Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!

Övriga diskussionsforum => Allmänna diskussioner => Ämnet startat av: Alain skrivet november 27, 2012, 22:41:54

Titel: Lyxbilsfiaskot – miljonbilarna minst pålitliga
Skrivet av: Alain skrivet november 27, 2012, 22:41:54
Lyxbilsfiaskot – miljonbilarna minst pålitliga
 Av 200 000 undersökta bilar hamnar lyxbilar från Audi och BMW överst på listan över de sämsta bilarna, som i sin tur domineras av Mercedes. Mest pålitlig var i stället Mitsubishi Lancer, som kostar en bråkdel av undersökningens sämsta modell, Audi RS6.
 
Efter femton år, 450 olika bilmodeller och 200 000 undersökta bilar kan Warranty Direct presentera sitt Reliability Index med de begagnatbilar som orsakat sina ägare mest huvudbry och verkstadsbesök. Mätningarna har gjorts sedan 1997 och ett och halvt decennium kan man nu presentera vilka bilar som är både mest och minst pålitliga.
 
För de tyska lyxbilsmärkena blir det en pinsam läsning. Listan toppas av Audi RS6 som byggdes mellan 2002 och 2011, hack i häl ligger BMW M5 mellan 2004 och 2011. Mest förekommande bland de tio bottennoteringar står tyska Mercedes för. På tredje, fjärde och femte plats kommer modellerna SL, Viano och coupé-versionen av flaggskeppet S-klass, CL. Av alla bilar på bottenlistan är det bara Citroën XM som inte tillhör något av prestigemärkena.
 
De sämsta bilarna i fallande ordning:
 1 Audi RS6 (2002-2011) 1 282 poäng
 2 BMW M5 (2004-2011) 717 poäng
 3 Mercedes SL (2002-) 555 poäng
 4 Mercedes V-klass (1996-2004) 547 poäng
 5 Mercedes CL (2000-2007) 512 poäng
 6 Audi A6 Allroad (2000-2005) 502 poäng
 7 Bentley Continental GT (2003-) 490 poäng
 8 Porsche 911 (996) (2001-2006) 442 poäng
 9 Range Rover (2002-2012) 440 poäng
 10 Citroën XM (1994-2000) 438 poäng
 Källa: Warranty Direct
 
Bilarna har rankats efter ålder, hur ofta bilarna hamnar på verkstaden, hur mycket det kostar att reparera dem, samt hur långt bilarna har gått. Ju högre poäng, desto dyrare och vanligare är det att bilen är inne på verkstad. Porsche 911 hamnar dock på listan för att den kostar förhållandevis mycket att reparera, även om reparationstillfällena är färre än genomsnittet.

Längst upp bland de mest pålitliga bilarna som undersökts mellan åren 1997 och 2012 återfinns Mitsubishi Lancer, Vauxhall Agila – som i Sverige heter Opel Agila – och Suzuki Alto. Bilarna är inte av typen som brukar köras särskilt hårt och byggs med billigare material för att hålla priset nere. Ändå klarar de sig i Reliability Index i en allt högre utsträckning än de mycket dyrare premiumbilarna.

De bästa bilarna i fallande ordning:
 1 Mitsubishi Lancer (2005-2008) 6 poäng
 2 Vauxhall Agila (2000-2008) 8 poäng
 3 Suzuki Alto (1997-2006) 9 poäng
 4 Toyota Aygo (2005-) 10 poäng
 5= Honda HR-V (1998-2006) 16 poäng
 5= Volvo S40 (1996-2004) 16 poäng
 7 Mazda MX-5 (2005-) 19 poäng
 8= Mercedes E-klass (2006-) 20 poäng
 8= Toyota Yaris (1999-2003) 20 poäng
 10 Honda Jazz (2001-2008) 21 poäng
 Källa: Warranty Direct
 
Källa:  http://bytbil.com/nyheter/4vhhskyg?utm_lyxbilar-knas#xtor=AD-500- (http://bytbil.com/nyheter/4vhhskyg?utm_lyxbilar-knas#xtor=AD-500-)[bytbil]-[]-[mittspalt]-[aftonbladet]-[]-[]
Titel: Lyxbilsfiaskot – miljonbilarna minst pålitliga
Skrivet av: Gemini__ skrivet november 27, 2012, 23:33:26
De bästa bilarna i fallande ordning:
 1 Mitsubishi Lancer (2005-2008) 6 poäng
 2 Vauxhall Agila (2000-2008) 8 poäng
 3 Suzuki Alto (1997-2006) 9 poäng
 4 Toyota Aygo (2005-) 10 poäng
 5= Honda HR-V (1998-2006) 16 poäng
 5= Volvo S40 (1996-2004) 16 poäng
 7 Mazda MX-5 (2005-) 19 poäng
 8= Mercedes E-klass (2006-) 20 poäng
 8= Toyota Yaris (1999-2003) 20 poäng
 10 Honda Jazz (2001-2008) 21 poäng
 Källa: Warranty Direct
 
Källa:  [url]http://bytbil.com/nyheter/4vhhskyg?utm_lyxbilar-knas#xtor=AD-500-[/url] ([url]http://bytbil.com/nyheter/4vhhskyg?utm_lyxbilar-knas#xtor=AD-500-[/url])[bytbil]-[]-[mittspalt]-[aftonbladet]-[]-[]

 
Ahh, känns såå nice!  ;)
Titel: Lyxbilsfiaskot – miljonbilarna minst pålitliga
Skrivet av: BROR skrivet november 29, 2012, 08:57:24
Hmm, undrar vart man vill komma med denna statistik tycker det liknar en jämförelse mellan äpplen å bananer eller till och med potatis.
Hur fan (ursäkta) kan man göra en sån här sak, förstår inte riktigt hur man tänkt här och vad som är syftet, bara statistik hoppas jag.
Vilka kriterier ligger till grund för detta, det är ju en viss skillnad (hoppas jag) på en snubbe som äger och kör en RS6 och en som "åker" till och från ICA/COOP i en Zuzuki Alto.
Det är ju förvisso tråkigt med dessa botten noteringar av "lyxbilar", det vore kanske bättre att göra denna typ av statistik i och för respektive segment.
Titel: Lyxbilsfiaskot – miljonbilarna minst pålitliga
Skrivet av: Alain skrivet november 29, 2012, 10:13:33
Hmm, undrar vart man vill komma med denna statistik tycker det liknar en jämförelse mellan äpplen å bananer eller till och med potatis.

Helt rätt! Håller med dig. ;D