Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!

Övriga diskussionsforum => Allmänna diskussioner => Off topic => Ämnet startat av: Alain skrivet november 02, 2011, 08:55:24

Titel: Hur har du det med ditt bredband leverans?
Skrivet av: Alain skrivet november 02, 2011, 08:55:24
Som sagt! Hur har du det med ditt bredband leverans?
Som alla vet, bredband leverantörer oavsett vilket säger alltid att dom är best inom bredband leverans och har bästa hastighet.
Förut betalade jag för upp till 18 Mbit/s och fick hem bara 10Mbit/s.
Jag ringde och fråga varför ska jag betala för upp till 18 när jag får bara 10, Eftersom det går att får 10, det är bättre att jag betala för upp till 12 och ändå får 10 hemma, eller? ja sa han, klokt beslut!
Det gjorde jag och nu när jag gör en test: ta emot filer: 4.27 Mbit/s och: skicka filer: 0,80 Mbit/s.
Skrämmande från det de lovar och det man får och ändå betala för det man inte får.
Hur mycket ett sådan bolag känner för att ta betalt för det de inte levererar
Kolla gärna det du får och jämför med det de lovar dig att du skulle får.
http://www.bredbandskollen.se/ (http://www.bredbandskollen.se/)
   
Titel: SV: Hur har du det med ditt bredband leverans?
Skrivet av: CarpeDiem skrivet november 02, 2011, 13:52:35
Stort tack för tipset, ska kika på det där :)
Titel: SV: Hur har du det med ditt bredband leverans?
Skrivet av: Fredrik M skrivet november 02, 2011, 18:03:20
Hastigheten beror ju alltid på hur mycket andra nyttjar nätet, tyvärr är alla privatabonnemang upp till något värde. Men betala för 10 och endast få 4.27 verkar väl dåligt, jag betalar för upp till 24 Mbit och ligger stadigt på runt 18 Mbit, vilket får anses bra.

Finns säkert någon minimum gräns som leverantören måste kunna leverera oavsett hur många som använder nätet samtidigt, men jag har ingen koll på några siffror.
Titel: SV: Hur har du det med ditt bredband leverans?
Skrivet av: Galant turbo skrivet november 05, 2011, 02:32:25
Jag brukar ligga på ca 80 ner och 40 upp. Men när jag kollade nu hade jag bara 60 ner och 12 upp.  :o

Kom sedan på att jag har TV via bredbandet och att jag har en laptop som står och laddar torrents både upp och ner, så det drar nog ner en del.  :-[   Det ska enligt leverantören vara upp till 100/100. Men man kan nog ha rätt stor avvikelse där innan man märker något.

Enligt kompisar som är mer insatta i detta så är just detta testet lite missvisande, finns tydligen andra tester som påvisar verkligheten bättre. Men det orkar man inte sätta sig in i så länge det funkar bra.

Bredbandsbolaget är operatören och jag är mycket nöjd, det har fungerat otroligt bra.
Titel: SV: Hur har du det med ditt bredband leverans?
Skrivet av: Davve skrivet november 05, 2011, 11:20:05
Jag har själv ett problem med detta som jag just nu inte orkar ta tag i. Ni vet, hundra nummerval innan man, efter att ha suttit i kö i 20min, kommer till rätt person, som ändå inte kan hjälpa...  >:( I alla fall, jag betalar för 100/10Mbit. Jag får 10/10Mbit. Senast jag tog tag i detta fick jag, efter ovan nämnda scenario, hemskickat ett test via mail jag skulle utföra. Problemet gick inte att lösa per telefon trots diverse test och ändringar. Testet jag fick hemskickat gick ut på att via DOS utföra diverse prov, vid tre tillfällen under en vecka under olika tidpunkter på dygnet. Bl.a. skulle fibern rätt in i datorn utan modem emellan och brandväggen skulle vara avstängd. Tänk bara denna procedur, krypa på golvet i ett trångt utrymme och koppla om nätverkskabeln, totalt sex gånger på en vecka då.  :o Emellan testen ville jag ju inte vara utan brandvägg och modemet/routern. Jag gjorde detta och skickade tillbaka testet. Efter två veckor får jag ett sådant där mail om att mailet inte kommit fram! Här har jag bökat och stökat och offrat tid. Jag har hjälpt till gratis med att ett problem, ändå får jag ingen hjälp. Har ingen lust att göra om hela denna procedur, min tid lägger jag hellre på annat. Nästa gång jag tar kontakt är det en uppsägning med omedelbar verkan! Men jag ska bara orka först. För jag förväntar mig att det inte kommer att gå, att man blir runtskickad mellan telefonister som inte har befogenheter. Det som gör mig förbannad är att jag betalar för något jag inte får och att man sedan själv ska offra tid för att hjälpa till.  >:( De ska ta mig fan lösa problemet utan min hjälp och ge mig vad jag betalar för.
Det är Tele2 jag har. Bredband 100/10Mbit via fiber + IP-telefon.
Titel: SV: Hur har du det med ditt bredband leverans?
Skrivet av: Alain skrivet november 05, 2011, 11:36:16
Häller med i 100%, förstår inte att det är tillåtet för dom att ta betalt från folk för det som inte levereras.
Det är inte service som kommer i första hand nej! det är pengar som kommer in i deras kassa.
Alla vet att det är så men tyvärr, finns inte någon som gör någonting åt.
Så länge att folk låter det gå så, varför ska leverantörer ändra någonting?
Titel: SV: Hur har du det med ditt bredband leverans?
Skrivet av: Davve skrivet november 05, 2011, 11:52:18
Så länge att folk låter det gå så, varför ska leverantörer ändra någonting?
Det är just därför jag blir så arg! Jag orkar inte och internet fungerar bra, det är bara utlovad hastighet som inte hålls. Men å andra sidan kan jag inte låta det vara heller för då kan leverantören fortsätta med att sno pengar för tjänster de kan hålla.
Titel: SV: Hur har du det med ditt bredband leverans?
Skrivet av: Alain skrivet november 05, 2011, 11:58:57
Kan låna lite Fransk blod vid behov av protest.  ;D
Titel: SV: Hur har du det med ditt bredband leverans?
Skrivet av: Davve skrivet november 05, 2011, 12:02:04
Kan låna lite Fransk blod vid behov av protest.  ;D
Haha, klockren!  ;D Det skulle behövas lite mer sydeuropeiskt temperament i det här landet överlag. Svenskar knyter bara näven i fickan och muttrar för sig själva.

Minns att lastbilschaufförer skulle demonstrera mot något i Göteborgs hamn och blockera den a´la franska bönder som verkligen vet hur man demonstrerar. Men när polisen kom så körde de...  ;)
Titel: SV: Hur har du det med ditt bredband leverans?
Skrivet av: Galant turbo skrivet november 05, 2011, 18:02:00
Jag hade, eller har kanske ett problem med bredbandsbolaget.

Har även fast telefoni via bredbandet, men det var mycket missljud och störningar på linjen.
Ringde in och rapporterade det, dom skickade över något testformulär och ett program jag skulle köra.
Gjorde allt enligt instruktionerna och allt fungerade som det skulle.

Sen orkade jag inte mer. :-[ Insåg att jag aldrig själv ringer på fasta telefonen, den enda som ringer till den är väl morsan. Så jag lät det rinna ut i sanden. Men telefonen står kvar framme, det är ju en Bang&Olufsen så klart. :)