Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => Allmänna diskussioner => Blogg och Medlemspresentationer => Ämnet startat av: BROR skrivet oktober 03, 2012, 12:18:45
-
Återkom från semester i mitten på September, det var ju Holland och Tyskland som gällde och givetvis var Bumsen med.
Underbart att köra bil i Holland och Tyskland, allt funkar klockrent både på små som stora vägar, herregud va fort det går i
vänsterfilen i Tyskland, där gäller 200+, ibland. 8)
Passerade Belgien under ett par timmar men där var vägarna dåliga (ibland sämre än Svenska) och sämre trafikkultur. :o
Vi hade tur med vädret, 23-27 grader och mestadels sol under våra fem dagar. ;D
Nästa biltur blir nog till Österrike, kanske inte nästa år men definitivt 2014.
Paus i södra Holland.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F02c5a11e-dd17-4381-ace4-c1bc5184c57a_zpsjl1vlzwm.jpg&hash=33a43b1bc756bb03ab84133f3a59b24da14632c5)
Paus i Moseldalen.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2FCopy20of2005-Sep-12_DSC142_zpsqqyuwti5.jpg&hash=2d96ea9b43c40ba91bd4f815c623a01cdd463d25)
-
Välkommen tillbaka hem! ;)
Du har säkert haft bättre väder än det vi hade här hemma.
-
Nu är det snart vinter å vinterdäcken sitter på sedan ett par veckor, bara för att skrubba in dom lite.
En fördel med detta är att bilen inte spårar så förb....t på dessa dåliga vägar vi har 8) nu e de 205 som gäller.
Tror gränsen för att spåra går vid 225 i bredd, givetvis har man ju 235 i sommarstorlek, så då det är att hålla i
r(h)atten på sommaren men de får man ta, när man ska vara på topp. 8)
Nu ska jag ta en titt på generatorn som börjat låta konstigt, började förvisso med detta under Tysklands turen :o
men det har inte blivit mindre, det är en bytes generator från Autoexperten, garanti javisst, men den har ju gått ut
såklart, ja, ja. :(
Återkommer nästa vecka med ev. rapport, solen skiner just nu så det känns ju bra. :D
-
Tråkigt när generator börja trassla till och typisk att den gör det precis när garanti ha gått ut.
Jag har inte satt på vinterdäck än, tänker inte göra det innan slut på november om det inte snöa rejält ovanpå Göteborg, just nu är det fint väder och sol.
-
Jodå, fel var det, det bakre lagret var kass (dock inget radiellt glapp) men i övrigt verkar generatorn OK, kol och kollektor (putsade den i alla fall) såg bra ut.
Lyckades få loss tätningen till lagret trots att det är trångt under diod"bryggan" och mosade in fett i lagret (det fanns inte mycket där) och pillade tillbaka tätningen, nå, nu låter det inte lika mycket, så den får väl gå ett tag till.
Antar att det inte bytts lager på denna generator trots att det är en utbytes, ska ta ett snack med Autoexperten om problemet för att se om det går att ordna någon lösning.
Denna bil verkar gilla att äta generatorer, är nu inne på den tredje och det blir troligen en fjärde.
-
4e generator? det bli dyrt, kanske bättre att sätta en original från BMW, det är kanske lite dyrare från börja men säkert håller länge, eller?
-
Ett litet tips, den extra spolar burken på höger sida ska ju vara för insekts medel, normalt. Själv har jag inte tyckt att det fungerar så bra, har den därför som reserv.
Har dock bytt spolarpump tre gånger då originalpumpens tätningar inte pallar spolvätska. Funderade på att ta bort burken helt men då den sitter där och ser bra ;D ut
så rotade jag fram en gammal spolarpump (VDO) från min Volvo tid 8) säkert lägat +25 år i gömmorna.
Det mesta är original, till och med genomföringen till burken samt att det lilla filtret sitter där det ska.
Ny kontakt å lite nya slangar, det funkar å har inte börjat läcka sedan montering för ca. 1,5 år sedan.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2Fec4fb87c-57f6-4d17-b96e-c4fac872c2be_zpsbbmwsdng.jpg&hash=98f9dbdcae4f89fbae90b4821122ecfb22501751)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F9748bfc0-e200-4160-bf09-64710bf8376a_zps9vfvzmal.jpg&hash=13c9ae044cdfbe2d3bd6102e75ffcc403d3d5a25)
-
Alain, vad gäller generatorn så bytte förra ägaren den första, men ja det blir dyrt. Återkommer med rapport när lagret går på lunch och jag måste byta generator igen.
Min gamla Volvo 850 har gått 30000 mil nu och den har samma generator på sedan ny.
-
Gamla saker skulle man säljas med 10 års garanti utan problem men idag det ska kosta så lite som möjligt att tillverkas, klart att dessa inte håller.
-
Som sagt inget e omöjligt, tar bara längre tid. 8)
Vad gäller generatorn så är det konstaterat att någon garanti kan det inte bli tal om, den hade gått någon månad över tiden och vilkoren försämras om man inte låtit en verkstad byta generatorn.
Nu har jag nosat runt på "nätet" och till slut (det var inte lätt) hittat en del tips och även lösdelar till generatorn jag har idag, har jag tur kommer det att kosta max 150 pengar att fixa till den ;D och som den envisa person jag är ska det fixas under de närmaste veckorna (så fort jag har tid) för de e ju lite surt att lägga ut 2000 (billigaste utbytes jag hittat) eller mer för en annan generator (igen) när den jag har idag verkar i övrigt frisk.
När jag gjort jobbet lägger jag ut det som mektips, någon kan ju ha nytta av det.
-
150:- för att fixa den själv är helt ok.
Min son ha bytt på sin 540, han fick köpa en begagnad och betalade 6000:-, en ny kosta 12.000:- pga att det är vattentätt.
Inte kul för planbok om man inte hitta begagnad.
Trevligt om du vill förklara hur och vad du gör. ;)
-
Nu blev det tyvärr inte fotat i sin helhet, av olika anledningar, lägger därför det hela här under min blogg.
Hade nytt främre och bakre lager samt nya "plasthylsan" till det bakre lagret.
Men det var ju tyvärr som vanligt, nåt strular >:( , främre lager skulle vara det jag hade nytt men det som satt på generatorn hade en större ytterdiameter, hmm. ???
Ja, ja, nu verkar det inte vara någon större fara med det främre så det var bara att koncentrera sig på att fixa bakre som det var problem med.
Konstaterat att lagret har antagligen skurit(eller gått väldigt tungt)och då snurrat runt i plasthylsan som sedan börjat glappa i lager läget och då orsakat oljud.
Lagertätningarna var stenhårda så det har nog varit rejält varmt, eller att lagret var gammalt.
Vet inte om det var så bra kvalitet på denna utbytes generator, borde hålla längre än två år (ca. 2500 - 3000 mil), dålig (nästan obefintlig) presspassning för lagren på rotoraxeln. ???
Nu är generatorn tyst(så länge det varar), skönt. :)
En länk för rep av liknande generator: http://www.3dzubehor.com/Rover/Boschrepair.html (http://www.3dzubehor.com/Rover/Boschrepair.html)
Observera att lagren ska normalt monteras på rotorn först men då jag nu inte hade rätt främre lager så lät jag det sitta kvar i främre gaveln.
Isärplockat å rengjort
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F2012-11-17%252012.50.23_x_zps2ubdw2dj.jpg&hash=ce80aa9cbfb08ffa1cb4ed83de4c4be8ac49c5e0)
Se skillnaden, surt
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F2012-11-17%252012.50.40_x_zpsslgc2ubh.jpg&hash=5d3bf5dc82919b260fb180f60e6c5edc3e15ab70)
Det har krupit ut fett vid tätnings läppen på främre lager, tyder på att lagret gått varmt, orsak, fel typ av lager, gammalt lager, dålig kvalitet..........
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F2012-11-17%252011.56.10_X_zpsuatdgiva.jpg&hash=dbd8d98164ac2d1a306f676f6d73f5ab8374362b)
Gamla plast hylsan
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F2012-11-17%252012.50.56_x_zpsscjongfu.jpg&hash=6b7f5e9718fd1d7d59b933a4e1d6b2c46bbd125e)
Nya plast hylsan på plats
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F2012-11-17%252014.34.31_x_zpslrjz0h18.jpg&hash=ee0c04355779d20d7f4d88ef0b7ec88fccee8158)
Nytt lager på plats
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F2012-11-17%252013.16.07_x_zpsoopk5obx.jpg&hash=b426ebbf740ddbcd467aa655eeb742f7c3ed815e)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F2012-11-17%252014.35.01_x_zpswoyngmwq.jpg&hash=5efb861690e61ee6c3f1f12328d344d5f02b9b3e)
Lager"låsningen" för främre lager på plats, ska vara lite Loctite på dessa skruvar.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F2012-11-17%252014.38.13_x_zps8vwf4iuc.jpg&hash=de286a8fce87067f89c6675c9a7ced74cf309175)
Att tänka på vid montering, se till att fasningen på "trust" brickan ligger mot främre lager samt att det ska vara Loctite i gängan för mutter till remskivan.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F2012-11-17%252014.45.53_zpsvwphzrrb.jpg&hash=2f0d4db21b853221e9e98da54d91ee6999b68e2b)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F2012-11-17%252014.46.26_x_zpsywpqjmzr.jpg&hash=7474c92c73bd0003061d33338e052968a7795f9c)
Nästan klart
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F2012-11-17%252015.19.10_x_zps6pa4zexw.jpg&hash=346a59e52770cc02c48d5f2adabdc79f58db4c13)
Regulator på plats
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F2012-11-17%252015.36.24_x_zpsdij6jjbc.jpg&hash=6eb9888fd8b4ca76eab68e92bffe1d1ea6444eab)
-
Vilket jobb! Bra jobbat! ;)
Undrar bara vad gör ett lager från Korea i en BMW. :(
-
Ja det kan man undra 8) dock ett FAG. Det bakre lagret jag bytte till var i alla fall ett SKF från Italien, om de nu e bra :-\ närmare Tyskland i alla fall :D
-
Nu e de vinter, på väg hem från landet igår EM, lite vackert e de ju men kallt.
Fyra KM från där bilderna togs sjönk tempen till -15.
Tyvärr har jag slarvat bort bilderna
-
Usch, jag avskyr snö, kyla och is :( Önskar att det är sommar året runt ;)
-
Trevligt att du stannade för att ta en fin bild, bättre att sitta in med 22 grader än ut med -12/15. ;)
-
Vintern är en härlig årstid med bl.a. många nya spännande trafikregler man måste anpassa till. ::) Dock förkommer avarter även under övrig årstid. ;)
Varje gång man ger sig ut i trafiken är det lika spännande ::) för man kan inte annat än skratta åt alla konstigheter folk hittar på :D och mestadels hjälper det inte att
hetsa upp sig (hög puls får man i alla fall) och tråkigt har man absolut inte 8)
God fortsättning på vintern önskar BROR. :) :)
-
Hustrun å jag har nu klarat av allt julbestyr, sitter just nu å inväntar julafton 8), kan dock inte hålla fingrarna borta från forumet.
BMW måste va en populär bil ;) för oavsett var jag ställer bilen på stormarknader för att om möjligt undvika fina ::) märken på bilen så nog tusan kommer det minst en "bilkramare" >:( å kryper upp intill (å då menar jag kryper riktigt intill :-[ ) för att parkera, har ännu inte lyckats komma på varför då det för det mesta är tomt där jag ställer bilen, å hur tusan kommer folk ur sina bilar, tyvärr finns ägaren inte i närheten när jag ska hämta bilen. Funderar på att vänta ut någon av dessa men det går väl inte att få något vettigt svar.
Ja, ja, nu e de bara att vänta på tomten å vara lite snäll för att få ta del av det han har i säcken :).
God Jul på er alla 8) .
-
En vinterbild tagen på annandagen på landet, de e inte lite snö :o
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F26-Dec-12_DSC079_zps7vquadg0.jpg&hash=03d902e4624b5136527b9ad84512f5ff2c291931)
Tyvärr (eller inte) så finns det inte mycket kvar av snön idag efter flera dagar med + grader.
-
Snygg är det när det är så mycket snö då vet man att det är vinter, sund att det inte håller länge och smälter bort efter bara några dagar. :(
-
Igår snöade det ??? snacka om att jag längtar efter sommaren 8)
Såg Diesel Kungens 335'a i vinterskrud men detta är i en annan klass, en helt annan klass ;D
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F15-Jan-13_DSC007_zpsjizrx04r.jpg&hash=f99f92ba058129b3110018266e090cd6d50ce26c)
-
Gott med snö verkar det som. ;)
-
Så där, då va bilen besiktigad, ser nästan ut att bara va varmluft i stället för avgaser.
Bromsarna ser ju OK ut om man tänker på att det är 205'or med dubb.
Här skulle det varit en bild på protokollet
Nu e den sunkiga fälgen slipad å grundad så nu gäller det att få tag i en passande kulör, BMW har en original men den kostar 390 pengar
för 150ml å det räcker ju inte långt. Huvudsaken är att det blir en nyans som liknar original för när däcket e dags att byta blir det att
lämna in det på lack, så det blir på riktigt.
Och här missar ni en bra bild på en fälg ::)
-
Grattis! för besiktningen, nu kan du andas ett år till.
Personligen skulle lacka som original, det passa bra till din BMW färg.
Vi har likadana fälgar, eftersom min 530 är sålt behöver jag dem inte länge och säljer dem.
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=6045.0 (http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=6045.0)
-
Personligen skulle lacka som original, det passa bra till din BMW färg.
Har fått tag i en färg på Mekonomen som är godtagbar, plussar med lite klarlack.
Vi har likadana fälgar, eftersom min 530 är sålt behöver jag dem inte länge och säljer dem.
Tack för tipset men mina däck håller några tusen mil till (bak är det nya sedan förra året) så jag hoppas att min fix funkar till nya däck
behövs, då får jag fundera på vad jag ska göra.
-
Har haft lite utomhus pyssel, kul att "leka" med motorsågen ibland 8)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F2013-04-142016.06.27_zpsm5eifuph.jpg&hash=a0f7fabe05231346f48d53d98c7c2616ac7ebb7a)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F2013-04-142016.06.56_zpsjuwfxfal.jpg&hash=6efe0bb14a601311869f3dd88bd252109d1c5823)
Fan va snö de e fortfarande, korten e från igår :o
När snön äntligen börja försvinna från taken så visar det sig att garagetaket börjat läcka vatten >:( :'( ja, ja, de e väl bara att börja leta efter orsaken å fixa det.
Blivande kung av skogen, kul att se dom i skogen å inte springande på å kring stora vägen.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F2013-04-122018.39.59_zpsuvddqqjz.jpg&hash=6d435c9f21e675966838f3282d26554518bdca25)
-
Alltid trevligt att ha lite trä till värme till kall sommar. ;)
Vacker syn med älg i skogen. 8)
-
Vad med snö ni har kvar, här var det sitta ute och fika väder idag. ;D
-
Jaha, ja, nu e de vår eller nåt, vi har varit lediga från landet denna helg :( det är översvämmning på båda vägarna som kan användas.
Det är ca. halvmetern med vatten så det är inte läge att bada bumsen, inte kul att bli stående på halva vägen, faan så mycket vatten det är :o och det är länge sedan det var så här mycket.
Nu börjar det tydligen sjunka så till helgen kan det bli landet igen :D det är bra det, för jag har sommar hjulen där och just nu kör jag "olagligt" med dubbdäck 8)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2FPICT0051_x_zps6gh0zdwm.jpg&hash=4a78ced5aae3b967cfc1742a7887428cbdddaf29)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2FPICT0058_x_zpsh1kjbrby.jpg&hash=ebf78e5251f9ef0836e857f03a2ee30a2b7c455a)
-
Sådärja, nu är sommarhjulen på, vinterhjulen tvättade å undanhängda samt bilen grovtvättad, fan va stenskott å annat som dykt upp på bilen :o ja, ja, de e väl bra
att ha nåt att göra ::) när man inte har annat att pyssla med.
Va skönt det låter (inte) att köra på sommahjul, va de spårar, har tydligen glömt hur spåriga vägarna e, så de e bara att hålla i r(h)atten ;D
-
Jaha, ja, nu har bumsen fått sällskap, synd bara att det inte är en "riktig" 850.
Anledningen till detta tillskott är att jag fått bilen å den va nybesiktigad, jag tog emot den bara för att det är dragkrok på den och det kommer att bli en massa byggande på landet under resten av året å då är det släpvagn som gäller, det tar nämligen emot att sätta krok på bumsen.
De e en 850 GLT -95 å jag har ju haft en sådan tidigare i tio år så jag känner till de flesta bristerna, manuell e den (obefintlig synkning på tvåan) å smårostig, AC'n funkar efter fyllning :o
Ja den får väl hänga med ett tag, snacka om häftiga fälgar ::) ::) å dom är till 900 serien (nästan 5cm + utstick, snacka on STANCE ::) ::)) undrar hur folk tänker :o
Ja, bumsen får fortfarande bo i garaget.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F63c0af42-1ef4-4fe1-a0e4-a69106632e58_zps3fuypalp.jpg&hash=78a242b7c9b613261627787632156f960b173140)
-
Har under semstern lyckats få lite tid (det är svalt i garaget) att titta över rost angreppen på bilen, inte kul (inte så mycket rost, ändå inte kul). Hittade bl.a. vad jag trodde ett stenskott på huvens framkant, va de det, nä, nä, det var ett angrepp som kom från undersidan av huven. Överdelen är ju vikt över inneplåten och skarven är ju sedan tätad med plastfog, däremellan hade det börjat rosta och det gick att peta bort nästa två decimeter av plastfogen. Som tur är, är det ju bra kvalitet på plåten så det var inte så djupt angrepp så nu är det skrapat, slipat å målat så gått det går. Har inte så mycket tid över för bilen i år så jag hoppas att det klarar sig tills jag kan lägga lite mer möda på "pärlan"
-
Bra val! Volvo 850 är en bra vagn för dra släppvagn. ;)
Rost är en sjukdom som skulle inte existerar men tyvärr svårt att inte leva med. :(
Nya BMW som byggs med plastdelar som fram eller bakskärmar och mer. :o
Hoppas att du hinner att åtgärda det innan den attackerar din planbock. ;)
-
Jaha, ja, nu har det ju varit lungt på bilfronten, har hållit på att anlägga en grund för tillbyggnad på landet så jag har haft att göra under sommaren och bilarna har under den tiden skött sig, 850'n har fått slita med släp å annat så den har jag haft nytta av.
I Torsdags skulle hustrun och jag ta en dagstur lite norrut för att njuta lite av det sista av sommaren, tänkte ta en tur på något som heter Tidernas väg som utgår från Uppsala och slutar uppåt Ljusdal.
Turen varade tyvärr bara till två mil norr om Uppsala, sedan blev det
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F79d19223-4548-4bfe-b7aa-846c93438879_zps9pozdprz.jpg&hash=4bfdb030449736bb659d4e06f11208f06017a7be)
tillbaka, vi var väl ute sammanlagt 4 timmar. >:(
Fick betala en extra peng för att få bilen tillbaka hem, annars hade det blivit bogsering från Uppsala vilket tagit många timmar då det är en Step(tip)tronic, inga grannar såg denna ankomst i alla fall ;D
Vad det var som orsakade denna transport var att kylaren sprack (tätningen mellan plasten och aluminiumet orkade tydligen inte längre), hade dock lite tur med upptäckten av läckan, stog nämligen still och väntade på grönt vid ett asfalterings arbete och tempen hann inte upp till det röda, hade det varit under körning kanske det hade varit värre.
Passade på att beställa ny kylare under tiden vi väntade på bärgaren, 3100.- på mekonomen fanns att avhämta dagen efter.
Fan va skit det var framför kylaren, syns dock inte här då det nu är rent
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F012f2ba6-7cb7-4a8a-bac0-d66f71155fdc_zpsd1qnfq3r.jpg&hash=a4aa6e087fee3204216df07945bbf6f38be91885)
Å här står det trasiga eländet
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2Fcc89edea-9723-4f25-84fa-c436ac76574a_zpszyor98dr.jpg&hash=a3376e91c9d90689949eccb3c5f8fe118b31af9a)
Vet inte hur mycket man kan peta runt med kylaren men det kan vara värt att spola rent någon gång då, då.
Något possitivt kan man dock komma med, sparade en massa bensinpengar i alla fall ;D 8)
-
Tur i oturen att du kunde stänga motorn innan den gick för varm men trist på något som lät som en trevlig roadtrip.
-
Kunde inte låta bli att titta var läckan var på kylaren då jag är nyfiken av naturen, plockar man isär saker så får man för det mesta reda på bl.a. funktion, å ibland går det att laga, dock inte i detta fallet.
Jo, kanske om man skulle få tag en ny gavel å tätning.
Nu läckte inte tätningen, vilket jag trodde, den va så mjuk å fin, däremot så var gaveln sprucken vid anslutnings röret, det var mycket tunn vägg där som synes.
Å här saknas det bilder, tidigare fanns dessa på imageshack och tydligen inget annat ställe, slarver :-[
Visst är kyllaren ren å fin invändigt trots 12 år å nästan 18k mil.
Samma som ovan, dubbel slarver :-[ :-[
-
Ser ju ut som ny men vad hjälper det när plasten spricker. :(
-
Hade samma på med kyl på E39, en sjukdom som är ganska känd.
Inte som gamla kyl som man kunde löda, idag tyvärr är det bara att byta. :(
-
Skulle lagt in lite här förra veckan men de e mycke just nu och har inte haft så mycket tid att hänga med på forumet.
Tur i oturen att du kunde stänga motorn innan den gick för varm men trist på något som lät som en trevlig roadtrip.
Roadtrippen (samma som blev avbruten) blev av förra lördagen och det var en helt problemfri dag, höstsol och de färger som tillhör hösten samt bra vägar så det var bara att njuta.
Lite "smolk i bägaren" var att vi tog E4 söderut när vi lämnade Bollnäs, 2 till 1 vägar i all ära (har gnällt om detta förut men måste igen) varför kan inte folk hålla samma fart där det är en fil som i den delen som har två, och där det är två så går det minst 20km för fort, och för att slippa dessa ..... så är det bara att ladda för att komma förbi.
Förvisso kul att rasta "besten" men känns inte alltid helt OK att köra +50km för fort, "bengen" kan ju vara ute å tråla.
En underlighet, från Gävle och söder ut så är den 120 men nåra mil norr om Uppsala så blev det skyltat 110, samma nya fina motorväg, undrar hur man tänkte där.
Ja, ja, nu e de bara att vänta på vintern, kan på sätt å vis vara skönt, bl.a. att få på vinterdäcken så man slipper bli misstänkt för rattfylla när man kör på alla spåriga vägar, en annan anledning är att jag har två däck (fram) som det inte är så mycke gummi kvar på å dom bullrar sjukt mycket.
Lite fälgmåleri å lägga på nya däck blir det då under vintern.
-
Jaha, ja vinterdäcken skulle på förra helgen, lite tidigt kanske men det kan vara bra att "skrubba" gummit lite innan det vita kommer uppifrån.
Kul att hitta detta då, damasken på styrväxeln trasig, undrar hur länge det varit trasigt, hittade dock ingen rost.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F5908769a-a97a-498d-9550-a177296cafd0_zps7wcaqt9z.jpg&hash=0c76b0a1354326d282e818900ab80940b9acbeae)
Tidigare ägare har tydligen gjort något här tidigare av döma av buntbandet, det satt även dylika på vänster sida (bytt damasken där för nåt år sedan)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2Fae6741e7-ab71-4395-b9ad-950e34d97309_zps6yqxullt.jpg&hash=977a78ad7cc2c2408d63de13aabf8a0450a9e6ec)
Som tur är så är det ganska enkelt att byta ut dessa damasker, lossa p-änden och trä över damasken, det är tack vare gummiskivan som stitter på staget
som damasken är tillräcligt stor, normalt måste ex. p-ändan plockas bort, att tänka på är att det ska vara rent så inget skräp hamnar i den nya damasken.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F8a37ba39-258a-408b-b660-e8c75fd0bd12_zps9dducgvr.jpg&hash=0a4a40b05849f1906651b304c8ce731161b4bb12)
Så, nu är allt på plats å riktiga original klammor använts, petande in lagom mängd med fett på kuggstången lyckades få in lite i / runt leden innan damasken kom på plats.
123 pengar för damask å två klammor på BMW tycker jag är överkommligt ;D
Ursäkta det skumma vinkeln.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F2013-10-262015.41.25_zpshfhukddk.jpg&hash=9600343decb7ed8d097e19ae3015cfaabebad4f5)
-
Bättre att upptäcka detta innan det bli för sent, inte alltid att man upptäcker samma dag som det går sönder.
-
Gött att få på ny damask innan saltslasket kommer. ;)
-
Skulle byta termostat(hus) i helgen inhandlat på Autoexperten av märket Wahler som har funnits så länge jag minns, klockrent tyckte jag.
Observera att detta jobb sker Lördag EM.
Bort med fläktkåpa, fläkt å slangar, sedan bort med den gamla termostaten.
Montering av den nya och kolla slangkopplingarna å o-ringar, nu blev det "lite" irriterat då nedre slangen ska återmonteras, den ena "pipen" på termostathuset var för liten (även den andra var liten) så snabbkopplingen med o-ring glappar :o och kommer garanterat att läcka.
Plockade bort den nya termostaten och jämförde måtten för kopplingarna på den gamla och nya, den gamla mätte 38,4(5) och den nya 38,0(1) så det var ju inte konstigt att kopplingen glappade på nya termostat huset, labbade lite med de o-ringar jag har, gamla å nya utan att få till det, surt.
Montera den gamla och köra en vecka till var inte ett val då packningen på denna är ingjuten i huset och fullständigt oduglig som packning igen, å kleta med packningsklister är jag inte så förtjust i.
Klockan är nu fyra på lördag EM så det är bara att gå in och vara social med hustrun.
Söndag, ringer till Mekonomen i Uppsala som turligt nog har öppet å hör och häpna, dom har en temostat.
Försöker nu få den som svarade att mäta "piparna" för att försäkra mig om att dessa är något större än på den jag har, det var inte lätt få vedebörande att hantera ett skjutmått, rätt, via telefon ??? ???
Ja, ja, får skjuts till Uppsala av min snälle svåger ;D och inhandlar termosaten som förvånande har större pipar än den andra trots att det är samma märke.
Hem igen å monterar och allt är nu tätt.
Tydligen ska man antingen köpa original (i detta fallet hade jag fått lägga ett par hundra till) eller så måste man kolla noga att allt stämmer innan man plockar ner saker för byte.
-
Jaha ja, då är det dags att knyta ihop säcken (inte tomtens) för detta året.
GOD JUL å GOTT NYTT ÅR på er alla.
-
Tack! Det samma BROR, hoppas att du har varit snäll i år så du får många presenter. ;)
-
Jaha, ja, nu är leden bytt, ref till http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=6547.0 (http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=6547.0)
Verktyget eller de två hylsorna som behövdes kostade en tårta ;D tänkte först använda en ordinarie 16mm gängstång men den va ju grovgängad och vis av erfarenheten
misstänkte jag att det kanske inte fungerar.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F20140208_143909_zpsbjcmny4h.jpg&hash=3e0c307b66532cbc9f5fd1ece92f11cb7abc540b)
Grunnade tillsammans med svågern en stund och vips kom vi på att skruvarna till fjäderverktygen är ju fingängade och långa, samt rätt dimension, i och med fingängan fördelar man belastningen.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F20140208_143936_zpsnpr2ugvn.jpg&hash=9357376a7e84ea9b9e04e31efdfd71fce4caf91f)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F20140208_143936_zpsnpr2ugvn.jpg&hash=9357376a7e84ea9b9e04e31efdfd71fce4caf91f)
Slipade till klon som är gängad så det blev en plan yta mot hylsan, fungerade alldeles lysande och det finns gott plats för klon.
Och här är den gamla fulingen.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F20140208_175025_zpsjemldrdc.jpg&hash=421049132a5a11c500c140b12b80cfa257bd57ba)
Nu har jag ett verktyg redo för den andra sidan, när den så säger upp sig, och behöver svågern låna verktygen så kostar det en tårta, en stor en :)
Och som jag nämnt tidigare finns det en beskrivning på detta jobb.
http://www.beisansystems.com/procedures/swing_arm_ball_joints_procedure.htm (http://www.beisansystems.com/procedures/swing_arm_ball_joints_procedure.htm)
-
Nice verktyg, är den ena hylsan lagrad? Ser ut så på bilden... gott att du fick loss den, dom brukar i vissa fall sitta satan.
Så nu kan du glida igen utan klonk och andra oljud ;)
-
Trevligt med ny vertyg som fungerar som det ska. ;)
-
Nice verktyg, är den ena hylsan lagrad? Ser ut så på bilden... gott att du fick loss den, dom brukar i vissa fall sitta satan.
Så nu kan du glida igen utan klonk och andra oljud ;)
Noop, inte lagrad, ser bara så ut, det är återanvända/modifierade gamla verktyg så därför den svarta ytan på den ena hylsan.
-
Jaha ja, nu börjar sommaren närma sig å vagnen e besiktigad å godkänd.
Sommarhjulen e monterade efter att bytt ut två däck, mycke pyssel blev det med balanseringen då det blev att smacka dit en massa vikter på ett av hjulen, kan bero på nya däcken för fälgen verkar OK vad gäller skevhet och orundhet, skulle kanske kört de tomma fälgarna i balanserings maskinen för koll innan jag la på däcken, ska komma ihåg detta nästa gång.
Har dock ingen obalans, inte ens upp till runt 170, går helt lungt å tyst.
De nya däcken levererades av Däckonline och som vanlig en snabb leverans, priserna ligger fortfarande lågt, ca. 1200.- för Good Year Eagle F1 235/45/17 är helt OK.
Brukar inte vara mycket för bensintillsatser men det har varit en eller fler spridare som har tickat länge, har testat med Redline tvåtakts olja (liten, liten) skvätt vid några tankningar utan resultat, fick sedan för mig att köpa en flaska TriPak, och haft det i tanken fyra tankningar och det verkar fungera för det har blivit tystare.
Jösses va motorn gick bra under tiden med TriPak ::) ja kanske lite ändå :-\
Skulle lagt in lite bilder men ImageShack har ju bestämt sig för att ta betalt för bildlagring, dock kommer befintliga bilder att finnas kvar, så där var det stopp, man e ju lite snål.
Ska testa med Photobucket istället men inte kommit till skott att testa ännu.
Nu ska jag försöka få ordning på min gamla Volvo 850 så jag kan släpa hem byggmatrial till vår tillbyggnad av sommarhuset som ska påbörjas snart, ev. har jag en Volvo 945 fullturbo på gång, ägaren har ledsnat på den så den blir troligen väldigt billig, troligen chippad, vi får väl se.
Återkommer, tyvärr händer det mera sällan numera, håller dock lite koll på forumet.
-
Då det inte händer så mycket på bilfronten just nu, i alla fall inte med bumsen så petar jag ned lite allmänt som har hänt.
Det blev ingen 945 Turbo :( så den gamla 850'n får leva ett år till :( bytte ett framhjulslager inför besiktningen och vips så blev den godkänd, lite "skämmigt" :-[ blev det då bilen skulle ut från besiktnings hallen, batteriet var stendött, starthjälp av tjejen som besiktigat bilen (mycket folk var det, alla såg lite skadeglada ut) jag lämnade sedan snabbt platsen 8).
Hittade strömtjuven, larmet drog ca. 15 amp, nu e larmet borttaget så nu håller batteriet, dock gick det inte att starta bilen utan larmet, tog en timme att hitta vad som skulle bryggas för att gå förbi startspärren i relä boxen.
Det satt fyra råfula Italienska tre ekers alu-fälgar på volvon, nu sitter det plåtfälgar (från grannens 940) där istället, snacka om idéer man får ibland, ja, ja.
Det var som ett långt styrkepass att plocka bort däcken från plåtfälgarna(gamla vinterdäck) samt "ful"fälgarnas däck som sedan återmonterades på plåtfälgarna och balanserades, de blev en pilsner efter detta jobb, jajamen.
Nu ser det "lite" bättre ut ;D förutom att det är fel offset, detta medför en större spårvidd så det tar nästan i skärmkanterna, lite coolfaktor ::) när man ser bilen från sidan i alla fall.
Nu är takstolar och det mesta virket beställt för bygget på landet, får första lasset på fredag så då är det bara att putsa hammaren å skaffa ett större lager plåster för sönderslagna fingrar.
Takstolarna kom förövrigt 07:00 imorse ??? (skulle komma efter midsommar) så det är bara att dra till landet ikväll å ställa undan dom på lämplig plats, återigen ett styrkepass att flytta 6 stycken 6.5 meters takstolar plus ett gäng råspont luckor.
Ska försöka skärpa mig och lägga ut lite foton då jag nu har reggat mig i Photbucket så det är bara att ta sig i kragen å fota.
Trevlig sommar 8) ;) den har börjat bra och hoppas att detta vädret håller sig.
-
Jaha, ja, nu e man tillbaka till grottekvarnen igen :( nu e de slut på denna semester period, nja, semester var det väl inte så mycket av då tillbyggnaden av sommarhuset tagit mesta tiden, dock sluppit jobbet 8) :)
Golvbjälklag, väggstommar och tak på plats, va varmt det varit sista veckan, just när takpappen skulle på.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2FDSC05675_zpszzqpbzkv.jpg&hash=6569ad0aedb140c4bd801193aeb7bf5147619cd3)
Biljobb, nä inte så mycket förutom att före midsommar började laddnings lampan blinka å lysa längre perioder, det hela var lite underligt då det är en fyra år gammal bytes generator som borde hålla mycket längre, garantitiden var ju givetvis tre år.
Det första var att byta laddregulatorn, å kolen var ju inte helt slut, men ska inte vara så här slitna efter fyra år och ca. 8000 mil ???
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2Fff2c2939-1b4c-4213-b580-122febaa674a_zpsdx0jhbeq.jpg&hash=3d88f0bd89fc45d2c1496a14253d5d89fd49b12b)
Bytet hjälpte inte, felet blev bara värre å värre, sista flämtande laddningen på torsdagen före midsommar, kul, generator igen för 4-5000 ihop med alla andra utgifter med bl.a. bygget >:(
Kollade med bildelsbasen men där fanns det inget som gått under 25000 mil, å begagnat känns inte helt rätt.
Kontaktade därför firman jag köpt laddregulatorn av (450 pengar), jo det var OK att lämna tillbaka laddregulatorn och uppgradera bytes generatorn till en 120A generator(det jag hade var en 90A), slutade med ett pris på runt 2800 efter avdrag för regulatorn, snacka om bra pris :D
Hoppas nu att denna generator håller bättre (detta är fjärde generatorbytet), kollade att det är nya kol och såg även att ankaret(rotorn) är bytt så det borde funka.
Firman har funnits sedan 60-talet och det är som att komma tillbaka till detta decenium då man kommer in i butiken, har dock inte mycket erfarenhet av firman (ny ägare sedan några år tillbaka) men verkar seriös, kolla in www.frejbildelar.se (http://www.frejbildelar.se)
Det tråkiga med detta generatorbyte är att jag har fått tillbaka missljudet som beskrivs i http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=3612.msg27177#msg27177 (http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=3612.msg27177#msg27177) igen :o laddningen är ju OK med 14,7 V men varför viner det så förb....t, det ska vara tyst under läppen på en BMW, definitivt då det är en 6'a, ja, ja, får väl leva med detta tills tid finns för undersökning.
Kolla in denna grej, det kan väl inte vara för att folk gillar BMW, eller :o
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F540face7-fed2-4003-a2df-e02cf71b92da_zpsxrxofgz3.jpg&hash=79458bd5ae2e4e21a28de4bf556103c11edc4742)
Strax före semestern parkerades bilen på en P plats med plats för ett 50 tal eller fler bilar, när hustrun å jag kom tillbaka så såg det ut på följande sätt ???
Det hör till saken att P platsen var tom när vi kom dit och det var den när vi skulle hämta bilen, förutom vår och idiotens, hur f....n tänker man, kan väl var ok att stå bredvid men så in i h-vete nära, som tur var det inga märken på vår vagn, snacka om frestande att "avlägsna" vänster backspegel på den högra bilen.
Som ni ser så petar jag in lite bilder igen, nu e de Photobucket som gäller.
Återkommer med lite mer rapportering senare, ha en fortsatt trevlig sommar 8) 8)
-
Ja man undrar hur en del tänker när de parkerar, folk måste ha torgskräck eller nått. Har hänt mig flera gånger, kommer till en stor P plats med ca. 150 - 200 lediga parkeringsplatser och ställer min bil långt ifrån ingången. Utför min ärenden och kommer ut igen, på platsen intill står det nu en rostig gammal surhink, det är fortfarande 148 - 198 lediga platser att ställa bilen på men ändå så bara måste man parkera intill den bil som redan står på parkeringen.
Jag undrar … varför??
Hoppas du slipper fler generatorbyten nu.
-
Lite avbrott i snickrandet och målande, av en händelse hittade jag denna trasiga slang (bälg) i förra veckan, har ingen aning om hur länge den varit trasig, måste missat den vid senaste service (kontroll), troligen beror det på dåligt fokus på just bilen de senaste månaderna :-[
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2FBaumllg_zps5f539e15.jpg&hash=9ee60f1343ec2847ee26462746238e589452951b) (http://s1292.photobucket.com/user/bertoves/media/Baumllg_zps5f539e15.jpg.html)
Har nu förklaringen till ett visslande som kommit å gått runt 2000 varv, det är troligen orsakat av luftströmmen förbi spjället, normalt med hel slang så hörs inte detta ljud.
Ja, ja, konstaterat att spjällhuset var rent trots allt :) så det behövs nog ingen åtgärd, tror att motorn går bättre, bl.a. lungnare tomgång samt bättre respons :-\ kul att hålla i annat verktyg än hammaren igen 8)
Va varmt de e, toppat med 30 grader under helgen, igen.
-
Tråkigt och konstigt att de inte upptäckte problemet vid servicekontrol, dags att byta till nytt.
Var det på själva BMW eller en annan verkstad?
-
Nu var det så att det är mitt eget fel då jag gör allt själv, än så länge, det var därför jag skrev "dåligt fokus" men de e lungt.
Ska skicka in en reklamation på dålig service, he, he, ;) :) 8)
-
Hoppas du slipper fler generatorbyten nu.
Jo jag har bytt igen (se min anm. nedan).
Skulle avrapporterat detta men det blev ju så att det ligger under "Vad gjorde du med din BMW....."
Kan bara meddela att det fortfarande är tyst och laddar 14,4 V.
Snickrandet fortsätter, gavel och en långsida har nu "beklädnad" + grundat, hinner inte så mycket numera då det bara är två dagar för bygget, i veckan.
Bumsen behöver snart lite omvårdnad, knappt tvättad sedan midsommar, massor av stenskott att fixa samt de vanliga e39 rostgömmorna.
Ja, ja, när garaget är tömt på byggmaterial så kommer ordningen att vara återställd.
-
Nu var det länge sedan jag skrev något här, får väl skylla på att det har varit mycket "brus" detta år, både med bygge och på jobbet, dock brukar jag ta mig en runda då och då på forumet.
Sedan senast har det inte hänt så mycket, bygget ligger nere inför vårsäsongen, så nu äe det bara vanligt "pyssel" som gäller.
Hustrun och jag var en sväng till Småland och Öland i September, hittade bland annat den riktiga gården där inspelningarna gjordes av Emil i Lönneberga, även Bullerbyn, jösses vilken kuperad terräng det var i de delarna av Småland, men fina vägar å vackert väder.
Herregud va jag tycker bilen går bra å njutbart e de me.
Nu e bytt till vinterdäck(dubb) å vad hittade man då, jo ett rostigt bromsrör på vänster sida bak, så det var bara att handla nipplar å rör(metervara).
Trodde att jag skulle behöva byta även på höger sida, men det såg bra ut, jösses vilket pyssel det var att dra röret runt tank, bakvagnsinfästning samt anpassa det till det kvarvarande röret, nu e de i alla fall bytt.
När man plockar bort täckande saker, innerskärmen som i detta fallet så hittas det ställen där rosten har börjat boa, inte kul, dock inte allvarligt, ännu.
En sak har börjat oroa mig, vagnen har börjat dra i sig olja ca. litern på 400 mil, dock ingen synlig rök och motorn är torr å fin å går bra.
Tidigare har det gått åt styvt en liter på 1500 - 2000 mil, antar att det kan vara vevhus ventilationen eller som jag såg på en tråd på nätet att i vissa fall kan övre kolvringar koksa igen som har till följd att oljan piper förbi där, ja, ja, får ha detta under bevakning.
-
Tiden går fortare än vad man tror och den går fortare när man åldrar. ;)
Det var ditt eget hus som du höll på, hur är det med den idag? har du flyttat in?
Håller med om att Småland är vacker på många sätt och viss med finna vägar att köra på.
Som du säger, lite pyssel att byta bromsrör, har gjort det på många bilar då jag förut hjälpte en kompis som har en verkstad i Helsingborg.
Tyvärr! Rosten är som en cancer, när den börja ingripa någonstans är det svårt att stoppa det.:(
Hoppas att du hitta felet med olja som försvinner. ;)
-
Jepp, eget bygge å det ligger nere just nu, ytterväggar, yttertak samt golv på plats så jag slipper små grå hyresgäster :) så när vårsolen börjar lysa igen 8) så tas arbetet upp igen.
Det är ett tvåårs projekt, eller så, det är vårt lantställe som vi senare kommer att flytta till.
Vad gäller oljan så får det vara så länge det inte kommer blårök :o, de e lite synd för vi trivs med vagnen.
Skulle ev. vilja hitta en E60 av sista årsmodellen, eller en 325 från runt 2010 eller så (dock ingen panik), dock lite emot att det bara finns "punkafria" hjul på senare modeller, men de e väl nåt man får leva med.
Nåt som är genomgående när man letar begagnad BMW är att de flesta har skinnklädsel, varför, har folk ledsnat på detta å i så fall varför välja detta när man köper ny bil, ja, ja det kan vara tjänstebil från början.
Föredrar sportstolar i halvskinn, eller tyg så det blir mycket leta.
-
Förstår inte heller varför folk tvunget skall ha denna skinnklädsel, kallt och halt. Jag älskade den tyg/alcantara klädsel jag hade i min 330. Tyvärr sitter det svart läder i nuvarande bil, snyggt att se på visserligen men jag har inga ögon i rumpan. Stolsvärmen får jobba övertid numera. :-\
-
Jaha, ja, måste väl lämna något livstecken från mig då det var ett tag sedan sist.
Det har väl inte hänt så mycket på bilfronten (stenskott, dock ;) ;)).
Pillat med lite kryprost som dyker upp mer å mer, vagnen är ju dock gammal så det kan man ju bara förvänta sig, gäller bara att stoppa det så gott det går.
Bytt lite olja och gått igenom lite av bilen i allmänhet, egen service, allt verkar sitta på sin plats å fungera, dock några felkoder som återkommer ??? en för vatten tempen samt en för oljenivå, det ingen lampa som flaggar på instrument i alla fall :) får väl ta ett tag med detta senare.
Då jag i början på Mars petade lite med rosten i bak så fick jag ett infall att känna på bakhjulen å vad noterade jag då, jo bakhjulslager glapp på båda sidor ??? samt nedre kulled vänster bak, inte så kul men vagnen har gått nästan 21k mil så det tycker jag är acceptabelt.
Fint då får man ju skruva lite i alla fall, problemet var att bilen skulle besiktigas 30'e Mars å första April är det köris :( samtidigt med detta skulle jag operera ljumskbråck och efter det kan man ju inte göra så mycket tungt så det var bara att besiktiga i alla fall 8).
Besiktningen noterade givetvis lagerglappet men inte kulleden, men det var en snäll besiktningsman :D å jag fick ett blankt papper men det hjälper ju inte för jag kan inte göra jobbet (fan va de låter om höger lager nu, lite spårvagn över bilen).
Har en snäll son å svåger som ska byta lagren nu i helgen :) slipper även att lägga på sommar hjulen i år :)
Apropå operationen så gick den åt h..vete, inre blödningar :o omoperation, gigantisk svullnad i skrevet (sitta eller stå var inte å tänka på) å sjukskrivning med sängläge i tre veckor :(.
Nu börjar det arta sig, kommer till och med in i bilen, dock lite jobbigt med sportstolar, ännu.
Måste ju börja med bygget snart men fått leja ut lite så det kommer ett par snubbar å lägger taket om nån vecka då det i alla fall inte är läge för mig att kravla runt på taket ännu, får väl sitta på en stol med en pilsner å titta på ;D 8).
En trevlig vår önskas!
-
Oj! Inge bra nyheter med din hälsa, operation och om operation, kan tänka mig att det är tröttsam, hoppas att du villar dig ordentligt så att du snart kan springa en maraton. ;)
Bra att du får bilen i ordning, alltid bra att har en son/svärson som kan hjälpa till, man märker ibland att man inte är ung länge. ;)
-
Nä, sådant här gör att man märker sina begränsningar ??? maraton, ha, ha, nja det ligger nog inte för mig oavsett tillstånd, tack ändå :)
Ung, ung är man till sinnet dock tar det längre tid för kroppen att förstå vad sinnet vill ju mindre ung man blir ;) men de e bara å köra
in i kaklet 8)
-
Jo! Vet hur det känns, jag är ju bara 4 månader äldre än vad du är. :D
Om kroppen kunde göra lika mycket som hjärna vill, man skulle fortfarande vara i 25 årsålder men tyvärr kroppen fungerar inte så. :(
Även om du inte kommer att springa Maratonen önskar dig en go återställning. ;)
-
Så där ja, nu sitter det nya lager på båda sidor bak, var en massa strul med höger bak då det gick trögt att få medbringaren att glida in på splinsen bland annat, skönt att slippa göra jobbet när det krånglar :), kulleden tar jag lite senare då det inte glappar så mycket.
Sommar däcken lades även på så nu är det tyst å fint så som det ska vara med en BMW (trots ålder på vagnen).
Jo! Vet hur det känns, jag är ju bara 4 månader äldre än vad du är. :D
Om kroppen kunde göra lika mycket som hjärna vill, man skulle fortfarande vara i 25 årsålder men tyvärr kroppen fungerar inte så. :(
Även om du inte kommer att springa Maratonen önskar dig en go återställning. ;)
Jo nu känns det helt OK men jag får ju för f...n inte lyfta något ännu, får vänta några veckor till, i och för sig skönt att slippa bära matkassar å annat så det får man ju ta som positivt 8) ;D men å andra sidan så är det snart slut på det :(
-
I helgen så kom det två snickare å lade på läkt å takpannor samt det övriga som behövs för ett komplett tak.
Tog ca. tio timmar för runt 60 kvm, nu är det bara mitt eget pyssel kvar att göra på utbyggnaden, bla. måla, måla å måla de e så tråkigt >:(
Vagnen mår dock inte så bra, i förra väckan tändes plötsligt DSC, Broms varning och ABS varningen :o slocknade efter två dar men kom tillbaka dagen efter >:(
Kört en diagnos och det flaggas för ABS sensor höger bak så jag antar att det hänt något vid lagerbytet, hoppas jag :-\
Single diagnosis ABS / ASC - Status: ERROR !
Module info : ABS / ASC / DSC
Version : Bosch ABS 5
BMW Part Nr. :6 75 75 95
Hardware Nr. :55
Software Nr. :3.17
Diagnose index:16
Code index :10
Bus index :60
Production Date:6/01
abs1.dxt
5 ABS-Ventilfehler Od. Drehzahlfühlerfehler hinten rechts
(5 ABS-ventilfel Od. Hastighetssensor fel höger bak)
Single diagnosis completed !
Single diagnosis EGS - Status: ERROR !
Module Info : EGS
Version: EGS 7.32
Supplier :Bosch
Device Nr. :7514265
Hardware Nr. :2H
Diagnose index :10
Bosch Hardware Nr. :0000000000
Bosch Software Nr. :121
Production Nr.:U22
egs3_feh.dxt:
149 CAN - ABS/DSC Drehzahlgeber
(149 CAN - ABS / DSC hastighetsgivare)
Single diagnosis completed !
F..n va konstigt bilen beter sig om man kör länge med dessa lampor tända, ingen farthållare (återkommer ibland), ibland växlar inte automaten upp(dock funkar det manuella) och ibland när man bromsar går ABS'en in och pulserar för vänster framhjul ???
Ska ta tag i detta under helgen, hittade en sida på Bimmerforums som ger lite vägledning vid felsökning då jag inte vill byta sensorn rakt av.
BMW tar ca. 1200 pengar för denna och köper man den så är den köpt (policy), Schmiedmann tar runt 500 pengar.
Återkommer lite senare med rapport.
http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1443359-E39-DSC-ABS-Confusion-Need-clarification (http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1443359-E39-DSC-ABS-Confusion-Need-clarification)
-
Jaha, ja, då va DSC, Broms och ABS varningen fixad, dock inte helt lätt att fixa.
Lördag, mätte från stora kontaktstycket på ABS'en för att se om bakre givarna var OK, Ohm och diod mättes och det såg OK ut ???
Vad var då fel, roddade lite bland dokumentation utan att finna något vettigt, då var det bara att helt handgripligt skifta givarna i bak, jodå höger gick lätt att få bort men gissa hur det var att få bort vänster, skruv f....n >:( som håller givaren gick av (järn och aluminium är ingen bra combo) trots trixande med bl.a. 5.56, givaren i sig gick att få bort så lite glädje i alla fall :) flyttade snabbt över denna vänster givare till höger sida innan något mer hände 8)
Bara att plocka bort OK, skiva, bromsbackar och skölden (som inte går att trä över medbringaren ???), ja, ja, lite bättre utrymme blev det, tur att skruvhålet är riktat framåt nedåt, fram me borrmaskin, lite småborrar och gängtappar.
Efter lite försiktigt jobb med detta så var det dags att montera höger givare på vänster sida och plocka på allt annat som var demonterat, ner med bilen, nolla alla felkoder å ut och kör, räckte med 100 meter så tändes alla lampor igen ;) plus att nu fungerade inte hastighets mätaren.
In i garaget igen å kör diagnos och till min glädje :D så flaggade koden för vänster sida (förstod detta då hastighetsmätaren inte fungerade) så det var att konstatera att felet fanns i givaren, men varför visade mina mätningar att bägge var OK?!?!, har nu lärt mig att "links" 8) e vänster på Tyska.
Nu var klockan halv åtta på lördags kvällen så det var bara att stänga garaget och begrunda hur detta nu skulle lösas över en pilsner.
Mekonomen hade inga givare hemma, hittade dock givare på Biltema :-\ hur bra e dom :-\ dock billiga, 450 pengar :) konstaterade att köra en vecka utan hastighetsmätare inte är helt optimalt och skifta givare igen, nä, nä, så varför inte Biltema då, då.
Söndag, Biltema öppnar 09:00, ladda ner en APP till telefonen så jag ser hur fort det går (finns ett antal fartkameror på vägen till Biltema i Uppsala) dumt att chansa, handla givaren, hem å byta (va fort det gick att byta denna gång, då :o ), nolla felkoder, ut å köra, inga lampor tänds, nu blev jag glad ;D ;D så körsträckan utökades till ett antal mil så vagnen fick rastas, släckta lampor (fortfarande) när vagnen till slut ställdes framför garaget, luktade dock lite bränt/varmt 8) dock gott bränt/varmt om ni förstår 8)
Städa undan allt som blivit framplockat för att sedan spendera resten av söndagen med barnbarnet som var på besök.
Allt för nu, hejs.
-
Ja-du! Vilken helg/ar du har haft!
Alltid jobbig med sensorer som ofta sitter fast och på nånt sätt går sönder när man vill åt dessa. :( man kommer alltid att fråga sig vad som kommer som next.
Alltid jobbigt med lampor som börja tända här och där, verkligen inte kul!
Blev det en sådan sensor från Billtema?
Man förstår att efter allt detta när det är klart vill man gärna sätta sig och ta en go öl tills det kommer någonting nytt.
-
Jepp, Biltema blev det, tänkte att håller den 3 - 4 år så är det OK att byta igen för 450 pengar.
Pilsner i lagom mängd lugnar nerverna, ja, så är det :D 8)
-
Bra jobbat med tillbyggnaden! Jag byggde samtidigt en minivariant av ditt bygge - en tillbyggnad till entrén här hemma. Bara 2.5 x 2.5 meter men ser ut som en kopia i miniatyr av ditt bygge. Jag grävde ur och gjöt en tunn sula på frostdjup (för att få jämn avlastning och dessutom automatiskt komma i våg). Sedan murade jag upp en krypgrund av leca-block. Tjärpapp emellan och sedan golvbjälkar, syllar, stående reglar, takstolar, takspont, takpapp, läkt och taktegel (betong).
Golvet byggde jag blindbotten och isolering 145mm, sedan ett rågolv av spånskiva. Syllar på det, värmeslingor och flytspackel. Sedan la jag ett klinkersgolv, hyrde kakelsåg på Bauhaus - funkade kanon.
Väggar byggde jag (utifrån och in:) vitmålad spontad panel, läkt. vindpapp, 145mm väggreglar med isolering, åldersbeständig plast, plywood, gips.
Yttersidan är klart för mig, isoleringen och ett flytspacklat golv med värme. All el är dragen, spotlights inne och ute, dekorsten vid sidan av ytterdörren. Men sedan orkade jag inte mer (vart mycket mer jobb, mer ansträngande och tidskrävande, än jag trodde). Vi har kört med råa gipsväggar och lite ofärdigt inne hela vintern. Börjar bli dags att göra klart även insidan nu, om latmasken i mig kan komma igång. :)
Kul att se att det är fler som bygger!
Jaha, ja, nu e man tillbaka till grottekvarnen igen :( nu e de slut på denna semester period, nja, semester var det väl inte så mycket av då tillbyggnaden av sommarhuset tagit mesta tiden, dock sluppit jobbet 8) :)
Golvbjälklag, väggstommar och tak på plats, va varmt det varit sista veckan, just när takpappen skulle på.
([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F140714_214748_zps139a6531.jpg&hash=124d8da9c0c54d1b1ae88cec6b7e96d646d6ee0e[/url]) ([url]http://s1292.photobucket.com/user/bertoves/media/140714_214748_zps139a6531.jpg.html[/url])
Biljobb, nä inte så mycket förutom att före midsommar började laddnings lampan blinka å lysa längre perioder, det hela var lite underligt då det är en fyra år gammal bytes generator som borde hålla mycket längre, garantitiden var ju givetvis tre år.
Det första var att byta laddregulatorn, å kolen var ju inte helt slut, men ska inte vara så här slitna efter fyra år och ca. 8000 mil ???
([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F140614_115903_zpsc6a9abf9.jpg&hash=9b0ab4fcfad1f7429ef36b8616437b1b32800815[/url]) ([url]http://s1292.photobucket.com/user/bertoves/media/140614_115903_zpsc6a9abf9.jpg.html[/url])
Bytet hjälpte inte, felet blev bara värre å värre, sista flämtande laddningen på torsdagen före midsommar, kul, generator igen för 4-5000 ihop med alla andra utgifter med bl.a. bygget >:(
Kollade med bildelsbasen men där fanns det inget som gått under 25000 mil, å begagnat känns inte helt rätt.
Kontaktade därför firman jag köpt laddregulatorn av (450 pengar), jo det var OK att lämna tillbaka laddregulatorn och uppgradera bytes generatorn till en 120A generator(det jag hade var en 90A), slutade med ett pris på runt 2800 efter avdrag för regulatorn, snacka om bra pris :D
Hoppas nu att denna generator håller bättre (detta är fjärde generatorbytet), kollade att det är nya kol och såg även att ankaret(rotorn) är bytt så det borde funka.
Firman har funnits sedan 60-talet och det är som att komma tillbaka till detta decenium då man kommer in i butiken, har dock inte mycket erfarenhet av firman (ny ägare sedan några år tillbaka) men verkar seriös, kolla in [url=http://www.frejbildelar.se]www.frejbildelar.se[/url] ([url]http://www.frejbildelar.se[/url])
Det tråkiga med detta generatorbyte är att jag har fått tillbaka missljudet som beskrivs i [url]http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=3612.msg27177#msg27177[/url] ([url]http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=3612.msg27177#msg27177[/url]) igen :o laddningen är ju OK med 14,7 V men varför viner det så förb....t, det ska vara tyst under läppen på en BMW, definitivt då det är en 6'a, ja, ja, får väl leva med detta tills tid finns för undersökning.
Kolla in denna grej, det kan väl inte vara för att folk gillar BMW, eller :o
([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F140616_185404_zps42436e9a.jpg&hash=fc2219deb6d75872d08a394049a75e749b61c630[/url]) ([url]http://s1292.photobucket.com/user/bertoves/media/140616_185404_zps42436e9a.jpg.html[/url])
Strax före semestern parkerades bilen på en P plats med plats för ett 50 tal eller fler bilar, när hustrun å jag kom tillbaka så såg det ut på följande sätt ???
Det hör till saken att P platsen var tom när vi kom dit och det var den när vi skulle hämta bilen, förutom vår och idiotens, hur f....n tänker man, kan väl var ok att stå bredvid men så in i h-vete nära, som tur var det inga märken på vår vagn, snacka om frestande att "avlägsna" vänster backspegel på den högra bilen.
Som ni ser så petar jag in lite bilder igen, nu e de Photobucket som gäller.
Återkommer med lite mer rapportering senare, ha en fortsatt trevlig sommar 8) 8)
-
Tack Lasse, jo snart är det dags att fortsätta med bygget, ska börja att måla utvändigt och sätt upp takrännor, väntar bara på att det ska bli riktigt torrt, med andra ord ska jag färdigställa utvändigt, sedan är det bara ??? ;) inomhus jobb kvar.
I helgen så bytte jag rem till AC samt den långa till resten av "apparaterna", f..n va ja hatar att byta denna rem den kommer alltid fel minst två gånger, de e ju så j...a trångt å den nya stela remmen sprätter omkring å lever sitt eget liv.
Sedan fixade jag med rosten på sparklådan för vänster sida, det hade inte vuxit så mycket sedan senast jag ägnade mig åt denna åtgärd, höger ska fixas om någon vecka.
Är glad så länge det inte går hål så det gäller att passa dessa med jämna mellanrum, i övrigt verkar det inte var så mycket rost, de e ju bra plåt i en bumse, det gäller bara att årligen spruta på underreds"soppa", har ML kvar i en dunk så de får duga så länge å den tränger in fint i skarvar å annat, visst det finns nyare "soppa" men ML funkar för mig.
Dock lite oroad av att det börjar komma fram olja mellan växellåda å motor samt lite från främre vevaxeltätningen, droppar dock inte, begrundade detta under tiden jag slipade rosten på sparklådan.
-
Hur har du det med bygget och vädret? Har du kanske bättre där du är än i Göteborg då vi inte har haft nånt vår, bara regn och kallt i stort sätt varje dag, 7 dagar utan sedan börja av mars månad, hoppas att vi får nånt sommar.
I lördag var jag i Mantorp, +8 och iskall vind, blev lite bättre på eftermiddag, usch!
Rosten är den värsta sjukdom för bilar, när man börja fixa det, man hitta alltid någonting nytt, hoppas att det löser sig på smidig sätt. ;)
-
Hur har du det med bygget och vädret? Har du kanske bättre där du är än i Göteborg då vi inte har haft nånt vår, bara regn och kallt i stort sätt varje dag, 7 dagar utan sedan börja av mars månad, hoppas att vi får nånt sommar.
I lördag var jag i Mantorp, +8 och iskall vind, blev lite bättre på eftermiddag, usch!
Rosten är den värsta sjukdom för bilar, när man börja fixa det, man hitta alltid någonting nytt, hoppas att det löser sig på smidig sätt. ;)
Nja, vädret så här strax norr om Stockholm har inte varit klockrent, på landet hade vi mellan lördag å söndag strax över nollan, dock varmt på dagarna 15-18, det kan väl inte bli annat än bättre, eller hur ;D 8)
Bygget startar när det är torrt å varmt då jag måste grunda en del innan målning, som sagt.
Rosten ja, så länge det räcker med att slipa å måla å underredsbehandla så är det väl OK, har ingen lust att svetsa rost, det gjorde jag så det räcker i min ungdom (på den tiden man använde gassvets) 8)
Så länge vagnen inte krånglar å rostar mer än nu så kommer jag att behålla den många år till, helt underbar att köra.
Tittar runt ibland å drömmer å förra veckan hittade jag en 325'a -10 kombi för 174000 som gått 5300, i stort fullutrustad, och med såna stolar jag vill ha, lite sugen blev man :-\
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_325_I_Touring_218hk_AUTOMAT_60312181.htm?ca=11&w=1 (http://www.blocket.se/stockholm/BMW_325_I_Touring_218hk_AUTOMAT_60312181.htm?ca=11&w=1)
-
Jaha, ja, ett tag sedan sist, kikar in då och då på forumet men det har inte varit så mycket att skriva om, men lite kan jag väl ta.
Bytt bakre nedre kulled på vänster sida som jag nämnde i våras under en regnig dag på semestern, det ju inte gick jobba utomhus på nybygget, det är väl i stort det som gjorts på vagnen som för närvarande sköter sig bra (ta i trä kanske man ska säga) ;)
Bygget har nu det mesta klart på utsidan, takrännor å rör, grundmålat en del (f..n va jag hatar att måla), köpte en sån där lågtrycks spruta för att slippa kladda med pensel under tak bl.a. (rinner gärna utmed armarna med tunn grundfärg), funkade klockrent så den kommer att användas inomhus senare :)
Innergolvet är lagt samt en lucka till nya vinden är tillverkad så nu är det mest inomhusjobb kvar som tur är då det regnar och har regnat kopiöst denna sommar.
På tal om regn, gräset växer så in i h..vete :o så det har blivit en hel del motion bakom gräsklipparen, det kanske är nyttigt med motion ???
-
Noterade att det saknas en del bilder i detta ämne å det ser inte bra ut, ska försöka hitta originalen å peta in dom i Photobucket istället, verkar som det städas i det gamla stället, har för mig att det var Imageshack.
-
Jaha, ja, måste skriva av mig lite då det är länge sedan, har dock nosat lite på forumet ibland, det blir en liten (ganska lång blir det nog) vardags historia.
Har inte hänt mycket sedan senaste inlägget, vagnen har skött sig fram till strax för jul, och takgipset är på plats i bygget.
Till bilen då, lite före jul så var vi till ett större köpcenter och när vi skulle därifrån så var det gigantiskt mycket bilar, så det blev att stå i kö och vips så tändes den lilla röda lampan för hög temp, lyckades ta mig bort från kön för att stänga av motor och kolla vad i helvete som hänt, till min förvåning så gick tempen ned snabbt igen innan jag hann stänga av ???
Upp me läppen (såg innan en bild av kylarvatten över hela motorrummet) för att konstatera att allt såg helt normalt ut ??? å vatten fanns i kylaren.
Ja, ja, vi hittade en plats i samma kö igen (trängde mig lite) för att köra hem, helt kort, samma sak hände igen ett par gånger under några veckors tid, lite funderande och slagningar på internet gjorde att det blev att handla på sig lite saker som, vattenpump, remspännare, viscokoppling och ny rem (denna byttes i augusti och gnisslade lite).
Så nu i helgen var det bara att börja riva för att finna felet, faan för alla plastbitar som måste lossas eller plockas bort >:(
Hade hoppats på att vattenpumpen skulle vara kass, men inte såg den dålig ut (impellern brukar ju dela på sig) hel och fin var den förutom att det var ett minimalt lagerglapp samt en antydan till missljud så dit med den nya (man sätter inte tillbaka en 24K mils pump igen).
Det var lite rassel i spännaren så även där blev det den nya, nu var det frågan om viscon skulle bytas (1800 pengar på Autoexperten) skulle vara skönt att lämna tillbaka den då grejorna gick på drygt 3 papp.
Jämförde den nya och gamla genom att värma och kyla kopplingarnas bi-metall och dom verkade att fungera på samma sätt, den gamla var kanske lite glapp och ett litet missljud i den men den fick komma tillbaka där den suttit, så resten monterades och vatten fylldes, kände mig väl tillfreds.
Startade motor och mixtrade med luftning och lät den gå varm, blippade på gasen till och från för att få upp värmen, när det var riktigt varmt och luften var borta, så fläskade jag på lite mer med gasen innan jag skulle stänga (de e ju gått att lyssna på puffran, allra helst då det är en 6'a), jävlar va de small till i pannrummet :o :o samtidig som det rasslade runt på garage golvet, kvickt (fantomen skulle stått stilla) som faan av med tändningen.
Nu var gubben lite kluven om han skulle titta vad som hänt eller gå ut ur garaget och låsa, nyfikenheten tog dock över 8)
Smög runt vänster skärm, grabbade sladdlampan för att titta på kaoset, förvånad blev jag, inget syntes, inget vatten på golvet ?? men det fanns plastbitar på golvet, såg ut som fläktvingar ???
Det var bara att titta in i fläktkåpan, fläkten såg lite, lite vissen ut, det fattades fem blad :o ytterligare kontroll klargjorde att ingen skada skett utom en spricka i nederkant på fläktkåpan, bladen hade som tur va gått nedåt, bakåt till höger och inte träffat något annat än kåpan å garage golvet.
Jaha, ja, vad gör man nu då? hade ju tänkt att spara en peng på viscon, antar att antingen hade den låst sig eller släppt helt och att sedan blivit obalans som bombade fläkten, så gamla viscon var ju bara att glömma.
Nu var det bara att ta bort fläkten med viscon och köra hem från landet utan fläkt, funkar kalas så länge det är kallt och AC'n är påslagen så den fläkten kan ta den värsta värmen, va tyst det var under läppen utan fläkt.
Byta olja å filter var planerat så jag fick roa mig med detta som det sista innan hemresa, och det fungerade i alla fall som det skulle, men.....
noterade att M54'an skulle numera behöva blöjor, främre och bakre packbox läcker hyggligt mycke ??? främre är ju troligen lätt att byta men att plocka bort automaten eller hela drivpaketet för den bakre är ju inte det man längtar efter, sälja skiten for genom huvet, men till vad ??
Hade tidigare noterat lite skrammel från framvagnen och hade därför även köpt kränghämmarstagen för att byta dessa då jag misstänkte dessa, men....
höger stötdämpare kommer nog aldrig att rosta mer, dyngsur av dämpar olja, nu vet jag i alla fall vad som skramlar :( å va gla jag blir att köpa nya stötdämpare (förvisso bytt en gång för 8-10k mil sedan så jag vet att det är ganska lätt) och byta dessa, måste bytas innan besiktning i Mars i alla fall så jag slipper en 2'a, lite plus var ju att jag kunde lämna tillbaka stagen, i alla fall :D
Nu i veckan har jag monterat den nya viscon med sprillans fläkt inköpt på BMW (hittade ingen någon annanstans) för 600 pengar (faan va dyrt allting blir >:( ibland och Januari månad e ju en månad som inte direkt har överskott av pengar).
Nu låter bumsen som ett bombplan från andra världskriget när det e kall (varar dock inte så lång stund) å jävlar vad den drar in luft, skulle säkert kunna suga in katter å små hundar i grillen ;)
En liten sak till, använd aldrig, aldrig remspray för att få tyst på en gnisslande rem, det blir bara kladd å klet som resultat, mycket petande å tvättande för att rensa remspåren, byt rem oavsett ålder eller ta reda på vad som orsakar gnisslet.
-
Hej BROR! Det var ett tag men trevligt att du är tillbaka. ;)
Inte kul händelse du fick uppleva när röd lampa börja lysa och inte hitta felet. kan tänka mig att det ta kål på nerverna och att det saknar 5 blad på fläkten kan vara en bra fråga.
Hoppas nu att hundar och katten håller sig ifrån grillen
-
Alain,
Jo då jag hänger kvar och det är kul att skriva av sig ibland, sen om någon orkar läsa spelar väl inte så stor roll, kul att dela med sig bara.
Allt fungerar och jag kollar grillen efter körning ;D ;D ;D
-
Det var en intressant läsning BROR. ;)
Det verkar som om du har tur i oturen ibland.
Jag håller med om att Januari månaden är bland den fattigaste månaden.
-
Jaha ja, det blir sällan något skrivet men jag dyker upp då och då när samvetet pockar och jag behöver skriva av mig. ;)
Nu har jag i alla fall lyckats leta fram de flesta foton som saknats i bl.a. bloggen sedan bytet mellan ImageSchack och Photobucket.
Hittade inte alla foton, tyvärr :( men som sagt de flesta finns nu på plats, dock har vissa citat fel referenser och dessa kan jag inte korrigera :-\
Har det hänt nåt sen sist, jo då, har bytt stötdämpare fram som tidigare nämnts vara slut, fan va dåliga dessa var men jag får väl skylla mig själv när valde standard Meyle, de va sämre än cykelpumpar, nu sitter där Sachs (dyra va dom) så nu är det stabilt fram. 8)
Besiktning då (heter det besiktiga eller besikta :-\ ) jo det gick bra, dock ett påpekande att nedre inre länkarms lagring på höger sida var lite "slapp" (hade tydligen missat det vid stötdämpare bytet), jo han va ju snäll i sitt bedömning :D
Lagringen var så dålig att den ramlade isär när jag tog bort länkarmen :o har tidigare bytt denna länkarm och även där var det en billigare variant.
Nu blev det en "riktig" för 1200 pengar :( noteras bör att vänster länkarm fortfarande är densamma som monterades i Dingolfing, så antar att det kan vara dags även för den snart (dock ännu inte glapp, alls).
Jaha, nu stod man ju där med nya stötdämpare och en ny länkarm som spolierat framvagns inställningen, nu kan man ju inte justera mycket mer än Toe-in/out fram på dessa vagnar, tänkte, men va fan detta kan jag nog fixa 8) 8)
Går inte in närmare på hur det gjordes men lite kan jag dra, fram med vinkeljärn(att fästa på hjulen), några 120*45 reglar(för att få samma höjd för vinkeljärnen mot hjulen, tur att det inte är en M5'a) samt laservattenpass (för att se till att hjulen står rakt i förhållande till bakhjulen) samt givetvis ett måttband, och nämnas bör att golvet måste vara i våg.
Många millimeter blev det att justera innan jag hamnade mellan 3 till 4 millimeter toe-in, varför detta värde då ??? allt räknas idag i grader och efter lite grunnande så kom jag fram till detta värde, har nu kört ca. 1k mil utan några skumma slitage på framdäcken ;D, slutsats, man får vad man betalar för, så det är bättre att kosta på, håller i längden.
Man bör ha tålamod att göra på detta sätt, det tog några timmar, först mäta, plocka bort "mätutrustningen", hissa upp bilen å justera, ned med bilen, rulla fram å tillbaka så höjden blir rätt, ställa den på samma plats, montera "mätutrustningen", mäta å bedöma, osv, osv.
Fick göra detta fem gånger, som sagt nöjd samt sparat kanske 1500 pengar :D det ända som man får leva med är att vagnen spårar, men man vänjer sig och de flesta vägar är skitdåliga, varför i H-vette kan man inte fixa till dessa.
De e mycket att skriva, hoppas ni orkar men min svada ;) ;D
Nya bakdäck kom på plats, 1300 pengar st. från Däckonline, och jag fortsätter med Goodyear Eagle F1, dock uppgraderat till Asymmetric 3, dom e lite tystare än Asymmetric 2, då va man lite :D en stund, en vecka senare så var det nästan tomt på luft i Höger bak, gick att köra till macken å tanka på lite luft och sedan hem till sonen som har lagnings grejor hemma (det är sådana där kletiga korvar man trycker i) som finns att köpa på bl.a. Jula, normalt har jag detta liggande i bilen men hade glömt :(, bort med hjulet, hade räknat med en spik eller någon liten skruv, men hur fan kan en M6 skruv :o ta sig in i ett fullpumpat däck, tänkte att nu bli det att köpa ett nytt däck :'( men efter lite pillande så kom skruven ut :D och i med kletkorven som fortfarande håller tätt.
Varningslampan för slitna bromsbelägg tändes någon dag före midsommar ???, nollställde och körde igen och lilla lampan envisades med att lysa igen ??? fan nu då?
Slitadevarningarna hade jag tidigare satt fast med buntband på lämpligt ställe då dom ramlade av ibland och gör ingen nytta då jag har koll på beläggen, bort med båda sladdarna, klipp å löda samman tåtarna för att sluta kretsen, och nu har bromslampan lyst för sista gången 8)
Undrar om det är svårt att byta ut nivågivarna i soppatankarna, något skumt är det med båda eller en av dom, går bränslemängden under 15 liter så visar
instrumentet på noll ??? tankar man sedan kan det ta ett bra tag innan den visar på rätt mängd, från 20 liter och uppåt är det inga problem.
En sak till, har nämnt någon gång att vagnen läcker olja, trodde det var packboxarna till vevaxeln som läckte, icke (vilket är lite tur) :) det är trågpackningen som i första hand läcker där bröstkåpan går ihop med tråget, nu läcker det inte så mycket att vagnen markerar revir men det är irriterande :(
Har provat med allehanda "klet" för att få stopp på detta men då det ser ut som att det fuktar igenom mellan tråg och block på hela högra sidan så går det åt en massa "klet", byta trågpackning, tror inte det(ännu), vad jag förstår är det ett H-vettes jobb :-\
Dock testat med något som kallas "plastisk aluminium" eller nåt, är tydligen numera förbjudet att använda (giftigt å lite annat) men det fungerar ganska bra än så länge, blir skithårt å fastnar bra, man kan borra å gänga i detta när det brunnit samman.
Ja, ja, är det inga värre saker som händer med min bedagade skönhet till E39'a så är det väl OK, den e fortfarande lika skön att köra, den används dagligen som bruksbil och närmar sig 25k mil ;) 8)
Ja visst ja, det har varit sommar och semester, semestern svepte förbi med en massa jobb på bygget, färdigställa utvändig tak och väggpanel, måla utvändigt, måla utvändigt å måla utvändigt, dra el-rör, montera el-dosor, osv. osv.
Jomen lite semester har det varit men de e nu slut, tyvärr, fyra veckor till skulle sitta bra.
Fortsatt bra sommar önskas!!!!
Hejs.
-
Oj! Vilken berättelsen! Jag ser att du ta hand om din älskade BMW.
Saknade dig på forumet och kan förstår att du hade mycket annat att göra.
Tack för uppdateringen. ;)
-
Alain, har väl haft lite koll på forumet, tråkigt att inte alla foton hittades.
Jo, det är inte utan att jag trivs med den "gamle" som får göra nytta och sprida lite nöje å trivsamhet för "husse" :) varje dag.
Börjat sneglat lite på F30 320, 328, F10 serien är lite för stor å F30 är lite som E39.
320 har bra skattenivå och inte sämre prestanda än den "gamle", 328 är lite piggare men lite dyrare i inköp.
Om man lägger ca. 7000.- hos BSR på en F30 320 2014- så får man samma prestanda 8) som en 328 (lite +) för samma skatt som en 320, ja, ja, drömmar, men kanske om nåt år så kan det kanske bli av, och då får man hoppas att hitta en med rätt utrustning, va många fyrhjulsdrivna F30 det finns bra eller dålig, vet inte.
-
Jaha, ja, nu tänker jag svära i kyrkan, så de så 8)
Bumsen bortbytt å jag är nu tillbaka i VOLVO träsket ::) har dock inte konverterat ;)
Orkar inte hålla på med allt pyssel för att hålla god standard på den, lite för mycket med husbygge och allt som där ingår, detta gör att den i mina ögon förfaller :'( och trots att det bara var en bruksbil så har jag hyggligt stora krav på vagnens status för att vara nöjd, känner att till slut blir det en väldigt lång startsträcka för få stil på den igen.
Har ju varit i lite behov av en kombi och letat lite löst här å där, och snubblade på denna eminenta :o vagn till slut, det var en Fredag och skulle bara titta, men tog knappt fem minuter så föll jag :D
V70 Classic 2.5T, Momentum -08, 8800 mil, geartronic Aut, obetydligt använda sommar å vinterdäck, två ägare varav den sista Volvo anställd (putsnisse), med lite bling saker, till och med träratt ??? inte helt vanligt.
Den har knappt varit ute på vintern att döma av hur den ser ut under, gör nästan ont att köra i detta vinterslabb som är nu :(
Det fanns inte ens stenskott på den, nu har jag på tre veckor lyckats få tre rejäla varav ett i vindrutan >:(
Dock saknades drag samt motorvärmare, draget kommer under våren men värmaren är på plats, va enkelt allt är när man monterar originalgrejer, kanske dyrt men enkelt.
Prestanda så det räcker i puffran, man kan väl inte köpa sämre än tidigare, motorvolymen är till och med större än på 525'an, marginellt men i alla fall, den är trots allt lite snålare med bränsle, 8 - 10 liter minder varje tankning än Bumsen.
Ja, ja, den e framhjulsdriven så det är lite jordfräs ;D 8) när man matar på, men Volvos framhjulsdrift är hyggligt stabil.
Man jag saknar Bumsen, bl.a. sportstolarna å känslan på vägen :( så ser jag lite framåt så slutar det med att Volvon blir nummer två till slut då det lutar åt en beggad F30 som nummer ett, men det får anstå nåt år.
Kommer att vara ännu mindre aktiv på forumet än tidigare, och det är helt OK om ni puttar ut mig till slut, men I'll be back (ja ni vet) 8) 8)
Tyvärr är bilen skitig på bilderna, å lite sunkig interiörbild, men med rätt färg så syns det inte så mycket.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F20161124_091724_zpsdxenm5mf.jpg&hash=a476756169742fd8240e8c66e71467a47c5c142a)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F20161124_091712_zps7mstlzfw.jpg&hash=6f639e1ae51a7fc7edd2801b3cc301b367ed0792)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F20161124_091658_zpsyopopr4h.jpg&hash=49711d46067c1c64d8f4802deb6a1caaa556c9ba)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb564%2Fbertoves%2F20161128_091906_zps0vl1qg5n.jpg&hash=cacdc768fb3d744730901c3fe1dba816a76849f5)
-
Jag som åker XC70 som bruksis kan ju inte säga så mycket om ditt bilval ;), du får göra som jag och ha en sommar BMW att putsa på.
-
Den var jättefin BROR :)
-
Den var jättefin BROR :)
Tackar :)
Jag som åker XC70 som bruksis kan ju inte säga så mycket om ditt bilval ;), du får göra som jag och ha en sommar BMW att putsa på.
Jo som sagt de blir nog så, eller nåt, BMW definitivt, men Volvon känns mer och mer OK, men inte så stabil om man kliver på, visst skjuter(drar :o) det på men det är inte stabilt som med drivning på rätta stället.
Varför jag tog denna var att det är bättre lastutrymme på denna modell än de senare.
-
Tackar :)
Jo som sagt de blir nog så, eller nåt, BMW definitivt, men Volvon känns mer och mer OK, men inte så stabil om man kliver på, visst skjuter(drar :o) det på men det är inte stabilt som med drivning på rätta stället.
Varför jag tog denna var att det är bättre lastutrymme på denna modell än de senare.
Jag blev väldigt positivt överraskad när jag provkörde min Volvo, den var mycket trevligare att köra än jag hade tänkt mig och lastutrymmet är ett stort plus. Vi har fått plats med två stycken stora fåtöljer plus fotpallar, det var fullt men de gick in. Så helt perfekt som vardagsbil man inte behöver vara jätterädd om. Har även märkt att jag uppskattar milen i BMWn ännu mer nu, varje gång jag kör den så sitter jag och njuter och förundras över hur grymt go den är att köra! När man kör den varje dag blir man lite bortskämd så det är inte fel att köra något som inte riktigt når upp till BMWs körglädje mellan varven. Det enda jag inte gillar med XCn är bränsletörsten, men det får man väl ta med fyrhjulsdrift, automatlåda, 210 Hk och hög markfrigång.