Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!

Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E34 1988 1996 => Ämnet startat av: CarpeDiem skrivet februari 14, 2012, 22:29:22

Titel: E34 540 V8
Skrivet av: CarpeDiem skrivet februari 14, 2012, 22:29:22
Har en polare i Enköping som visar sig ha lite problem med sin BMW. Det är en 93:a med 36.000 mil på mätaren som har följande fel.

Instrumentpanelen blinkar ibland, termostaten har hängt sig och larmet fungerar inte riktigt.

Nån som har någon lösning?
Titel: E34 540 V8
Skrivet av: Alain skrivet februari 15, 2012, 00:12:17
Kan inte din polare regga sig och beskriva sitt problem?  ;)
Bilen är 20 år gammal
Kanske att instrumentpanelen blinkar pga att kontakten som sitter bakom är lite lös, han bör demonterar den och kolla det.
Termostaten är ganska lätt sak att byta.
Att larmet inte fungerar riktigt kan jag inte svara på, kanske byta batteriet i nycklar eller problem med larm mottagare, det kan finnas många orsaker, först och främst: ålder på bilen skulle jag tro.
Titel: E34 540 V8
Skrivet av: CarpeDiem skrivet februari 15, 2012, 12:38:16
Jag sa till honom att regga sig här men han orkar inte ;P
Noga räknat så är bilen 19 år gammal hehe ;)
Problemet är att larmet lever sitt eget liv, det går att larma på och av men
den på centrallåset funkar ju lite så där.
Vissa gånger låser den upp hela bilen, andra gånger händer det ingenting alls. Ibland bara bakluckan och  typ 2 av 4 dörrar osv.
Eftersom det är kopplat via cargard så är ju alla bmws original funktioner borta, dvs centralås om man låser upp förardörren osv så man får göra det vanliga, nyckel / dra upp plupparna i bilen.

Tänkte om det är nån som använt cargard och råkat ut för detta. Om ja, hur löste ni problemet?
Titel: E34 540 V8
Skrivet av: Davve skrivet februari 16, 2012, 10:38:09
Termostaten är "lätt" fixad. Se till att få med packning till termostathuset. Själva termostathuset är (i alla fall på vissa) årsmodeller av plast och kan spricka. Kanske passa på att byta även detta i förebyggande syfte? Har för mig att det kostar ca 300-400kr på BMW. Luftning av kylvatten när allt är klart är inget problem på E34 V8, kylvätskebehållaren sitter högst i systemet.
El-fel? Fråga någon annan.  ;)  Ett sätt att bli av med larmproblemen borde vara att helt enkelt koppla ur det. Det är dock inte säkert att det är larmet som spökar, det kan lika gärna vara bilen. Fungerar c-låset som det ska i o-larmat läge?
Som nämnts är blinkade instrument nog ett glapp-fel. Instrumenthuset är mycket enkelt att få ut. Två skruvar högst upp är allt. Då kan man få ut det såpass att man kan känna på kontakterna där bak och se om det blinkar då.
Titel: E34 540 V8
Skrivet av: CarpeDiem skrivet februari 16, 2012, 22:09:52
Termostaten kommer att bytas så fort vattenpumpen är nere.
Kompisen är säker på att det är larmet för finns inget centrallås så vida man inte trycker på larmdosan. Eftersom larmet inte är original så blir allt fuckat. Original larmet hade lite funktioner som tex höja och sänka rutorna med fjärrdosan osv. Finns ingen chans att få ut mätarhuset utan att plocka bort ratten och den rör man inte pga "airbag" Fast mätarhuset ska väl inte styra resterande belysning? Typ färddator, skärm nr 2, ac panelen osv,  eller hur?
Titel: E34 540 V8
Skrivet av: Davve skrivet februari 17, 2012, 14:24:42
Hmm, finns väl inga E34 utan centrallås? Funkar inte c-låset med nyckel i låset är det väl kanske där felet ligger. Indikerar BC´n öppen dörr någonstans på bilen?
Jag har lyckats plocka utan instrumentet med ratten på plats, beror lite på vilken rattmodell man har, för jag vill minaas att jag fick ta väck ratten på någon också. Men det bör gå, ratten är ju justerbar, det hjälper till. Det är ändå ingen fara att ta bort ratt med airbag, bara man kopplar bort batteriet först. Sedan får man loss rattens mittkåpa med två torx från baksidan och kan lyfta ut hela airbag-paketet och komma åt rattens c-bult.
Titel: E34 540 V8
Skrivet av: Alain skrivet februari 17, 2012, 17:21:20
Har för mig att det finns ett handtag under ratten som gör att man kan sänka ner och dra ut en bit hela ratten, kolla om det finns lilla handtaget.
Titel: E34 540 V8
Skrivet av: Galant turbo skrivet februari 18, 2012, 03:27:09
Är inne på Davves spår, fungerar inte centrallåset med nyckeln så sitter felet i bilen system, inte i larmets. Det finns manualer att hitta på nätet om man söker runt lite.
Att plocka ur instrumenteringen med airbag-ratt går om man ställer ratten rätt och lirkar lite lagom.

Men skit i att plocka ur instrumenteringen om "alla" lampor glappar.

Jag gissar då på den ställskruv du har för att ställa ljusstyrkan, den är i princip en potentiometer och glappar gärna.
Prova att rengöra den samt kolla trycket mot glidbanan eller byt ut den.

Titel: E34 540 V8
Skrivet av: CarpeDiem skrivet mars 31, 2012, 00:27:19
Termostaten är bytt så förbrukningen har gått ner avsevärt. Innan bytet blev bränsleförbrukningen 1.5 liter per mil. Efter bytet så drar den nu mellan 0.8 till 0.9 liter per mil.
Titel: E34 540 V8
Skrivet av: Galant turbo skrivet mars 31, 2012, 15:29:36
Kul att det gick bra med termostatbytet, men hur har de gått med de andra problemen?

Titel: E34 540 V8
Skrivet av: CarpeDiem skrivet mars 31, 2012, 17:42:00
De andra problemen orkar han inte tag tag i just nu.
Titel: E34 540 V8
Skrivet av: CarpeDiem skrivet april 03, 2012, 23:05:46
Nu har ett annat problem dykt upp och det är växellådan. Så fort man gör en kickdown så slirar det på 4:an och 5:an. Räcker det med att man byter olja till automatlådan? Kompisen ska åka till Elmia på lördag.
Titel: E34 540 V8
Skrivet av: Galant turbo skrivet april 04, 2012, 00:48:37
Börja med att kolla nivån. Läs instruktionsboken hur det ska gå till, kan vara lite olika hur man gör.

Men normalt är att stå på plan mark med tomgången på, gå igenom växlarna och stanna på neutralen.
Läs av stickan med motorn igång på tomgång.

På senare årsmodeller tror jag stickan försvann, då är det nivåplugg som gäller, vet dock inte om det var när e39an kom det infördes eller om det var redan på e34.

Titel: E34 540 V8
Skrivet av: Alain skrivet april 04, 2012, 10:20:35

En sak jag gör för att testa min koppling, han kör 1a och 2a sakta därefter 5/6a trycka på gasen och då om koppligen slirar då är det dags att byta.
Titel: E34 540 V8
Skrivet av: Davve skrivet april 04, 2012, 16:49:52
På 540 E34 finns ingen sticka till automaten, det är rätt nivå vid påfyllning som gäller. Och det är lite halvknepigt för oljan ska vara lite varm (ca 30grader vill jag minnas) = tjockare. Görs med fördel på verkstad för det är inte så lätt att fixa detta hemma utan lyft. Bilen ska stå plant och så fyller man upp lådan tills det rinner över kanten, tror f-n t.o.m. att bilen ska vara igång när det görs.  ???
Titel: E34 540 V8
Skrivet av: CarpeDiem skrivet juli 21, 2012, 01:06:42
Härmed ska jag meddela att polarn sålde bilen den 5 juli.
Titel: E34 540 V8
Skrivet av: Alain skrivet juli 22, 2012, 13:37:10
Hoppas att han köper en annan BMW och regga sig på forumet. ;)