värme problem är tydligen pga högre komp.. :o
Skall bli intressant att se de fälgarna på bilen, vad är de som sitter på i dag? 14"?6*14 med 185/70 14 ;)
Vad är det för hokus-pokus behandling på fälgen? :o
Blir det ny lack eller skall de poleras?Har några idéer men inget bestämd än, troligen polering o lite lack.
Trevligt! Det går framåt. ;)Sakta men säkert, vintern är lång ;)
Jag tror att jag kan börja polera snart ;)
Börja bli riktiga rariteter.Den indjupningen hade jag tänkt mig lacka i samma färg som bilen.
Vilken färg ska du lacka dom?
Har även en equalizer men inte listat ut än hur ska den kopplas. ;)
Ta bilder på EQn och dess anslutningar så kan jag med all säkerhet förklara hur den skall kopplas in, pysslade väldigt mycket med bilstereo på åttio och nittiotalet.Kan göra det vid ett tillfälle! ;D
Snygga har dom blivit! vilken färg ska du lacka dom?Ska vara rött i fördjupningen vid ekrarna o en ring runt muttern.
Ska vara rött i fördjupningen vid ekrarna o en ring runt muttern.Låter som ett tålamodskrävande arbete! ;) Fint jobbat!!
Låter som ett tålamodskrävande arbete! ;) Fint jobbat!!
Snygg blev det! Vad ska du göra mer med dom?Montera däck... ;)
Montera däck... ;)Stämmer bra om jag ska kunna köra med dom! ;D
Efter att fälgar har polerats, lite strul men "rätt" däck till vita sidor är nu alla bitar på plats!Bra jobbat och coolt stuk på hjulen! :) Men jag måste vara ärlig, jag tycker det stuket hjulen har nu kräver lite stance, alltså sänkning och och ev. spacers.
Den är ju redan sänkt! :o si så där... 30/20 kanske... ;)
Har funderat på det men nej! Ska inte ha mer sänkning på denna!
Då är risken att jag börjar pilla på annat oxå...
Den ser väldigt bra ut nu enligt mig. Den här bilen tycker jag förtjänar att hållas i ett lagom modifierat original-stuk. Smaken är som baken, men jag tycker det är smakfullt och stiligt nu. Fantastiskt bra gjort att bevara denna pärla!Tack! :D
Jobbar du på bilprovingen? Kanske fel landsdel? ;)Haha, frågan kan nog dubbeltolkas! :P Nä, jag jobbar inte där. Kanske har jag fel bilar också för att någon besiktningsgubbe ska tända till. Lite kul har jag dock haft med Compacten. När bakvagnen var nyrenoverad så beundrades den länge, särskilt de gula bussningarna... ;)
Gäller att träffa rätt gubbe eller station!Sånt är kul! Skadar verkligen inte att man vet att det blir en trevlig stund på stationen när det är dags. Vilken årsmodell var det på kärran, är den veteran nu?
Har besiktat denna en gång nära lunchtiden o verksamheten stannade av på den stationen, t.o.m. gubbar på lunchen gav f@n i maten o rusade ut! :D
Sånt är kul! Skadar verkligen inte att man vet att det blir en trevlig stund på stationen när det är dags. Vilken årsmodell var det på kärran, är den veteran nu?Den är 1983 så skattebefriad andra år nu! 8)