Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 3-serien => E36 1991-2000 => Ämnet startat av: ForsaFrasse skrivet november 03, 2009, 16:30:29
-
Hej!Jag har en 325:a utan vanos som toppen har spruckit på alltså frysit sönder under insuget.
som alla vet så är det ganska svårt att få tag i topp till domhär motorerna.
är det nån som vet ifall man kan tigga ihop sprickan i toppen?eller går det på nått sätt att slänga på en topp med vanos och modda?
MvH Lars
-
Tråkigt att höra. Hoppas du hittar en ny topp utan att det kostar skjortan. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig dock.
-
Är inte 325 E36-topparna "kända" för att vara känsliga för sprickbildning? Jag tror att det är så när det gäller överhettning åtminstone.
-
Det finns många företager som jobbar med aluminiumsvets, on du googla aluminiumsvets kan du kanske hita någonting och får bra napp.
Tänk bara att efter svetsning, toppen måste plana.
Lycka till med sökande
-
Det finns många företager som jobbar med aluminiumsvets, on du googla aluminiumsvets kan du kanske hita någonting och får bra napp.
Tänk bara att efter svetsning, toppen måste plana.
Lycka till med sökande
jo jag har tänkt på det jag med ska se hur pass mycket det är sprucket när man får av toppen,köpte den trottsallt för 24 timmar sedan så jag har inte hunnit med så mycket^^
-
Är inte 325 E36-topparna "kända" för att vara känsliga för sprickbildning? Jag tror att det är så när det gäller överhettning åtminstone.
jo det är sant!dom är sjukt kännsliga men denhär sprickan som har blivit är lixom på utsidan under insuget^^ska se hur det ser ut när jag river av toppen,brukar bli sprickor mellan ventilerna när den har gått varm.
-
Har du möjlighet att tigga den själv?
-
Har du möjlighet att tigga den själv?
Jo jag har mycket goda kontakter tex min gammla lärare som är licens svetsare som är grym på tig.
Ska riva av toppen i morron och kolla så att det inte är nå sprickor mellan ventilerna och massa annat bara:)
-
Jag glömde säga - Välkommen till bimmerpower...!!
Titta gärna hit igen. Har du några BMW-kompisar så är dom också självfallet välkomna.
-
För många år sedan (kanske 12 år sedan) hade jag en E34 som toppen hade spruckit på den. Jag tog bort toppen tog med den till BMW och frågade om det gick och laga den och svaret jag fick var att slänga den på tippen och skaffa en ny. Jag gav inte upp, tog toppen till ett ställe där de reparerade traktor motorer. De svetsade och lyckades att plana toppen och satte dit även nya ventiler dessutom. Kalaset kostade mig ca 3000:- ink nya ventiler.
Sen var det bara och skruva tillbaka allt och efter det gick bilen bättre än innan haveriet.
Ge inte upp, fråga dig runt.
-
*harkel* Vad sade vi om att trycka citera istället för besvara? /Andreas
Det är det som kallas återvinning... :D
-
Förmodar att du kollat bildelsbasen.se?
I annat fall håller jag med föregående talare att inte ge upp!
En mekanisk verkstad kan utföra underverk. Se till att hitta en skicklig jäkel bara! :)
-
Jag har lagat och byggt om ett antal allu toppar, det är inga problem.
Man behöver bara veta vilken typ av legering det är. Mitt råd är höra med dom som sysslar med renoveringar av tävling motorer. Dom repareras nämligen och går sönder mer, och hanteras normalt av skickliga jäklar ;)
-
Jag har lagat och byggt om ett antal allu toppar, det är inga problem.
Man behöver bara veta vilken typ av legering det är. Mitt råd är höra med dom som sysslar med renoveringar av tävling motorer. Dom repareras nämligen och går sönder mer, och hanteras normalt av skickliga jäklar ;)
När vi ändå pratar legeringar, är det verkligen olika i BMW-toppar? Eller är det olika bilmärken i mellan?
Då vi svetsade om blocket på min M52 var det i alla fall väldans rent aluminium ..
-
Har ingen erfarenhet om BMW toppar. Utan bara Gamla HD och där är det rent ;)
Hur som helst så brukar det vara mer legeringar vid tunnare och avancerade (moderna) gjutningar. Så det kan säkert skilja sig mellan olika Bmw motorer
-
Det är m20b25 toppar som är kända för spricka lätt... inte m50b25 toppar... Jag har aldrig lyckats fått en spricka eller brusten topppackning med m50... och då har jag säkerligen varit med om minst 10överhättningar.
Men ja m20 däremot det är en annan histroia. m30 likaså. Men m50 är jävligt tålig.
-
Bra att har någon som har erfarenhet om olika top styrka
-
Ja mitt tips är defenitivt att hitta en verkstad som är duktig på svetsning, och höra ifall dom klarar av några underverk, inte världens lättaste att hitta precis.
-
För många år sedan (kanske 12 år sedan) hade jag en E34 som toppen hade spruckit på den. Jag tog bort toppen tog med den till BMW och frågade om det gick och laga den och svaret jag fick var att slänga den på tippen och skaffa en ny. Jag gav inte upp, tog toppen till ett ställe där de reparerade traktor motorer. De svetsade och lyckades att plana toppen och satte dit även nya ventiler dessutom. Kalaset kostade mig ca 3000:- ink nya ventiler.
Sen var det bara och skruva tillbaka allt och efter det gick bilen bättre än innan haveriet.
Ge inte upp, fråga dig runt.
3000:- för 12år sen antar jag? Förmodligen lite dyrare idag i så fall :)
-
Det är m20b25 toppar som är kända för spricka lätt... inte m50b25 toppar... Jag har aldrig lyckats fått en spricka eller brusten topppackning med m50... och då har jag säkerligen varit med om minst 10överhättningar.
Men ja m20 däremot det är en annan histroia. m30 likaså. Men m50 är jävligt tålig.
Jag har också varit med om en sprucken M50-topp. Sedan är det säkert så att den är mycket starkare än M20, men som sagt.
Hade egentligen inget problem med detta men sprickan upptäcktes vid en blåst toppackning och då skaffade jag en annan begagnad topp.