Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => Allmänna diskussioner => Bil och trafik, lagar, juridik => Ämnet startat av: CarpeDiem skrivet juli 04, 2012, 00:32:37
-
Som rubriken lyder, vad menas med 2+1 väg? Jag har ingen aning om vad det betyder.
Kanske en dum fråga men måste ju veta, trots att man har haft körkortet i 4 år.
-
Det finns väl inga dumma frågor! :-)
2+1-väg brukar innebära en väg med mitträcke, eller vajer som har två körfält i ena riktningen och ett åt det andra. Ofta alternerande beroende på uppförsbackar eller dylika "hinder.
Är vanligt här uppe i Norrland. Är väl bra, men inte lika bra som en tvåfilig väg i bägge riktningar. Vanligt är att det är 2-filigt i uppförsbackarna så lastbilar och dylikt kan passeras, medans det i samma område i "nedförsbacke är enfiligt. Det är 2+1, 2 filer i en riktning, 1 körfil i den andra.
Man sparar en del i bredden på vägen och därmed i kostnad så det är väl motiverat så.
-
Här finns en del om det att läsa.
http://sv.wikipedia.org/wiki/2%2B1-v%C3%A4g (http://sv.wikipedia.org/wiki/2%2B1-v%C3%A4g)
Mycket jobbigt tycker jag att står bakom lastbilar som kör långsam och vänta på 2 körfält för att trycka på gasen för att köra om 6-7 lastbilar.
-
Här finns en del om det att läsa.
[url]http://sv.wikipedia.org/wiki/2%2B1-v%C3%A4g[/url] ([url]http://sv.wikipedia.org/wiki/2%2B1-v%C3%A4g[/url])
Mycket jobbigt tycker jag att står bakom lastbilar som kör långsam och vänta på 2 körfält för att trycka på gasen för att köra om 6-7 lastbilar.
Jo, nog är det jobbigt. Men det är en kompromiss som är acceptabel. Har man kört E4 mellan Stockholm och Sundsvall i 20 år inser man hur mycket detta gjort för att hålla uppe medelhastigheten. Det vore ju fint med 2-filigt åt båda hållen, men det håller inte ekonomiskt.
Det har ju skett otroligt mycket i motorvägstempo bara sen jag tog körkort, E4an gick rakt genom Hudiksvall då, det var katastrof, -totalt vansinne. Det byggdes om till motorväg bl. a. 2+1 utanför staden.
Sen drogs E4an om förbi Uppsala, sparade minst 35minuter bilväg Sundsvall-Stockholm. Sen har nu har E4an dragits förbi Iggesund och diverse byhålor mellan Uppsala och Iggesund. 2+1 väg mycket där, men det fungerar ju perfekt!
Sen det som händer i Sundsvall nu kommer att bli helt magiskt för dom som vill passera staden och åka norrut! -Ni slipper staden helt och det blir en motorvägsbro över staden. Ingen som ser någon nackdel i det direkt, stan slipper E4ans tunga trafik och motorvägen bara matar på förbi. Precis som det blev för Hudiksvall för ett tiotal år sen.
-
Ja, Sundsvall är en riktig flaskhals. Skönt att det kommer byggas bort.
Ang. 2 + 1-vägar så överväger fördelarna (precis som du nämner Galant turbo). Mötesfria vägar är alltid att föredra.
Mvh
Thomas
-
Jo, det är en klart acceptabel kompromiss men det kontiga idag är att det inte finns en riktig motorväg mellan de 2 största städer i Sverige (Malmö - Stockholm och Göteborg – Stockholm), i detta fall, en 2+1 skulle inte finnas, samma sak mellan Stockholm - Oslo, finns inge motorvägen.
Jag förstår att det är en ekonomisk och säkerhetsfråga men inte mellan viktiga städer med så många lastbilar.
Eller, göra som i Frankrike som har snyggast motorväg inom EU, privatiserad motorväg och ta betalt, det skulle inte störa mig att köra motorväg från Göteborg till Stockholm och betala ca 200:- för det, eller hur?
Alla skulle vara nöjda, speciellt lastbilar som inte skulle behöva länge står i kö bakom varandra på grund av en långsammare lastbil längst fram och vi med bilar som är klämda mellan dessa.
Inom landet som inte är så trafikerad kan jag förstå med 2+1 annars inte.
Här kan man läsa lite om ett antal planerade projekt som finns med i Trafikverksplanen,
Rätt intressant.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Motorv%C3%A4gsprojekt_i_Sverige (http://sv.wikipedia.org/wiki/Motorv%C3%A4gsprojekt_i_Sverige)