Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 7-serien => E38 1994-2001 => Ämnet startat av: Lill_John skrivet september 06, 2011, 18:04:16
-
Jag hade tänkt uppgradera min bruksbil. Mitt första val har blivit en E38 728 pga den lite mer bensinsnåla motorn. Kommer köras mycket lansväg och motorväg (mellan 1-5mil åt gången).
Men frågan är till er som kör nu med era E38or om dom är dyra att underhålla, dyra reservdelar, vanliga fel m.m.? Vet att det finns några länkar men vill vet vad ni tycker.
mvh
-
Hej och välkommen till forumet.
En E38 är ett mycket bra och komfortabelt val. Lägg därtill bensinsnål motor och tillräcklig prestanda så förstår man snabbt att det är en trevlig bekantskap.
Har bytt en del slitagedelar och jag finner delarna prisvärda. Istället för att handla över disk hos din auktoriserade BMW-återförsäljare råder jag dig att hitta andra kanaler för inköp. Platinum-stift hittar du billigt i England t ex. Resten hittar du i Tyskland. Ebay.de är din vän här. Högkvalitativa Zimmerman-skivor med ATE-belägg hittar du för en spottstyver där t ex. Microfilter, hjullager fram- och bakvagnsdetaljer likaså. Oljan hittar du hos mapodo.de. Vattenpump valde jag faktiskt att köpa från BMW-handlaren (ville försäkra mig om att skoveln var i rätt utförande), har även bytt ut vevhusventilationen till en s.k. cold climate-variant. Dessa prylar var inte särskilt dyra heller.
Har även bytt allt i fjädringsväg fram och där har du t ex Schmiedmann som har trevliga priser.
Det kan vara värt att betala lite extra för en vagn där man ser att inget har försakats i underhållsväg osv.
Lycka till med jakten på din E38.
Mvh:
Thomas
Min 728:
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=4025.0 (http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=4025.0)
Reparation av ABS-modul:
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=228.msg1876#msg1876 (http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=228.msg1876#msg1876)
-
Håller med föregående skribent. Tyska ebay är din vän när det gäller många reservdelar till BMW (tyska bilar ö.h.t.), du kommer bli förvånad när du jämför med våra priser! :)
Har inte kört eller ägt en E38 själv. Men motorn har jag erfarenhet av från E39, den är sanslöst snål med tanke på storlek och effekt. Min nuvarande Omega 2.2 med Ecotec-fyra är törstigare, och så j-kla slö och tråkig...
-
Tackar! Blev tipsad hit när jag var på BMW träffen i Göteborg. :)
Utmärkta svar, mina hopp om en E38 växte reält där.
Hur är det med motorn? Kom den med dubbel Vanos -98? Är det den man ska satsa på eller spelar det någon roll?
Nu kan jag inte så mycket om E38 (bara E28 typ) så tex; vad är vanlig utrustning på dom där. Vad vill man ha? Har 740 mer lull-lull? Osv.
mvh
-
M52TUB28 kom till modellår -99 i samband med faceliften. Dubbelvanosen gör sitt till att ytterligare sänka bränsleförbrukningen. Har aldrig ägt en pre-facelift själv så jag vet inte konkret vilken skillnad det är i förbrukning. Att det skulle vara en markant skillnad har jag svårt att tro. Står du i valet och kvalet mellan en faceliftad vagn i tvivelaktigt skick kontra en pre-faceliftad i bra skick är inte valet svårt. Gå hellre efter skicket än att låsa in dig på en speciell modell.
Den erfarenhet jag har är att de motorstarkare vagnarna generellt har en något högre utrustningsnivå. Sedan är det alltid trevligt med en V8 t ex.
Men inte för inte som tidningen Automobil utnämnde just 728:an till " konässörens val". :) Dessutom nämnde de att den r6-försedda vagnen kändes mer följsam och trevligare att hantera vid kurvtagning än sina starkare syskon som har mer vikt i fronten. Lättare i stegen helt enkelt.
-
Hej och välkommen på Bimmerpower.org! Lill_John.
Hoppas att du kommer att trivas på bimmerpower som en fisk trivs i vatten. ;)
Behöver inte fråga vem som tippsade dig om forumet eller? :D
Själv klart att E38 740 har mer lull-lull än mindre motor om du inte vill har en 750 med en fin V12 då har du någonting att leka med.
740 är också en underbar bil, det fortfarande finns finna modeller.
Här har du på Tyska utrysningslista på en 740 från medlem: Dr Tinnitus.
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=1382.0 (http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=1382.0)
Eller google översättning
Krockkuddar för förare och framsätespassagerare
ITS-Kopf/Seiten-Airbag för förare och framsätespassagerare
Chef och sidokrockkuddar för baksätespassagerarna
Låsningsfria bromsar (ABS)
Främre armstöd
Avspeglas indirekt belysning i mittkonsolen
Asfäriska speglar (elektriskt inställbara, uppvärmda)
Automatic Stability Control + Traction (ASC + T)
Yttertemperaturmätare
Färddator med alfanumerisk display och multifunktions display (MID)
Side blinkers
Bromsljus, tredje
Bil och Key Memory
Check Control
Krocksensor
Dynamisk stabilitetskontroll (DSC) inklusive Dynamic Brake Control (DBC)
Varvräknare med Energy Control
Högblank Träpaneler Vavona
Främre och bakre fönster med komfort kontroll
Keyless posten
Radiostyrd
Velour golvmattor
Bagage nät i bagageutrymmet
Cruise Control
Dryckeshållare fram och bak
5-växlad automatlåda
även adaptiv transmission (ATC), Steptronic (steg växling)
och Shift-/Interlock
Front-spännare och bälte spänne Gurtstopper
Uppladdningsbara ficklampa i handskfacket
Bakluckan med soft close Automatisk
med motoriserade upplåsning från insidan och fjärrkontrollen
Eluppvärmd bakruta med automatisk avstängning
Innerbelysning paket
med utgång lampor, belysning för make-up speglar och läslampor fram och bak
Wiper intervall switch
i 4 steg, adicional touchfunktion
Klimat med aktivt kolfilter, mikrofilter och automatisk återcirkulation
Nackskydd fram och bak (varje 2
BMW lättmetallfälgar ellipsoiden styling med 235/60 R 16 7,5 J16
Läderklädd ratt höjd-och räckhåll justerbara mekaniska
Multifunktionsratten
Ljusviddreglering
Ljus-till-Warner
I den bakre mittarmstöd med förvaringsfack
Dimma
Bakre dimljus
Rökfria pack
Extra
Möbeltyg Plattvävning
Full läder Montana
Radio / ljud program
BMW Business med sex högtalare
Bakruta antenn med antennförstärkare och antenn mångfald
Uppvärmd vindruta munstycken
Servostyrning
Säkerhet batteripolen
Säkerhetssystem F.I.R.S.T.
Elektrisk inställning för förare och framsätespassagerare
med minne för förarstolen
Barnstol säkerhetsbälte i mitten av den bakre
Stötfångare och backspeglar lackerade i bilens färg
Utanför dörrhandtag med belysning för nybörjar
Varningstriangel och förbandslåda
Värmeisolerande glas runt om gröna
Elektronisk startspärr med rullande kod,
redovisas i enlighet med AZT (Allianz Center for Technology) / TÜV
Centrallås med stöldskydd
(Entriegelungssperre) och krocksensor
EXTRAUTRUSTNING
Aktiv farthållare (541)
Larmsystem med fjärrkontroll (302)
Paket innovation (978)
bland annat navigationssystem med TV, färddator och CD-ROM, Tire Pressure Control (RDC), automatisk baklucka drift, Park Distance Control (PDC), xenonljus, Strålkastarrengöring och inner-och ytterbackspeglar med automatisk avbländning
Valnöt högglans (438)
Elektriska (EDC) (223)
Fond-baserad utrustning (446)
Fjärrkontroll med bakre passagerarsätet med minne, radio och färddator (del omkretsen) och solskydd. Inkl. Burr valnötsträ trim sträcker, solskydd för bakre sidorutorna, elektriskt och mekaniskt, elektriskt justerbara säten med bricka bord och stolar för baksätet komfort.
Grön kil framhjul (354)
Exteriör höjdpunkter inklusive blinkande ljus, vita staplar njure och krom täcker strålkastare (348)
Inner-och ytterbackspeglar, automatisk avbländning ytterbackspeglar med fold-in funktion för (430)
Inbyggd universell fjärrkontroll garage dörrar till fönster, larmsystem etc. (319)
Baksätet klimatkontroll inklusive främre armstöd (533)
Kupévärmare med fjärrkontroll (536)
med extra ventilation
Nackstöden i baksätet, elektriskt inställbara (499)
Uppvärmd ratt (248)
Rattstång justering, elektrisk start med automatisk (245)
Metalliclack
Multifunktionell armstöd i baksätet
med fjärrkontroll för främre passagerarsätet (minne), Radio (partiellt omkrets), färddator och bakre solskydd (444)
Nivåkontroll (220)
BMW Professional (670)
CD-växlare för 6 skivor (672) Hi-Fi-system Professional DSP (677)
Taklucka, elektrisk med integrerad vindavvisare (401)
Sevotronic (216)
Röststyrning för sub-funktioner av telefon-och navigationssystem (620)
Stötfångare i bilens färg helt däribland sill trim (341)
D-bil telefonsystem med trådlösa telefonlurar med Ejectbox, kortläsare framåt, och handsfree-dubbel # kort spö antenn, inklusive glida framåt Mittelarmlehen (630)
Andra handenheten i bak för BMW telefon med trådlösa telefonlurar (631)
Tvåglasfönster för sidofönster och bakre fönster (352)
Xenon-strålkastare
inklusive strålkastare spolarsystem
Kylskåp i baksätet bläck fack för kristallglas.
-
Där snackar vi utrustning. :D
-
Hej och välkommen på Bimmerpower.org! Lill_John.
Hoppas att du kommer att trivas på bimmerpower som en fisk trivs i vatten. ;)
Behöver inte fråga vem som tippsade dig om forumet eller? :D
Själv klart att E38 740 har mer lull-lull än mindre motor om du inte vill har en 750 med en fin V12 då har du någonting att leka med.
740 är också en underbar bil, det fortfarande finns finna modeller.
Här har du på Tyska utrysningslista på en 740 från medlem: Dr Tinnitus.
[url]http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=1382.0[/url] ([url]http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=1382.0[/url])
Tackar, det verkar vara trevlig stämning här inne på forumet än :)
750 blir väl stort. Det är ju mysigt med V8 men vill kunna försvara för mig själv med just bränsleförbrukningen. Den kommer bli en glidarbil och just utseendet på faceliften tycker jag är snyggast.
Den här är mycket lockande! http://www.blocket.se/goteborg/Bmw_728_l_35206631.htm?ca=15&w=3 (http://www.blocket.se/goteborg/Bmw_728_l_35206631.htm?ca=15&w=3)
728L -00, mörk inredning m.m. Men vill man ha den långa versionen?
mvh
-
Jag har inget erfarenhet om E38 728 men kan tänka mig att karossen är rätt tung och undrar om det inte ta kraft på motorn.
Gemini kan svara på det.
Den på blocket är säkert fin, du kanske bli mycket glad med en sådan som ägare men du också kan bli ledsen att inte chansa på en 740 som är kraftigare och roligare, eller?
På grund av mindre motor, 728 med en 6a är dyrare att köpa än 740 med V8, folk är rädda för kostnader, det är fel, 740 ligger på ca en liter på mellanväg.
Den lång modell är 13 cm mer än den vanlig 740, man märker det med plats till knäarna när man sitter bak.
Här finns en 740 i GBG, det är en IL (lång som du önskar)
Tänk att priset kan diskuterar.
http://www.blocket.se/goteborg/BMW_740IAL_E38__Skattad_och_Nybesiktad_34491766.htm?ca=15&w=3 (http://www.blocket.se/goteborg/BMW_740IAL_E38__Skattad_och_Nybesiktad_34491766.htm?ca=15&w=3)
lycka till med sökande. ;)
-
Tycker precis som du att facelift-versionen är trevligare. Att den skulle vara undermotoriserad är inget du behöver oroa dig för. Prova en så känner du själv.
En förlängd version tycker jag förstör linjerna något. Men ändå så lockar det extra utrymmet vilket gör att jag skulle kunna tänka mig en iaf.
-
När man ligger nära en liter så är det på gränsen då jag kan tänka mig 0,8-,09 l/mil. Jag för tillfället kör en Volvo S70 -00 140hk och ligger på 0,65l/mil = jag kan gubbköra riktigt om jag vill. ;) Så tror en 728 kan räcka.. Men det är gött med V8 som sagt :P
Jag är osäker på den långa varianten då jag också tycker som Gemini__ att den förstör linjerna (speciellt taket) något. Sen är jag väldigt kort så det blir bra med benutrymme bak ändå ;)
Vill gärna ha en svart/mörk färg på bilen för den blir mer "clean" då. Mer ska kanske kolla på Aspensilver och liknande då det är lättare att hålla rent från smuts och repor med silver.
mvh
-
Bara som ett litet inspel ang. bränsleförbrukningen.
Den är i första hand beroende på hur och var man själv kör, och mindre på vilken typ av motor det är.
Min egen 740iL -99 med 2150 Kg tjänstevikt med full tank och mig är inga som helst problem att ligga på 0,85-0,95 l/mil vid normal landsvägskörning 90-130 med lite omkörningar m.m.
Lägger man sig på stilla 90 (verklig fart) och tassar på snällt och fint så är det normalt med 0,78-0,85 l/m beroende på landskap och väg.
Kollar jag den toltala snittförbrukningen för ett helt år, med precis all körning (kallstarter stadskörning och ja precis allt) så ligger det på 1,09 l/m. Gör man liknande koll på en vanlig familjeVolvo så ligger de inte mycket under det.
Dr Tinnitus
-
Precis som jag tänkte, 740 dra inte så mycket som man tror.
-
Överlag är BMW med stora motorer mycket snåla med hänsyn till effektuttag och/eller cylindervolym.
Jag har redan gett en jämfölse, 528i vs Opel Omega och här kommer en till: 540iA -94 vs. 855 chippad 2.0 T5 snittade jag väldigt lika, ca 1.05l/mil. Då har BMW´n dubbelt så stor cylindervolym, ca 30-40hk mer, automat och vägde 200kg mer. :)
-
Pga Dr Tinnitus inlägg om sin 740iL -99 så ska det inte vara några problem med förbrukningen. Men är försäkringen någon skillnad mot en 728?
mvh
-
Någon som vet detta om försäkringen är något dyrare på en 740 än en 728? Tänkte åka och kolla på en 740iA -00 imorgon. :)
mvh
-
Lite sent svar tyvärr. Men det är väldigt svårt att säga, rent generellt så borde en 740 vara lite dyrare. Men det enda sättet du kan få ett säkert svar på är att ha registreringsnumren på dom bilar du vill kolla upp och ringa runt till bolagen och kolla dom specifika bilarna. Finns inga tabeller eller liknande.
Det är rena lotterierna med kostnaderna ibland verkar det som. Det är så många faktorer som spelar in för bolagen så det enda som gäller i verkligheten är ditt personnummer mot registreringsnumret. Glöm allt vad Insplanet och liknande på nätet heter när det gäller en e38. Du får ett riktigt pris om du ringer direkt till bolagen, och dom kan "låsa" en överenskommelse om du skulle köpa bilen i fråga. Detta utan krav på att du väljer just dom som försäkringsbolag.
-
Okej okej. Det kan få bli en liten trevlig överraskning tills senare ;) Kolla på den i torsdags och ska hämta den om någon timma bara. Ringde på en 728 med samma årsmodell och han hade den för 5500 på helförsäkring, så dubbla priset blir det nog inte.. Men ja, man får ringa runt och se vad som är billigast. Ni ska ha tack för hjälpen med mina funderingar som lett till köp ;D
mvh
-
Vågar man säga grattis till nyförvärvet än? =) Hoppas det blev köp iaf, ser fram emot att höra mer om vagnen.
Mvh
Thomas
-
Grattis?
-
Tackar, det gick vägen.
Jag har skrivit i lite info om den här; http://www.garaget.org/?car=267634 (http://www.garaget.org/?car=267634) Supernöjd än så länge men det finns lite smått som "behövs" fixas men det är bara jag det ;)
mvh
-
Nu kan man alltså gratulera! Fin bil och med helt rätt fälgar. :)
-
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Farchive%2F79%2F78773%2F267634%2F267634-2533775.jpg&hash=1d897bbda39d2771714a7dde54ad14ccbbae359f)
Mycket trevlig bil. Hoppas den kommer bjuda på många problemfria mil här framöver.
-
Grattis! John. ;)
Nu har du det du önskade dig till och med originalfälgar "parallelleker 32" 8)
Jag är med på nästa BMW träff i Göteborg, kommer att titta på den lite närmare.
-
(...) Jag är med på nästa BMW träff i Göteborg, kommer att titta på den lite närmare.
oh no ;) Men kan förvarna dig att det finns småpill kvar att göra men inget allvarligt, tex så fattas högra dimljus :P
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F10375808%2FIMG_1941.jpg&hash=bd2b0d2bfb362cdfb35a62bae194d1d0e38c91e5)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F10375808%2FIMG_1972.jpg&hash=2b30cb757246dc88bd2eab8dd8b643fac40d9014)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F10375808%2FIMG_1984.jpg&hash=8e3afbbfcb232e00425e8f055f3d7f49527374a6)
mvh
-
Jag tycker den ser väldigt bra ut! e38 är bland dom snyggaste bilar BMW någonsin byggt. Jag saknar min gamla 750 väldigt mycket just för att den var så otroligt vacker. e39 (även M5) är inte i närheten av samma brutala elegans.
-
Tack för bilderna. Ser riktigt fin ut!
"Brutal elegans" sammanfattar det hela rätt bra. Finns inte många bilar som slår en E38 på fingrarna rent utseendemässigt.
Mvh:
Thomas
-
*
Inte bara snygg på bilderna, även i verkligheten kan jag intygga.
Grattis! Lill_John.
-
Tack för dom fina kommentarerna! Håller med helt med er om utseendet på E38orna "brutal elegans". Såg en E38 på vägen senast idag och man märker på håll av den goa bredden på bilen att det är något speciellt, sen närmare så ser man dom fina baklyktorna o linjerna osv osv osv..
Det roliga när man ser förarna, oavsett ålder eller kön, är att alla ser så nöjda ut i sin 7a :) Jag förstår dom.
mvh
-
E38 är absolut en klass för sig själv. ;)