Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!

Övriga diskussionsforum => BMW (Diesel) Trimning, Bränslesystem, Fordonselktronik => Ämnet startat av: Alain skrivet juli 01, 2012, 20:24:42

Titel: Dieselavgaser orsakar cancer
Skrivet av: Alain skrivet juli 01, 2012, 20:24:42
Dieselavgaser orsakar cancer.
Intressant läsning om vad som händer med diesel motorer.
http://www.tidningenproffs.se/nyhet/2012/06/13/Dieselavgaser-orsakar-cancer/ (http://www.tidningenproffs.se/nyhet/2012/06/13/Dieselavgaser-orsakar-cancer/)
Titel: Dieselavgaser orsakar cancer
Skrivet av: Davve skrivet september 09, 2012, 12:11:17

Det är känt sedan tidigare att dieselavgaser är farligare än till exempel etanol och bensin p.g.a. betydligt fler partiklar.Just denna tidningsartikel tycker jag saknar en hel del information. Gäller farligheten även för fordon med partikelfilter? Eller minskad risk?
Titel: Dieselavgaser orsakar cancer
Skrivet av: Dieselkungen skrivet september 09, 2012, 12:47:11
Det är känt sedan tidigare att dieselavgaser är farligare än till exempel etanol och bensin p.g.a. betydligt fler partiklar.Just denna tidningsartikel tycker jag saknar en hel del information. Gäller farligheten även för fordon med partikelfilter? Eller minskad risk?

Diesel avgaserna ska ju ut hur man än gör och bilar med diesel partikel filter så åker det ut iform av rena sot partiklar ..
Titel: Dieselavgaser orsakar cancer
Skrivet av: Galant turbo skrivet september 09, 2012, 14:46:22
Diesel avgaserna ska ju ut hur man än gör och bilar med diesel partikel filter så åker det ut iform av rena sot partiklar ..

Det finns inga rena sotpartiklar! Dom partiklar som kommer ut efter filtret är lika farliga som dom var innan. Lite "torrare" kan dom iofs vara men lika farliga är dom. En dieselbil med partikelfilter är ingen miljöbil som vissa myndigheter vill få oss att tro. En gammal BMW M5 släpper ut mindre skadliga ämnen än vilken dieselbil som helst. Största skillnaden är just partikelmängden och kväveoxid/kvävedioxid.(NOx). 

Partikelfiltren tar bort runt 95% av partiklarna, men de är ändå fler än från en bensinmotor. I en bensinmotor tar katalysatorn hand om i stort sett all NOx, det gör den inte i en diesel som endast har 2-vagskatalysator. Man sänker NOx med diverse tekniska lösningar som EGR och SCR, men utsläppen är fortfarande högre än för en bensinmotor.

Intressant är också att de modernaste bensinmotorerna med direktinsprutning som går på tunna bränsleblandningar, dvs lambdavärde högre än 1 har högre NOx och partikelutsläpp. NOx kan endast tas om hand av katalysatorn vid ett lambdaförhållande på 1. Det finns lite tekniska lösningar på det här med NOx-fällor som regenereras i intervaller. Det är inte omöjligt att det kommer partikelfilter också på sådana här motorer i framtiden.
Titel: Dieselavgaser orsakar cancer
Skrivet av: Davve skrivet september 10, 2012, 22:25:21
Kul att läsa dina kunniga svar Galant! Enda fördelen med diesel då är minskade koldioxidutsläpp tack vare den lägre förbrukningen? Frågan är då vad man ska jobba med om man tänker på att rädda miljön? Mer diesel = lägre koldioxidutsläpp men mer gifter eller mer bensin = mer koldioxid men mindre gifter?  ???
Titel: Dieselavgaser orsakar cancer
Skrivet av: Galant turbo skrivet september 15, 2012, 01:44:55
Kul att läsa dina kunniga svar Galant! Enda fördelen med diesel då är minskade koldioxidutsläpp tack vare den lägre förbrukningen?

Ja.

Begränsade kunskaper eller vad det sitter i hos beslutstagarna låter jag vara osagt. Men det är väldigt märkligt då just partiklar och kväveoxider, främst då kvävedioxid (NO2) är något som mäts kontinuerligt och har gjorts så i flertalet år i alla större städer i Sverige och Europa. Det brukar finnas på varje kommuns hemsida en rapport om hur det utvecklas dag för dag eller vecka för vecka. Det gör man för att det är vetenskapligt bevisat att dessa ämnen är direkt skadliga och även dödliga i höga koncentrationer under längre tid.

Att dieselavgaser nu nyligen blivit uppgraderat till "grupp1" i IARCs lista var väl på tiden. Det känns inte som en nyhet att det är så, det vet alla som är lite insatta i ämnet.  Det är mest partiklarna man hakar upp sig på när det gäller diesel, partikelfilter är väldigt effektivt, men:

-Partikelfiltret är en relativt enkel konstruktion, det är en fälla helt enkelt där partiklarna fastnar på väggarna i en sammansättning av små kanaler, principen är den samma som i en katalysator där man vill ha ha så stor yta som möjligt som avgaserna träffar. En skillnad är dock att i partikelfiltret får ofta avgaserna gå en sväng åt ena hållet och sedan vända för att gå tillbaka i lika trånga kanaler åt andra hållet.

Det ger ett högt avgasmottryck, men det är effektivt för att samla upp partiklar. När partiklarna samlas upp skapar dom ett stigande avgasmottryck, när ett visst avgasmottryck uppstår startar regenereringen. Det är i princip en process som höjer avgastemperaturen så pass att kolet (som partiklarna består av bl.a) brinner upp och blir koldioxid och vatten (förenklat). Det löser man oftast med "post injection", dvs en liten dusch diesel efter förbränningsprocessen som i princip höjer avgastemperaturen ut ur motorn.

Vid vilken temperatur partiklarna brinner beror dels på temperatur och dels på förhållandet mellan kväveoxid och kvävedioxid. Normalt har en dieselmotor (väldigt grovt) runt 95% NO och 5% NO2. Men för att bränna partiklarna i filtret vid en lägre temperatur så är ett förhållande på runt 50/50 optimalt.

Det löser man med en oxidationskatalysator före filtret som omvandlar NO till NO2. Då brinner partiklarna vid lägre temperatur. Det leder till att mera NO2, som vi vet är farligt släpps ut i naturen, det drabbar mest storstäder och täta trafikerade vägar då NO2 sönderfaller relativt snabbt. Om man kollar på sin kommuns hemsida brukar det finnas redovisat mätningar i stadsmiljö av just marknära NO2 vid marknivå och vid godtycklig(?) takhöjd. 

Kunskapen finns, men kanaliseras uppenbarligen inte till rätt instanser. Koldioxidhysterin har gjort att inte ont anande personer har köpt så kallade miljöbilar, -av ren god tro och god vilja. Men effekten är den motsatta.

Har ni någon gång känt lukten av klor/badhus bakom en "modern" dieselbil t. ex? Det är NO2 som luktar, nyttiga saker... http://sv.wikipedia.org/wiki/NO2 (http://sv.wikipedia.org/wiki/NO2)

Kan fortsätta att utveckla detta senare, men ska nog sova en stund nu.  ;)




Titel: Dieselavgaser orsakar cancer
Skrivet av: Gemini__ skrivet september 15, 2012, 07:43:31
Tack för ett väskrivet inlägg.
 
Om man ställer detta i paritet med dessa partiklar som påstås komma från dubbdäck måste detta vara ett betydligt större orosmoment. Inte årstidsbetingat och alltid en massa dieselbilar i drift osv. Ändå stöter man inte på någon större lobbyism kring detta, märkligt.
 
Den där klorlukten är alltid lika trevlig, eller inte.
 
Mvh:
Thomas
Titel: Dieselavgaser orsakar cancer
Skrivet av: Fredrik M skrivet september 15, 2012, 08:26:27
Har ni någon gång känt lukten av klor/badhus bakom en "modern" dieselbil t. ex? Det är NO2 som luktar, nyttiga saker... [url]http://sv.wikipedia.org/wiki/NO2[/url] ([url]http://sv.wikipedia.org/wiki/NO2[/url])


Händer väldigt ofta att det luktar "badhus" bakom en dieselbil.
Titel: Dieselavgaser orsakar cancer
Skrivet av: Gemini__ skrivet september 15, 2012, 08:35:47
När vi ändå diskuterar NO2. Misstänker att ett simpelt mikrofilter (om än med aktivt kol) inte har mycket att sätta emot denna gas. Är det så att allt (det som nu är mindre hälsosamt) letar sig in i kupén, vid bilköer t ex. Vad tror ni?
Titel: Dieselavgaser orsakar cancer
Skrivet av: Galant turbo skrivet september 15, 2012, 11:48:40
Kolfiltret till kupén fungerar bäst på HC, det vill säga kolväten. Det innebär att allt från fisar från kor (metan) till tvåtaktslukt (oändligt många olika kolväten). Men det är ju oftast det man upplever som störande lukt.

NO2 faller sönder snabbt till NO men problemet är att det redan orsakat skada innan det gör det. NO är ju ingen frisk bris heller. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kv%C3%A4veoxid (http://sv.wikipedia.org/wiki/Kv%C3%A4veoxid)

Det som är lite lustigt är att man medvetet omvandlar de farliga kvävemonoxiderna till de ännu farligare kvävedioxiderna. Det är miljöbilar det!  ;)

Titel: Dieselavgaser orsakar cancer
Skrivet av: Galant turbo skrivet oktober 07, 2012, 01:26:23
Det här är ett ämne som kan leda till en oändlig diskussion, men det vore bara bra tycker jag för ämnet är i allra högsta grad intressant.

Det finns en hel del undersökningar som visar både det ena och det andra, det är svårt att veta vad som är riktigt. Men det man ska ta för givet är att skandalpressen, Aftonbladet/Expressen och tyvärr även andra drar stora växlar på minsta lilla resultat någon "forskare" gör. -Källgranskning är inte tidningarnas starka sida.  :(

Jag har skrivit en del om miljöbilars vara eller inte vara, minns inte om jag uttryckt det här, men det system som det är baserat på är ett skämt.
-Baserat på enbart koldioxid, hur tänkte man  där?

Räknat i gram per kW/h så är en dieselmotor bättre i avseende på på utsläpp av av koldioxid, därav så blev den i Svenska ögon en miljöbil.  men de låga utsläppen av koldioxid kommer på en bekostnad.

Moderna dieselbilar (och även bensinbilar) måste klara vissa avgaskrav, det löser man på dieselmotorn delvis med partikelfilter. Partikelfilter är i princip bara en "fälla" där partiklarna fastnar.
När partiklarna fastnar i filtret så bygger de upp ett avgasmottryck. När mottrycket når en viss nivå så startar motorn en "regenerering" Den regenereringen innebär oftast en "post injection" för att i princip skicka ut diesel i avgaserna för att höja avgastemperaturen.

Men för att sänka den temperatur som behövs för att bränna upp kolet i filtret så sätter man in en oxidations-katalysator. Den dämpar utsläppen av HC och CO, men i dieselfallet så gör den även att den omvandlar en del av NO till NO2.

NO2 är inte att leka med, men det är det våra så kallade miljödieslar tillför stadsmiljön.

-Tack för det... 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kv%C3%A4vedioxid (http://sv.wikipedia.org/wiki/Kv%C3%A4vedioxid)


 
Titel: Dieselavgaser orsakar cancer
Skrivet av: Fredrik M skrivet oktober 07, 2012, 09:47:55
Undrar om någon av våra felvinklande sensations journalister skulle våga skriva om att de så kallade miljöbilarna omvandlar NO till NO2, det vore ju ett rätt stort scoop egentligen som skulle kunna ge skandaltidningarna de stora feta rubriker som de ju älskar.

"Miljöbilarna, en hälsofara!"