Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => Övriga BMW-diskussioner => Styling B/D => Ämnet startat av: VSchütt skrivet september 16, 2012, 11:39:31
-
Jag har en Bmw 328Ci -00. Xenonet lever sitt egna liv! De blinkar till ibland, inte bara glimrar utan helt stänger av och på väldigt snabbt, blir värre när jag bromsar? Mina blinkers glappar så det blir "disco" lite då och då, kanske har det en koppling?
Så mina frågor lyder;
Hur vet jag om jag har xenon original?'
Om jag har xenon original, var sitter ballasterna?
Uppskattar svar grymt mycket!
/Schütt
-
Hej och välkommen på bimmerpower.org
Så ser ut ballasten till xenon.
BMW Xenon Ballast Headlight Parts (http://www.youtube.com/watch?v=uOPeXSEl3oY#)
Kan tänka mig att den sitter under lamphuset men inte vet exakt.
Vet att den är känslig för vatten/fukt.
Kolla om det inte finns problem med kontakter och kablar +/-, kanske en glapp.
-
Tack för det!
Hittade den precis vid lyktan, ska kika lite på den nu!
-
Bra! berätta gärna hur det går. ;)
-
Xenon original har jag definitivt.
Har sprayat kontaktspray i ingående kontakter, blir ej bättre, även kollat säkringar.
Funderar om det kan vara fel på hela "styrdonet".
Även grejat bort discoblinket, spraya kontaktspray där med, i bakljushusets kontakt.
Xenonlamporna är 4200k från Biltema, endast suttit i i några timmar. Detta gäller halvljuset.
-
Jag beställde en ny ballast från xenonkungen för 2000kr, för att pröva en innan jag beställde två.
Problemet har försvunnit så en till är på ingång!
Det var alltså ballasterna som va slut!
Tack för hjälpen!
-
Bra att det gick!
Var exakt sitter dom ifall att någon annan undrar?
-
Hej
Jag vill byta mina Xenon lampor ,men det är första gången jag ska göra det..
När jag gick ut idag för att se hur det såg ut så blev jag lite fundersam ville inte riktigt röra runt i grytan innan jag vet 100 % vad jag göra.
Därav så fråga jag expertpanelen..
Jag tog loss kontakten till lampan och därefter så blev jag väldigt fundersam .
vad måste jag göra för att få ut själva lampan det såg inte ut som vanligt ..
Nån som har någon länk eller kan beskriva det .. har ganska bråttom med att byta ut lampan bilen ska besiktas och den ena lampan är lila aktig...
-
Det är gjort på några minuter att byta lamporna. Det sitter ett större, runt plastlock på vardera sidan som kan vara lite bökigt att få loss, men det går efter lite knixande.
På E46 kan vara ett luftfilter i vägen på vänstersidan och spolartanken är i vägen på högersidan.
Ingen övrig del behöver dock plockas bort, men det är lite pill.
När plastlocket är borta så behöver du vrida loss en del av tändenheten som sitter med en bajonettfattning.
När även den är borta så vrider du loss lampan som sitter med en liten "krage".
Byt ut lampan och sätt ihop allt igen.
Det är lite knixigt första gången eftersom man inte vet exakt hur sakerna sitter, men det är inga problem alls att göra det själv.
-
Du menar det svarta plast locket ?
För ur det så sticker själva lampan..som kontakten sitter på..
Ska man vrida det åt något håll...
-
Ja, svarta plast lock
Tyvär kom inte ihåg extakt hur det ser ut. :(
-
Ja, svarta plast lock
Tyvär kom inte ihåg extakt hur det ser ut.
Vet förvisso inte hur det är ställt med E46'an men en varning, skulle byta mina halvkjus xenon å ringen som håller dessa lampor satt grymt hårt vilket resulterade i att plast bitarna för justeringen gick sönder (dom är tydligen benägna att gå sönder på grund av ålder, i alla fall på E39'an).
Hela upphängningen för "strålkasteriet" är ju lite sladdrigt så en viss försiktighet rekomenderas.
-
Märkte det när jag skulle ta loss positions kontakten den bara gick sönder . Så jag fick ta loss hela strålkastarglaset istället..