Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E39 1996-2003 => Ämnet startat av: diseline skrivet november 05, 2012, 23:23:08
-
Nybliven ägare till min första Bmw, det blev en -01 530d touring.
Problemen jag har är att den inte är så jättepigg att starta, speciellt då den är "halvvarm" kan då få gnugga så batteriet dras ur helt (vilket inte räcker länge alls).
Dieselvärmaren startar inte(inbyggd i datorn).
Halvljuset reglerar inte upp som de ska, har dock inte kollat länkarmarna till reglermotornerna än...
-
Välkommen på forumet, ;)
En dieselmotor behöver mer kraft från batteri än en bensinmotor, kanske är problemet pga att din batteri inte orka och ta slut efter en stund.
Kanske dags att skaffa en ny batteri innan vintern.
Får se vad säger Diesel-Kungen när han läser det.
-
Tack...
Tror inte problemet är batteriet dock.
Provade att byta idag(tog batteriet ur min gamla mercdes 300d, som alltid startat), men efter att 530`n stått med tändningen på bara en lite stund medans jag grejade med cd-växlaren klickade den bara när jag skulle starta den...
-
Drar den tjuvström då kanske?
-
Nä verkar inte så...
Det är inte så att den blir strömlös om den står, de är mera som att den drar väldigt mycket om tändningen är på...
-
Dålig startmotor? Viktigt att de klarar av att hålla varvtalet uppe för att de ska starta.
-
Nä inte de heller, snurrar bra så länge de finns ström........
-
.....provade att starta dieselvärmaren i morse, den startade men tände inte, blåste bara kallt ur avgasröret.
Men sen startade den inte nå mer alls >:(
-
Börja me att kolla glöd stiften och i värsta fall kan pumpen va sliten
-
De var ju framförallt vid ljummen motor, då ska de inte ha med glödstiften o göra, högtryckspump på den så isf ska de gå att läsa felkoder om pumpen inte orkar ge rätt tryck
-
Om pumpen vore kass så borde den väl gå lite ojämnt när den står på tomgången.. brukar kunna vara så iallafall..så om du kommer ihåg när den var igång eller senast du hade igång den, om den gick lite ojämnt så finns en risk att det är pumpen som e kass.. men som kungen sa, kolla glödstiften till att börja med! >:(
-
Glödstift ganska nybytta, alla sex. Har hört att om en spridare läcker kan dom bli segstartad, särskilt då dom är varm.
Vad värre är strömproblemet. Var strömlös nu idag, ringde min far så han kom upp med sin Mb 300D (110 amp batteri) kopplade på maskin startkablar(grova)
Det räckte inte för att starta Bmw´n. De var en jävla snurr ett par sekunder sen började den sucka. Den drar sjukt mycket ström när den ska starta, onormalt mycket...
Vad kan de bero på. Såg även att det ville blixtra till lite runt startmotorn just när man vred nyckeln för att starta.
-
sitter kontakterna ordentligt på startmotorn och är det bra kontakt där?