Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
BMW-information => Nyttig information om BMW => Mektips => Ämnet startat av: Alain skrivet november 08, 2012, 21:20:41
-
Vit rök
Vita avgaser är lite luriga att analysera eftersom det även på en frisk bil alltid bildas lite kondensvatten i avgasröret. Detta problem förstärks på vintern och hos bilar som bara körs korta sträckor. Därför måste bilen vara ordentligt varmkörd innan du kan dra några slutsatser.
Om du måste fylla på kylarvatten då och då, samtidigt som det ryker lika vitt hela tiden, är antingen topplockspackningen brusten eller så har det uppstått en spricka i ett topplock.
Om du måste fylla på bromsvätska då och då, samtidigt som det ryker extremt mycket hela tiden, så är det bromsarnas huvudcylinder som läcker. Då måste huvudcylindern bytas eller renoveras och bromsservon tömmas på bromsvätska.
Vit rök kan också vara problem med frös vevhusventillation och behöver bytas, kostnad på ca 4000-4500:-
Blå rök
Blåa avgaser visar att motorn dricker för mycket olja.
Om det ryker lika blått hela tiden eller mest vid gaspådrag är antingen motorn eller turbon helt slut.
Om det bara ryker vid motorbromsning i nedförsbackar är antingen kolvringarna, ventilstyrningarna eller ventilstyrningstätningarna slitna. På vissa bilar är det en ganska enkel operation att byta ventilstyrningstätningar, för övrigt blir det alltid rejält dyrt att reparera en bil som ryker blått.
Om det ryker blått samtidigt som automatlådeoljans nivå sjunker så ligger felet i växellådans vakuumreglering. Detta är dock ofta ganska billigt att åtgärda.
Svart rök
Svarta avgaser visar att motorn får för mycket bränsle.
När det gäller insprutningsbilar kan orsaken vara:
Läckande insprutare.
Fel på datorn.
Fel input till datorn från någon givare (vilket i sin tur kan bero på spänningsfall vid en jordanslutning).
När det gäller förgasarbilar kan orsaken vara:
Kärvande choke.
Läckande flottörventil.