Code Description (interface) Description (EPC) |
S209A SPERRDIFFERENTIAL 25% Differential lock 25% |
S216A SERVOTRONIC HYDRO STEERING-SERVOTRONIC |
S235A ANHAENGERKUPPLUNG,KOPF ABNEHMBAR Towing hitch, detachable |
S241A AIRBAG FAHRER/BEIFAHRER Air bag for driver and passenger |
S293A BMW LM RAD MIT NOTLAUFEIGENSCH BMW LA wheel w flat-running properties |
S302A ALARMANLAGE Alarm system |
S317A KOMFORTBETAETIGUNG F. TUEREN Automatic Soft-Close trunk lid |
S320A MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL Deleted, model lettering |
S401A SCHIEBE-HEBEDACH, ELEKTRISCH Lift-up-and-slide-back sunroof, electric |
S415A SONNENSCHUTZROLLO FUER HECKSCHEIBE Sun-blind, rear |
S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit |
S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Interior mirror with automatic-dip |
S459A SITZVERSTELLUNG, ELEKTR.MIT MEMORY Seat adjuster, electric, with memory |
S464A SKISACK Ski bag |
S500A SCHEINW.WASCHANL./INTENSIVREINIGUNG Headlight wipe/wash/Intensive cleaning |
Code Description (interface) Description (EPC) |
S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC) |
S510A LEUCHTWEITENREGELUNG ABBLENDLICHT Headlight aim control |
S528A AUTOMATISCHE UMLUFT CONTROLL (AUC) AUTOMATIC AIR FLOW CONTROL |
S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning |
S540A GESCHWINDIGKEITSREGELUNG Cruise control |
S662* BMW BAVARIA C PROFESSIONAL RDS |
S672A CD WECHSLER 6-FACH CD changer for 6 CDs |
S676A HIFI LAUTSPRECHERSYSTEM HiFi speaker system |
S686A ANTENNENDIVERSITY Antenna-Diversity |
S690A CASSETTENHALTERUNG Cassette holder |
L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG National version Germany/Austria |
GrozeDetta undrar jag också över!
Går det att utveckla detta. "gamla tricket med en blomspruta och vatten" ...
kanonfin bil!
Coolt med PDC på en så gammal bil!
Ang vinet i stereon, Bra att dra jord från ALLA enheter i systemet till samma jord punkt.
Jag hade detta problemet på en E30 89 då försvann vinandet när jag bytte kol (laddregulator) i generatorn.
/Otto
Väldigt stilig e32 med intressant utrustning, var rädd om den, kör den inte i saltslasket! ;)
Vattentricket är väl beprövat och fungerar, man behöver dock vara lite uppmärksam.
Det som händer är att sotbeläggningar på kolvtoppen och ventiltallrickarna och även avgaskanalerna rensas från gammal sot.
Man bör göra det här med förstånd och känsla, för mycket vatten så blir det "hydrolock" och då kröker man vevstakarna eller blåser topplockspackningen i bästa fall. Det här är ju ingen mirakelkur heller på något sätt, det gör just vad det gör, -rensar ut sot och till viss del beläggningar av inbränt sot.
Vill man ge sig på det här så ska man byta tändstiften efter, dom kan ta lite skada. Det här bör även göras med en varmkörd motor och på lite varvtal, -runt 3000rpm (på en höft). Den här metoden har hjälpt mig att få igenom bilar på bilprovningens analys, gällande HC och CO.
Orsaken till sotbeläggningarna är ofta EGR (Exhaust gas recirculation), jag skulle kunna skriva om det tills jag (och alla andra) kräks, men i kortfattade ordalag så är den bra. Den finns där på alla bilar i olika former, och det får man leva med.
Dom "mirakelmedel" som finns på marknaden för att göra detta kan man skippa helt och hållet, -vattnet är det som gör jobbet.