Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E34 1988 1996 => Ämnet startat av: Niklas skrivet november 09, 2010, 14:23:00
-
Jag har hittat en E34 540 här på bygden där jag bor. Äldre man som är ägare, körd mindre än 800 mil/år de senaste 8 åren. Bra bruksskick men självklart ingen utställningsbil. Maskinellt verkar bilen bara i mycket fint skick, inga ryck från transmission, går bra och biter ifrån sig mycket bra vid fullgasacceleration. Regelbundet servad av bygdens egen bilmek som dock vet vad han gör.
Nu problemet. Bilen gnäller och protestererar när man svänger och det gällerr åt båda hållen. Det känns som något tar emot men det gör det förstås inte. Det knirkar på något sätt.
Servostyrningen? Något annat? Dyrt?
-
Det låter som om det behöver fyllas på ny vätska till servostyrningen. Det kan också vara läckage i olika tätningar i servosystemet. Fråga ägaren hur länge den har knirrat.
Andra tips någon?
-
Sånt här är svårt att diagnostisera på nätet utan att ha hört/känt själv. Men det låter som det är relaterat till servostyrningen som tidigare talare påpekat.
Finns problemet kvar om vätskenivån är okej?
Känns det i ratten när det låter, som om att servoverkan försvinner momentant?
Jag har varit med om ett lurigt problem en gång då det var rosthål i ett servorör, det var på sugsidan och läkte så lite att det inte rann ut olja. Men luft kom in i systemet och luftbubblorna kaviterade i pumpen, det gav missljud och servoverkan kom och gick när det lät. Det lät lite gran som det kan göra när man har för lite vätska i.
Berätta gärna hur det går!
-
Det första jag kom på när jag läst alla inlägg....E34:an kom ju från 1988....men vilken årgång är din....kan det vara så att det är ev torkade bussningar som gnäller vid olika rattutslag!?
-
Börja med att byta servo-oljan, har du tur är det den som är dålig.
-
Börja med att byta servo-oljan, har du tur är det den som är dålig.
Jag pratade med ägaren igår. Han står för kostnaden för servooljan om jag gör jobbet. Vi börjar med det.
-
Gnäll från servon har jag hört i E34, i mitt fall var oljenivån för låg och efter påfyllning till rätt nivå lät den inget längre.
Har även varit med om en pajad styrväxel när vi ändå är inne på E34 och styrning, men det felet yttrade sig som mothugg när man svängde, det tog liksom stopp när man vred på ratten. Inte så kul första gången man upptäckte det i full fart genom en rondell... ;)
-
Ny olja påfylld vilket reducerade knirkandet betydligt. Däremot knirkar den fortfarande lite då bilen står stilla och man vrider lite på ratten, knirkandet försvinner dock när bilen börjar rulla.
-
Knirkande ljud kan även komma från uttorkade p-ändar. Gummit har spruckit och fettet försvunnit = snart paj och glapp.
-
Knirkande ljud kan även komma från uttorkade p-ändar. Gummit har spruckit och fettet försvunnit = snart paj och glapp.
Tack för hjälpen. Skall titta vidare. Problemet är att farbrorn vill sälja bilen i befintligt skick, jag däremot vill gärna kolla vad eventuella reparationer kostar eftersom kostnadsbilden för reparationer måste påverka bilens pris.
-
Eftersom E34 är en gammal bil nu så borde det finnas massvis av bilar som skrotas, och gott om billiga beg. reservdelar.
Du har ju om inte annat bra prutläge!
-
Ta med dig 25K till gubben och säg att detta är det jag har råd med för en fungerande bil. Sedan förklarar du lugnt och fint att servopumpen måste bytas ut och att detta kostar ca 15.000 med arbete, lägg sedan resterande 10k på bordet framför gubben och fråga om ni har en affär!