Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => Övriga BMW-diskussioner => Ämnet startat av: Gemini__ skrivet november 01, 2009, 19:18:30
-
Den av många uppskattade Lidl-laddaren (Tronic) är from imorgon åter i lager:
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.lidl.se%2Fstatic_content%2Flidl_se%2Fimages%2FSE%2FSE_74189_01_b.jpg&hash=8745fdb62e7d9b5d064b4d1143d1806b27220346)
199 kr.
Nog för att en C-tekladdare förmodligen håller högre kvalité men till detta pris kan man inte klaga.
Spara iaf. kvittot, tre års garanti.
Mvh:
Thomas
-
Flyttad från Allmänna diskussioner eftrsom där inte förekommer några bilrelaterade diskussioner.
-
Den laddaren tar jag nog och skaffar mig
tack för tipset!
-
Precis det som saknar: allmänt snack bilrelaterad diskussioner som kanske inte passa på en BMW modell.
Där tror jag att många medlemmar blir förvirad
-
Googlade efter lite data på laddaren, verkar vara en slags kopia av CTEK 3600, men antagligen inte lika smart som CTEKen.
http://www.yacht-treff.de/showpost.php?p=6058&postcount=30
http://www.auto-treff.com/bmw/vb/showthread.php?s=c6c83e303642909ad2823a7e3f8aa4c5&threadid=175568&perpage=25&pagenumber=2
Input voltage: 220 - 240 V ~ 50 / 60 Hz
Starting current: < 25 A
Input current: max. 0.6 A (Effective value)
Power
consumption: 55 W
Return current*: < 5 mA (no AC input)
Nominal voltage: 12 V DC
Nominal current: 0,8 / 3,6 A
Charging voltage: 14.4 V ± 0.25 V or
14.7 V ± 0.25 V
Charging current: max. 3.6 A (3.6 A ± 10 % or
0.8 A ± 10 %)
Noise value**: max. 150 mV
Battery type: 12 V lead acid battery
1.2 Ah - 120 Ah
Type of housing
protection: IP 65 (dustproof, waterproof)
Dimensions: 180 x 62 x 40 mm
(L x W x H)
Weight: 0.5 kg approx.
Noise level: < 50 dB (A) (tested from a
distance of 50 cm)
-
En nackdel som jag läst till mig är att vid ett ev strömavbrott så återgår den ej till det föregående programvalet. Utan då hamnar den i "standby" el. likn. och man måste återigen göra ett aktivt val för att ställa in önskad funktion.
Finns även bilder någonstans på nätet där de jämför CTEK mot denna Tronic, visar sig att den sistnämnda har ett något billigare utförande när man synar innanmätet. Men som sagt, till detta pris så.
Edit: Såg nu att Franke länkade till just en sådan bild av innanmätet, bra. Har även sett en bild som visar en direkt jämförelse dessa emellan, kanske är samma forum?
-
Någon som slog till? :)
-
Jag köper den bara jag hittar till Lidl så :)
-
Bra tips och bra pris!
-
Här finns riktiga CTEK till bra pris: http://www.blocket.se/kalmar/Ctek_Multi_XS_3600_och_XS_7000_23876809.htm?ca=20
-
Varför inte köpa en riktig CTEK? Det skiljer bara några hundralappar. Jag hade den tidigare och var mycket nöjd.
-
Använder visserligen en CTEK också, men schyssta laddare till bra pris kan man inte få nog av. ;)
-
Flest batteriladdare i garaget när han dör vinner ;)
-
Jag har en laddare på kaffebordet istället för en flashig bok om konst.
-
Läste ett reportage om just CTEK i Bilsport och nog fick man upp förståelsen för laddarens betydelse. Men ändå, behöver man verkligen en CTEK? Ett normalt och misshandlat batteri håller ändå rätt många år och att köpa ett nytt och bra batteri på Biltema är ju ingen ekonomisk katastrof.
Om man dock ställer av bilen vintertid så känns en CTEK klart nödvändig.
Lite topicurspårning, men det handlar ju om laddare... ;)
-
Lite topicurspårning, men det handlar ju om laddare... ;)
Prata på du bara. Alla erfarenheter är bra erfarenheter när det gäller ett såpass komplicerat ämne som laddare till moderna bilbatterier.
-
Lite topicurspårning, men det handlar ju om laddare... ;)
Prata på du bara. Alla erfarenheter är bra erfarenheter när det gäller ett såpass komplicerat ämne som laddare till moderna bilbatterier.
Jo, men jag har inget direkt nyttigt att komma med i detta ämne, bara frågeställningar och spekulationer. ;) För egen del har jag på över tjugo bilar och femton år behövt köpa nytt bilbatteri två gånger, trots en del urladdningar och vanlig simpel gammal batteriladdare. Den är t.o.m. rostig... Jag tvivlar inte ett dugg på CTEK´s förträfflighet men jag tror den ekonomiska nyttan för gemene man är försumbar. Sedan är det förstås en annan femma om man vill ta hand om sin bil på bästa sätt, då kan det vara lika naturligt med CTEK som täta oljebyten.
Om man ser det hela i ett större perspektiv så skulle det säkert kunna komma vår miljö tillgodo om alla bilägare använde CTEK.
Laddaren som säljs på Lidl är kanske en gyllene medelväg. Lite mindre tekniskt avancerad men ändå bra mycket bättre än t.ex. min gamla skitladdare, och mycket billigare
-
Hehe, ja nog duger en vanlig gammal laddare. Det har man ju använt i "alla tider" utan anmärkning så. Men ja, en av fördelarna är väl just att man kan ha den inkopplad året runt om så önskas utan att behöva ägna en tanke på den. :D
-
Men ja, en av fördelarna är väl just att man kan ha den inkopplad året runt om så önskas utan att behöva ägna en tanke på den. :D
Vilket är väldigt bra om man har garaget en bit från hemmet, eller vill ha ett extrabatteri nyladdat.
-
Precis, kan var oumbärligt för vissa som har långt till garaget.
-
Var det nån som slog till på en Lidl laddare?
-
Såg att denna laddare (något uppdaterad rent estetiskt dock) återigen fanns att köpa förra veckan. Så har ni tur finns det exemplar kvar fortfarande. :)
-
"beskrivning/förklaring (http://www.bimmerpower.org/javascript:;)
• Elektroniskt reglerbar, helautomatisk laddning för bilbatteri
• För alla personbils- och motorcykelbatterier med 6 V eller 12 V och 1,2 - 120 Ah-kapacitet
• Skyddad mot felpolning, kortslutning och överbelastning
• Max. laddningsström: 3,8 A
• Driftspänning: 220–240 V"
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.lidl.se%2Fstatic_content%2Flidl_se%2Fimages%2FSE%2FSE_74189_01_b.jpg&hash=8745fdb62e7d9b5d064b4d1143d1806b27220346)
http://www.lidl.se/cps/rde/xchg/lidl_se/hs.xsl/index_24745.htm (http://www.lidl.se/cps/rde/xchg/lidl_se/hs.xsl/index_24745.htm)
Då var det dags igen. =) Kom ihåg att spara kvittot för garanti osv.
Mvh:
Thomas