Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E39 1996-2003 => Ämnet startat av: offfroad skrivet juni 22, 2012, 15:38:02
-
hej , jag har en e39 525 tds 1999 utrustad med en ac , som inte vill kyla ner bilen
jag har läst på och har kommit fram till att det är 3 saker på bilen som ska fungera felfritt ifall ac ska gå igång
1 ac kompressorn ,jag hörde en klick ifrån kompressorn ( med hjälp av inpa , och motorn avstängd) vilken säger mig att elektroniken som styr kompressorn fungerar ( och med motorn igång så man man se att kompressorns axel snurrar )
2, ytter-temperatur-mätare , i mitt fall så visar den rätt temperatur
3, elfläkten som sitter längst fram på alla kylare ska fungera, ( vilket var kass i mitt fall , vanligt problem, men jag beställde en ny och monterade och nu fungerar även den felfritt ) även kallad auxilary fan
och så har jag försökt att knappa in alla möjliga inställningar till värmesystemet men hur jag än gör så vill inte ac komma igång,
( ja jag har alla fläkt utblås inställda på kallt luft )
lösningen som jag ser är att gasen har "tagit slut" ( dock så fungerade ac för inte så länge sedan )
någon som har någon erfarenhet av sådana " gör det själv kit " ( fylla på ac ) som finns att beställa??
-
Förmodligen är det slut på gasen, kanske ett läckage någonstans, det du kan göra är att får hjälp från ett företag som reparerar kyl och frys med kontroll om läckage.
Dessa företag är billigare än BMW och gör ett lika bra arbete, det har jag gjort i alla tider.
Efteråt, air kondition ska köra 10 minuter varje vecka oavsett om det är sommar eller vinter annars packningar torka ut och därefter får du läckage.
-
Det är mycket enkelt att kolla om gasen är slut. Hittar du lågtrycksporten så är det bara att peta på ventilen, pyser det har du gas, pyser det inte så är gasen slut.
Har du slut på gas har du troligen ett läckage, åk till lämplig firma och läcksök. Ev. kan du själv byta defekta delar för att komma billigare undan.
Jag har provat "AC på burk". Det fungerar bra, kör då i lite i taget tills jag tycker kylan ur luftspjällen "AC-kall". Är dock tveksam om det är en bra idé på tomma system. Men för att toppa upp fungerande system är det bra.
-
vart på en ac verkstad.., när dem kopplade in mätare, så visade det sig att det fanns gas i systemet, men det var för lite gas så dem tömde allt, och la in ny gas, ( tror olja också ), och uv färg , ifall det finns något trasigt någonstans .., , nu kan man frysa i bilen...
-
Då ska vi se om jag kan försöka svara angående AC, fick VG i den kursen under fordonsutbildningen för vuxna :) OBS! Mycket text :P
Fungerar kompressorn som den ska?
Kompressorn drivs av en elektromagnetisk koppling, som slår till och från denna under vissa fastställda förutsättningar.
Strömmen till magnetkopplingen bryts när:
1. Ytterluften sjunker under viss temperatur.
2. Trycket på lågtryckssidan underskrider ett visst värde, t.ex vid läckage i systemet.
3. Trycket på högtryckssidan överskrider till ett visst värde.
Fungerar kondensorn?
Det man bör tänka på är att genom en nedsmutsad kondensor minskar luftflödet, med sämre kyleffekt som följd. Samma sak händer om extrautrustning monteras framför kondensorn, t.ex extraljus.
FELSÖKNING
Innan man startar felsökningen på systemet bör man göra följande smile
#Kontrollera kompressorns drivrem, att den är hel och rätt spänd.
# Kontrollera säkringar tillhörande systemet
# Kontrollera eventuella felkoder på system med inbyggd feldiagnos.
Saxat från annan hemsida#
Varning, smygande köldmedie förlust!
Utan regelbunden kontroll av A/C anläggningen blir kompressorn och dess funktion förr eller senare försämrad. Detta kan innebära att den blir förstörd och måste bytas ut.
Förbrukat
Ett gammalt torkfilter med igensatt torkmedel är verkningslöst
Effektivt
Ett nytt torkfilter med fräscht torkmedel håller köldmediet rent
1. Kompressor
Nedsatt effekt kan orsakas av:
Felaktikg oljemängd
Lagerskador
Läckage
Fukt
Defekt magnetkoppling
2. Kondensor
Nedsatt effekt kan orsakas av:
Läckage genom olycka, stenskott eller inre korrosion (rost)
Nedsmutsade, igensatta lameller
3. Kondensorfläkt
Nedsatt effekt kan orsakas av:
Utslitna kolborstar
Avbrutna fläktblad
Elektronikfel
Kortslutning
Lagerskador
4. Torkfilter
Nedsatt effekt kan orsakas av:
Igensatt partikelfilter
Igensatt torkmedel
Symptom:
Försämrad kyleffekt
A/C-anläggningen ur funktion
Torkfiltret ska alltid bytas vid reparation av A/C-anläggningen
5. Förångare
Nedsatt effekt kan orsakas av:
Nedsatt luftgenomflöde till exempel från löv och damm
Läckage till exempel genom otäta packningar eller inre korrosion (rost)
Nedsmutsat pollenfilter
Symptom:
Oönskad lukt, på grund av mikroorganismer
Reducerad kyleffekt
A/C-anläggningen ur funktion
6. Kupéfläkt
Nedsatt effekt kan orsakas av:
Utslitna kolborstar
Elektronikfel
Kortslutning
Lagerskador
Hårt nedsmutsat kupéluftfilter
Symptom:
Reducerad kyleffekt
Missljud
Minskat luftflöde
A/C:n kopplar ifrån
7. Expansionsventil
Nedsatt effekt kan orsakas av:
Nedisning
Läckage
Symptom:
Reducerad kyleffekt
Kompressorn fungerar endast tidvis
A/C:n kopplar ifrån
-
Mycket bra redovisning! CarpeDiem.
Kan tillägga att många använder aircondition på sommar under 1eller 2 dagar när det är varmt, det är fel!
Aircondition ska sätta i gång helst 2-3 gånger per månad på vinter, och som vanligt på varma dagar på det viset, packningar håller sig mjuka som det ska, man slipper olika läckage i systemet och dyra reparationer.
-
Har alltid "snöflingan" intryckt sommar som vinter. Finns ingen anledning att stänga av den, sommar som vinter.
Skönt att det löste sig "offfroad".
Mvh:
Thomas
-
Har alltid "snöflingan" intryckt sommar som vinter. Finns ingen anledning att stänga av den, sommar som vinter.
Skönt att det löste sig "offfroad".
Mvh:
Thomas
Samma här, ac'n har ju även den funktionen att den torkar ut luften vilket kan vara väldigt bra vintertid. Brukar dock stänga kompressorn när jag rullar omkring med rutorna nere, känns lite overkill att kyla ner hela stan. ;D
-
Brukar dock stänga kompressorn när jag rullar omkring med rutorna nere, känns lite overkill att kyla ner hela stan. ;D
Haha, humor ;D ;D ;D
-
Haha precis, de andra får fixa sin egen kyla. :D
-
Precis som flera är inne på här så är det så att ac´n mår bra av att användas, -året om. Plus att den också är suverän på vintern att torka ur bilen med. En del tror nog att dom "tjänar" på att ha den urkopplad mest hela tiden då det går lite mer bränsle, -men hur billigt blir det när den måste renoveras då? :)
Precis som Fredrik så stänger jag av min när jag har rutorna nere eller takluckan öppen, annars alltid på.