Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E39 1996-2003 => Ämnet startat av: jesseboy73 skrivet januari 10, 2013, 00:53:43
-
Jo.
En till synes fin bil har jag på G men den har fel.
Enl. ägaren sjunker spänningen på batteriet till ca 7V när han slår an startmotorn.
Felkodsläsare ger inga utslag, nybytt batteri och startmotor.
Ska man tro att man kan fixa detta, eller är det bäst att skygga undan?
Mvh/ jesseboy73
-
Välkommen på bimmerpower.org. ;)
540 är en mycket trevlig leksak mellan händerna.
Det första jag kan tänka mig är minus polen från batteriet till chassi som inte sitter som det ska.
Kolla även minus från motorn till chassi, kanske dessa två behöver spänna från båda sidor
Hur ladda batteriet under tomgång?
-
Hej och välkommen till forumet.
Vad är bilen i för skick rent allmänt (du nämner visserligen att den till synes är fin)? Om den är i ett hyffsat skick för sin ålder och har ett rimligt pris (med tanke på detta fel) så kan det vara läge att slå till ändå. Så kan du göra lite felsökning i lugn och ro.
Mvh
Thomas
-
Precis som säger Gemini plus att vi finns här på bimmer för att hjälpa dig. ;)
-
Tack för svaren och det varma välkomnandet! :)
Han har enl. uppg. kollat jorden mellan motor och chassi (vilket vore min första insats) men inte fått den att gå.
Nu tänker jag, eftersom det är ca 20 mil enkel väg att åka, se om jag kan tjuvkoppla startmotorn. Har gjort det med en gammal bil jag hade, kanske är svårare med denna, men värt ett försök.
Men seriöst, hur många fel kan det vara om fallet är som det beskrivs?
På VAG-bilar kan det ligga i tändningslås och växelförare. Dock har mannen inte fått ett enda felmeddelande med diagnostikinstrument.
Det känns som om det kan vara jord - eller- plusfel.
Jag är helt outbildad men har räddat ett otal bilar tack vare logiskt tänkande och ihärdighet. (Jaja, en del svordomar också)
Känns som om jag kan ha en bra familjeräser på G till ett bra pris, men damen lär ju gå i taket om vi plötsligt har 2 lik stående...
Startmotor bytt och bränslepump tveksam funktion.
Men den ska ju inte bara klicka?
Hmm.
Önskar jag vore omnipotent eller ekonomiskt oberoende.
Så är ej fallet, så jag tar mig an skitbilar som jag lagar upp.
Alla, verkligen alla tips och åsikter är välkomna och tas emot tacksamt.
MVH
jesseboy
-
PS.
Alain, je parle un peu francais aussi.
J'ai habité presque une année en France.
Annecy, vous connaisez?
Je pense la plus jolie ville dans la Monde.
DS.
-
PS.
Alain, je parle un peu francais aussi.
J'ai habité presque une année en France.
Annecy, vous connaisez?
Je pense la plus jolie ville dans la Monde.
DS.
Oui, je connais un peut Annecy, j'y suis passé quelques fois.
Une ville avec beaucoups d'activités pour elle mème et le tourisme ;)
-
Verkar som om jag och pappa åker upp på söndag som sagt.
Med bilsläp.
Om någon kommer på någon övrig fråga att ställa, eller något annat att undersöka är jag väldigt tacksam.
Jag parkerade idag bredvid en exakt likadan bil (fast 528) och insåg nog att en fungerande sådan vore bra.
Kommer att ta med startkablar och lite av varje för att åtminstone kunna utesluta vissa fel.
Mardrömmen vore om motorn gett upp utan ägarens vetskap. Känns som om jag måste få den att åtminstone dra runt något varv.
Ja, kommer ni på något så skriv gärna!
Kanske är jag snart ägare av en fin 540, kanske av ett till lik... :/
-
Ok, nu har jag varit och sett bilen.
Den ser helt ok ut, faktiskt ganska fräsch.
Dock fick jag inte startmotorn att orka ens när jag kortslöt under bilen.
Mätt upp ev. jordfel och inte hittat några.
Alla andra grejer jag fått tips om gav inget resultat heller.
Jag började fundera på vad han sagt: Den tog längre och längre tid att tända, därför brann första startmotorn och han trodde bränslepumen var defekt. Detta hade dock inte synts vid feldiagnostik, vilket jag tycker lät märkligt.
Mot slutet av felsökningen drog jag upp oljestickan och såg på oljan som jag tyckte såg en aning tunn ut.
Jag kände på den mellan fingrarna och av någon anledning luktade jag på den...
Den luktade bensin. Kraftigt.
Jag åkte därifrån utan att veta riktigt vad jag skulle tro, men sedan jag funderat och summerat allt han sagt kommer jag bara fram till en slutsats: Spricka i blocket som gjort att bensin läckt ut, därför har den tagit tid på sig att starta, alltså inte bränslepumpens fel.
Att startmotorn (3 st testade) inte orkar dra runt motorn torde kunna vara för att cylindrarna är mer eller mindre fyllda med bensin, vilket gör det i stort sett omöjligt.
Det är min hypotes som jag ser som fullt trolig.
Någon affär blir det inte.
Vad tror ni?
Mvh/ j
-
Med denna information du kommer med så tror jag du gör rätt i att strunta i den bilen. :) Bara leta vidare efter ett annat lämpligt objekt. Är det just en 540 du är ute efter?
-
Nej, vi letar en E39AT i första hand. Motorn är inte avgörande (även om man aldrig kan få för mycket av det goda)
Bara den är hyfsat rostfri, har automat (tjejens önskemål) och gärna skapligt med utrustning.
Vi får se vad som händer, kanske lånar en bil och repar upp E36:an så gott det går om vi inte hittar vad vi söker.
Men i sommar då bebbe nummer 2 kommer måste vi oavsett ha något större :)
-
Inte kul när man hitta en önskade BMW och man upptäcker att den inte går att köpa. :(
Strunt i den som säger Gemini och vänta på nytt, du säkert hitta det du önskar. ;)