Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 3-serien => E46 1998-2006 => Ämnet startat av: -sam skrivet oktober 14, 2012, 02:26:22
-
Hej! Har en bmw e46 318i -99. När jag köpte bilen lyste oljelampan gult när man satte på bilen i ungefär 15 sek, alltså att man bör fylla på olja. Fyllde på olja så att nivån var lite under övre strecket på stickan. Lampan fortsatte ändå att lysa dessa 15 sekunder varje gång jag startar bilen. Läste runt lite och tror att det är oljenivågivaren som är sönder. Men idag (4 veckor senare efter att jag fyllde på olja) så började lampan efter att den slocknat och man kört en stund att lysa rött en stund för att sedan slockna och börja lysa rött igen. Stannade direkt och kollade oljestickan, nivån var den samma som när jag fyllde på för 4 veckor sen.
Kan det här ännu bara vara oljenivågivaren som är sönder vilket gör att lampan börjar lysa rött emellanåt eller kan det vara något allvarligare?
/ Sam
-
Om lampan lyser rött så tycker bilen att oljetrycket är för lågt. Eftersom oljenivån är bra bör du se över oljetrycksgivaren och om allting verkar bra där får du gå vidare till oljepumpen.
Jag har bytt oljenivågivaren på min bil, symptomen då var endast att det lyste gult trots att det fanns tillräckligt med olja i bilen.
-
El-fel är tråkigt skit. :P Som Fredrik nämnt är rödlysande lampa oljetrycket och gul oljenivån. Vad som är paj på bilen vågar jag inte svara på men röd (oljetryck) bör man ju vara försiktig med då det kan vara oljetrycket och inte bara ett el-fel. En ny oljetryckskontakt bör inte vara så dyr, jag hade bytt den först innan jag kört mer med bilen. Fortsätter det sedan att lysa rött har du verkligen ett allvarligare problem, för lågt oljetryck. Kan vara t.ex. vara ett "enklare" fel i form skit i pickupens filter (ganska vanligt med långa serviceintervall).
Vidare låter det också som att du redan från början har en defekt givare för oljenivån. Dock inte säkert, en del bilar är löjligt känsliga och varnar nästan vid full oljenivå.
-
Den lyser gul om nivån är låg eller för högt och röd om trycket är lågt.
Kan också vara oljenivågivaren som är trasigt.