Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E39 1996-2003 => Ämnet startat av: Alain skrivet november 10, 2009, 13:51:55
-
Hemliga tester/funktion/inställningar som man kan komma åt på en E39 med den lilla färddatorn som styrs av knappen i blinkersspaken och med display vid mätarställningen.
För att komma åt testerna:
1. Tändningen avstängd.
2. Håll in mätarställningskappen.
3. Sätt på tändningen med knappen intryck, kommer texten test 1 på displayen.
4. Med hjälp av knappen stegar du fram till test 19.
5. Texten On och Off visas växlande.
6. Ett tryck på knappen Off visas låser nu upp de utökade testerna och funktionerna.
7. Nu kan du stega igenom de olika testerna.
I steg 3, även om motor starta kan du ser testvärdena.
Det finns 21 olika tester, varje test kan sedan upplysa dig av olika underfunktioner. För kunna växla mellan tester, tryck knappen en kort stund.
Fordonsidentitet
1.0 - 5 sista i chassinummer.
1.1 - K – nr?
1.2 - Instrumenttypnummer
1.3 - Coding – Diagnos – Bus index ?
1.4 - Tillverkningsvecka och år
1.5 – HW – SW version
1.6 – ?
1.7 - CAN – KI version ?
Test 2 - Testfunktion för instrument.
Test 3 – Serviceindikator
3.0 – Liter sedan service
3.1 – Dagar sedan service
Test 4 - Momentanförbrukning
4.0 – L/100 km
Test 5 - Medelförbrukning
5.0 – L/100 km
5.1 – Räckvidd
Test 6 - Bränslenivå
6.0 – Sensor 1 och sensor 2
6.1 – Total
6.2 – Total fördröjd
Test 7 – Mätpunkter
7.0 - Motortemperatur
7.1 – Yttertemperatur
7.2 - rpm
7.3 - km/h
Test 8 – Mätpunkter
8.0 – System voltage ?
8.1 – HG left och right?
8.2 – Bromsslitage?
8.3 – Temp?
Test 9 – batteri
9.0 – Batteri spänning
Test 10 – Landsinställningen
10.0 – Land (00 = Tyskland – osv)
Test 11 - ?
Test 12 - ?
Test 13 – Test till pling
Test 14 – Felkoder
14.0 – Fel 1
14.1 – Fel 2
14.2 – Fel 3
14.3 – Fel 4
14.5 – Fel 5
Test – 15 ?
Test – 16 ?
Test – 17 ?
Test – 18 ?
Test – 19 – OBC upplåsning
Test – 20 – Bränslekoefficient
Test – 21 – Reset av felkoder men inte servicelampor
Ska söka angående tester med frågetecken.
Med reservation frånsäger jag mig allt ansvar för eventuella problemen som kan uppstå vid användandet av detta.
-
Riktigt intressant, tack för den informationen.
-
Tackar och bockar :)
Texten sparad!
-
Hej
Om ni ej lyckats låsa upp enligt anv ovan så prova följande steg så skall upplåsningen fungera
1. Put your ignition to level II.
Okay. To test if you system is already set to show that stuff, just press the left button on your cluster. It will show: LOCK ON or LOCK OFF. If it's on OFF, you can right away test the stuff above. If not, you will have to Unlock. To unlock do the following:
2. Push the right button. Hold it pushed in. Don't release it! Your display will change from whatever it showed before (That should be: Check Control OK) to: Test No.1
When it says: Test No.1
3. Push the left button (short push, like a mouse click). It should show your Car ID. (last seven digits of it, 2 letters and 5 numbers). You gotta add those five numbers up (e.g. DW57384 = 5+7+3+8+4 = 27)
4. Push right button till Test No.19 shows in the Display
5. Push left button as often as the number is you got (in my example 27times). The display should show 27!
6. Push right button again
/Per
-
En gammal tråd men hur många är det som testade det?