Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E39 1996-2003 => Ämnet startat av: mickenord skrivet augusti 07, 2012, 21:47:59
-
hej vet någon om vevaxelsensorn kan gå sönder om kamaxelsensor är paj bytte vevaxelsensorn i mars och kamaxelsensorn förra veckan men bilen strular forfarande svårstartad ena dan och sen som vanligt nästa är trög när jag ska gasa
-
Välkommen på bimmerpower.org! Mickenord. ;)
Det behöver inte vara vevaxelsensor som är problem.
Det kan vara givare som sitter på katalysator som lämna fel info.
Kör du med öppet luftfilter?
Det kan vara LMM där silvertråden är smutsigt
Testa med att starta motorn, koppla av kontakt vid LMM, om motorn går sämre då är det inge fel på LMM, om den går på samma sätt då behöver du göra någonting åt.
-
ok det testade jag idag att koppla ur lmm och det märktes ingen skillnad får testa med rengöring köpte ett sportluftfilter förut som sitter i orginalburken
-
Om du är säkert att det inte finns nånt skillnad då har du förmodligen hittat felet.
Skulle rekommendera dig att lägga tillbaka originalfilter.
Hör av dig när du är klart.
-
Hej igen vad rengör man lämpligast lmm med
-
Du kan använda en LMM rengöringsspray eller en elektronikrengöringsspray, finns någonting som heter CRC spray
Sprayen får inte innehålla någon olja eller dylikt som stannar kvar på LMM'en efterrengörning.
-
hittat crc air-sensor cleaner som är till lmm på mekonomen ska testa den först få se om det hjälper och tillbaka med orginalfilter
-
Jag hade mycket problem med kam och vevaxelsensorerna på en Z3 med samma typ av motor som i din bil. Symptomen då var alltid att bilen gjorde kraftiga ryck under gång, aldrig att bilen var svårstartad. Av någon märklig anledning var ryckandet värre när det var riktigt varmt ute med.
Du bör även kolla givaren för yttertemp, om bilen tror att det är 30° varmt ute när det i själva verket är 10 - 15° kommer den inte att chocka tillräckligt och detta kan ge symptom som att den blir svårstartad.
-
En upplysning som är värt att kolla ifall att det inte är problem med LMM. ;)
-
Har du kört diagnos på den efter bytena av sensorerna? Det är så mycket som kan vara fel så en diagnos är det bästa i mitt tycke innan man börjar chansa på att byta delar på chans.
-
Inge dum ide med diagnosen, bättre att vara på säkra sida.
-
hej nu är vevaxelgivaren bytt och bilen går som en dröm bytte faktiskt den i mars bmw orginal men man vet aldrig med elektronik kanske la av när kamaxelgivaren gav upp
-
Det verkar som om de där givarna mår bra av att bytas samtidigt, jag bytte först den ena, sedan den andra, efter ett tag började den första strula igen och då byttes bägge samtidigt. Efter detta gick bilen fint i alla fall det halvåret som hann passera innan jag sålde bilen.