Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => Allmänna diskussioner => Bil och trafik, lagar, juridik => Ämnet startat av: Alain skrivet december 29, 2011, 01:17:09
-
Nya korkortsregler.
Vad tycker ni om detta?
http://www.korkortsportalen.se/nyheter/2011/Nya-korkortsregler-i-januari-2013/#.Tvt9nXHp_7A.facebook (http://www.korkortsportalen.se/nyheter/2011/Nya-korkortsregler-i-januari-2013/#.Tvt9nXHp_7A.facebook)
-
Hur kommer det att gå för dom som går på fordongymnasiet när dom tydligen ska höja åldern för tunga fordon?
-
Nya korkortsregler.
Vad tycker ni om detta?
[url]http://www.korkortsportalen.se/nyheter/2011/Nya-korkortsregler-i-januari-2013/#.Tvt9nXHp_7A.facebook[/url] ([url]http://www.korkortsportalen.se/nyheter/2011/Nya-korkortsregler-i-januari-2013/#.Tvt9nXHp_7A.facebook[/url])
Det är väl klart att allt som kan krånglas till ska krånglas till...
Hur kommer det att gå för dom som går på fordongymnasiet när dom tydligen ska höja åldern för tunga fordon?
Ja det kan man ju undra. Länken ovan förtäljer inte särskilt mycket men jag antar att de blivande lastbilschaffisarna får börja med mindre lastbilar, kanske utan släp också.
-
Nog verkar det bli krångligare. :-\
Men det som verkar positivt är att man kommer att kunna köra tyngre fordonskombinationer på B-kort. Detta har ju diskuterats länge.
Verkar dock bli ett extra behörighetsprov på detta, -hur många nivåer på körkort ska det bli egentligen?
Jag kan se poängen med en åldersbegränsning för vissa behörigheter, men det är inte enkelt då mognadsnivån är högst individuell och går inte att påvisa vid provskrivningar eller uppkörningar. Höjer man åldern för de farligaste kategorierna minskar riskerna en hel del kan man tänka. Men det blir naturligtvis orättvist för vissa.
-
Nog verkar det bli krångligare. :-\
Men det som verkar positivt är att man kommer att kunna köra tyngre fordonskombinationer på B-kort. Detta har ju diskuterats länge.
Verkar dock bli ett extra behörighetsprov på detta, -hur många nivåer på körkort ska det bli egentligen?
Jag kan se poängen med en åldersbegränsning för vissa behörigheter, men det är inte enkelt då mognadsnivån är högst individuell och går inte att påvisa vid provskrivningar eller uppkörningar. Höjer man åldern för de farligaste kategorierna minskar riskerna en hel del kan man tänka. Men det blir naturligtvis orättvist för vissa.
Visst, en liten fördel att ev. kunna köra tyngre fordon på B-kort. Frågan är ju vad som krävs för att få möjligheten, helt klart någon form av körprov och det är väl där fördelen försvinner enligt mitt sätt att se på det då det ev kan likställas med ett test för en ny körkortskategori. Kan tänka mig att det blir ungefär som med BE-kort (tungt släp). Men vi får se hur de gör.
Att skjuta saker upp i åldrarna tror jag inte är särskilt fördelsaktigt, man skjuter problemen framför sig så att säga.
-
Tyvärr detta problem styr inte bara av Sverige men EU då det bli svårt att ändra efter med hur man vill har det.
De drabbade är dom som går i fordonteknik men det kommer säkert nånt lösning från regeringen (om de bryr sig om).
-
Fördelarna med att införa vissa åldersbegränsningar tror jag är bra, baserat på egna erfarenheter och iaktagelser. Personligen var jag inte mogen att köra en motorcykel med 150Hk när jag var 18, tveksamt om jag är det nu med 38 år på nacken, men ålder är en fördelaktig faktor vid snabba riskbedömanden som man konfronteras med i trafiken. Det är ett godtagbart sätt med åldersbegränsningar för att sålla bort de största riskfaktorerna enligt mig.
Däremot tror jag att jag hade varit väldigt säker på vägarna med tung lastbil och tungt släp redan vid 18. Det är lite här det är svårt, det är så otroligt individuellt. Är i princip född i en traktor och började (sommar)jobba 12-timmarsskift med torvbrytning när jag var 14. Körde bil till och från jobbet (men det är väl preskriberat nu). :) Erfarenhet av tunga fordon finns mer eller mindre inprogrammerat men jag har inget C-körkort, trots att jag troligen behärskar detta bättre än många färska C-kortsinnehavare som fått sin lapp via skolan eller militärtjänsten.
Krångligt verkar det bli, och ännu krångligare är det i verkligheten egentligen. Ska man dra till sin yttersta spets så borde det krävas en psykoanalys parallellt med själva testerna i trafikregler och körkunnighet. Mycket av trafikincidenterna och frustrationerna man möter i trafiken beror faktiskt på att vissa förare är instabila rent psykiskt. Inkluderar mig själv där om jag hade suttit på en extrem motorcykel...