Försöker hitta någon fördel med detta och en är att törstiga bilar faller i värde. Ofta är roliga bilar törstigare = bättre för mig då jag planerar bilbyte inom ett år. ;)Mycket dåligt för mig på alla sätt då som redan har köpt en 750 och en M5. :( ;)
Annars är det åt h-e. Sverige är en flugskit på planeten, att vår regering och riksdag försöker få oss köra mindre bil är meningslöst då vi redan är bland de bästa länderna på miljöområdet, och dessutom så få till antalet. Vi har kommit långt med vårt miljöarbete, vi har ryggen fri. Det är nu dags att sätta oss upp mot t.ex. USA som är det största(?) miljösvinet till land av alla.
Mycket dåligt för mig på alla sätt då som redan har köpt en 750 och en M5. :( ;)Ja, det där var ju lite oturligt på det viset. Men som jag läst på en del jänkeforum så skiter de i vad bensinen kostar då det handlar om en livsstil och en hobby. Önskar jag kunde bry mig lika lite. ;)
Minns att bränslepriset låg på 6-8 kr per liter under 90-talet, fyfan vilka tider. Jag tycker att dagens priser är bedrövligt, de fortsätter höja med motivering att man måste åka kommunalt men alla kan ju inte göra det. Samtidigt sitter politikerna och kör bränsletörstiga bilar eller åker taxi på skattebetalarnas kostnad.Det fanns en tid då en liter mjölk och en liter bensin kostade ungefär lika mycket och följdes åt i prisutvecklingen, det hade varit trevligt om det fortfarande var så, inte minst för frihetskänslans skull. Tyvärr kommer ju oljan förr eller senare ta slut vilket inte mjölken kommer att göra och det motiverar till viss del skillnaden i pris. Men jag tycker ändå våra drivmedelsskatter är för höga, av den anledningen att jag inte förstår varför vi obetydliga svenskar ska offras på miljövänlighetens altare när vår lilla miljöpåverkan är försumbar i ett större perspektiv. >:(
För jävligt!
Bränslepriset vi har är för jävlig. Kanske jag är dum i huvudet men tycker att bensinskatten ska bort helt och hållet. Våra kära ministrar har redan flera miljarder, varför ska de ha mer?*
*
Varför ska de ha mer?
För att kunna skicka pengar till andra länder och säga: vi har råd till det.
Bränslepriset vi har är för jävlig. Kanske jag är dum i huvudet men tycker att bensinskatten ska bort helt och hållet. Våra kära ministrar har redan flera miljarder, varför ska de ha mer?Skatten på drivmedel är på ett sätt rättvis, ju mer du kör och desto törstigare bil = mer skatt. Däremot borde man slopa fordonsskatten då den är orättvis. En bil som körs 10000mil om året kostar lika mycket i fordonsskatt som en som är påställd men oanvänd. ::)
Skatten på drivmedel är på ett sätt rättvis, ju mer du kör och desto törstigare bil = mer skatt. Däremot borde man slopa fordonsskatten då den är orättvis. En bil som körs 10000mil om året kostar lika mycket i fordonsskatt som en som är påställd men oanvänd. ::)
Förstår hur du tänker men det är inte rimligt att bensinskatten ska vara så hög. Av dagens bensinpris på cirka 14:58:- så är skatten på nästan 9:- vilket är helt tokigt. Oj, visste inte ens om det angående fordonsskatten. Men är det inte så att man skattar efter bilens vikt?Jo, man skattar efter bilens vikt. Efter 2004 (tror jag) är även utsläppsnivåerna medräknade i skatten. Men en bil som knappt körs kostar ändå lika i fordonsskatt som en som rullar jättelångt under året. Fordonsskatten är i mina ögon som en startavgift för att få lov att trafikera vägnätet! Det blir mer rättvist om skatteinkomsterna sker vid pumpen, det är där du betalar för hur mycket du kör och hur törstig/snål bil du har. Sedan håller jag med om att skatten på drivmedel ändå är för hög, Sverige är faktiskt ett glesbygdsland!
Jo, man skattar efter bilens vikt. Efter 2004 (tror jag) är även utsläppsnivåerna medräknade i skatten. Men en bil som knappt körs kostar ändå lika i fordonsskatt som en som rullar jättelångt under året. Fordonsskatten är i mina ögon som en startavgift för att få lov att trafikera vägnätet! Det blir mer rättvist om skatteinkomsterna sker vid pumpen, det är där du betalar för hur mycket du kör och hur törstig/snål bil du har. Sedan håller jag med om att skatten på drivmedel ändå är för hög, Sverige är faktiskt ett glesbygdsland!
När jag var i Kenya såg jag att bensinen där kostade ca 8.50kr/l, för fyra år sedan. Och de har lägre löner än i Thailand. Killen som var allt-i-allo på vår danske guides kontor tjänade ca 600kr/mån...
Så på ett sätt är vi väldigt bortskämda med våra bränslepriser, de är riktigt låga med tanke på vad vi tjänar om man då jämför med Thailand och Kenya.
Men jag tycker ändå våra bränslepriser är åt h-e! ;)
Jag tror snarare att våra ministrar är giriga och vill ha mer än vad de behöver.
Detta utskick såg jag för ett par år sedan och det har uppenbarligen inte funkat. :( Jag sket faktiskt i att tanka hos ovan nämnda bolag trots att Preem är den närmaste och enklaste för egen del. Men man läste/hörde/såg inte ens en rad om det i media = meningslöst.Bensinpris uppror !Hej!Jag har hört,Att bensinprisetkan inom den närmasteframtiden komma upp tillSek 18,00OSV...
– Den som har råd att byta bil vart tredje år har inte märkt att bensinpriset gått upp, säger Bertil Moldén, vd på Bil Sweden.
Massa text
Men hur vet man att pengarna som kommer in inte går tillbaka till vägar och trafiksäkerhet m.m.?Genom åren har man läst/hört om höjningar på drivmedelsskatten för att finansiera diverse ting. Jag kan inte ge närmare exempel utan det kommer fritt från minnet, men någon gång under 90-talet var det försvaret. Nu på senare år har det dock varit tyst om detta och Reinfeldt hänvisar bara till den årliga höjningen av bla bla bla.
Är det mer pengar som kommer in från drivmedelsskatt än vad det läggs på vägarna? -Jag vet inte.
cycla. ;)