Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => Övriga BMW-diskussioner => Medlemsprojekt => Ämnet startat av: Gemini__ skrivet november 04, 2010, 22:30:37
-
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fproxy1.pixbox.se%2Farkivet%2Fsynligt_35%2F30080000-30089999%2F640x480%2F30084534.jpg%3F0&hash=69892fcfb24aa265ca1d8e5545c34aa115807980)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.forumbilder.se%2Fimages%2F4e42010110754e5ec.jpg&hash=442fd978e5fe1f25c92f4ffd0b1f4e0893e599c2)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.forumbilder.se%2Fimages%2F5142010111443e1d4.jpg&hash=a148f5c83dccbff6e9161b03ebaced301ba051f2)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.forumbilder.se%2Fimages%2Fff42010111639e5de.jpg&hash=3ed1ae61016f89a135084bfc4a4ebb4ad6288795)
Hade gått runt 12500 mil när jag köpte den. Har nu rullat runt 17700 mil. Nu senast återfick bilen en del av sin fornstora glans när de främre stötdämparna blev utbytta. Nya fjädrar och precis allt annat som hör till blev också bytt naturligtvis. Vidare är alla stag utbytta i framvagnen och med de nyligen utbytta styrstagen (inkl. parallellstag) i kombination med en fyrhjulsinställning är bilen en fröjd att köra. Lät Urbig på Urbig Trading i Köping utföra fyrhjulsinställningen. Han använder sig av Beissbarth-utrustning (bra prylar), rekommenderas mao.
Tilläggas bör att han fick den tunga uppgiften att montera fjädrarna på de nya fjäderbenen och för de som inte har sysslat med detta tidigare kan jag upplysa om att det är rejäla doningar till E38:an. Krävs mycket kraft för att pressa ihop dem. Allt fortlöpte väl dock.
Bilen har jag låtit rostskyddsbehandla (Mercasol) på Börjes rostskydd i Västerås. Namnet till trots är de riktigt kunniga inom sitt område.
Tefcar-behandlad tidigare, nuförtiden kör jag på egen hand. Blir bäst så. ;)
Nya Zimmermannskivor inkl. ATE-belägg sitter monterade. Vidare är ABS-modulen samt en ABS-givare utbytta genom åren. Boxen renoverad, finns separat tråd att läsa för den som är intresserad:
http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=228.msg1876#msg1876 (http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=228.msg1876#msg1876)
Naturligtvis har man åkt på det sedvanliga vevhusventilationsstrulet, hände i vintras med olja som letade sig ut på fel ställe (med rökutveckling som följd). Åtgärdat med cold climate-prylar nu.
Oljan i automatlådan har jag låtit byta ut på JoSpeed/Chipdepån i Västerås. Ska dit igen för ett byte till är det tänkt. Svårt att få ut allt iom att det fastnar i convertern osv.
Till våren blir det nya ballongdäck till originalfälgarna.
Suktar eftern en faceliftad E65, men samtidigt är jag mycket nöjd med denna vagn. Kör nog vidare ett tag till och väntar på att priserna faller än mer. :)
Mycket bra familjebilar är det allt. Får in syskonvagn (med plats för annat också) i bagageutrymmet och skrymmande bilstolar i baksätet, utan att man behöver sitta som en kratta i framsätet. En förlängd variant hade inte skadat dock. Att köpa kombi bara för att man har barn är således inte nödvändigt.
Bättre bilder kommer. Sitter för övrigt vita blinkers på nu.
-
Snygg BMW, Gemini, jag ser att du har tagit hand om den som en riktig kärlek.
Hoppas att du får ett bra pris när du säljer den.
-
Kul att den faller dig i smaken. Rent spontant känns det som att jag kommer behålla den som andrabil om det nu blir något nyare tillskott. Man vet vad man har...eller vad säger man. ;)
-
Kanske behålla den som andra bil och skaffa dig en X5 diesel eller?
Jag tror att jag ska skaffa mej en sådan och mappa den.
-
Haha, du har kikat för mycket på "Dieselkungens" filmer hör jag. ;)
-
Den ser riktigt bra ut med originalfälgarna, blir fin komfort också :)
Alain, diesel är alltid lockande :). Vridmoment kan man inte få nog av!
Tillverkades X5'an med V8 dieseln?
Ultimat kombination.
-
Lite uppslysning. ;)
http://green.autoblog.com/2008/01/03/detroit-2008-bmw-x5-xdrive35d-and-bmw-335d-with-blueperformance/ (http://green.autoblog.com/2008/01/03/detroit-2008-bmw-x5-xdrive35d-and-bmw-335d-with-blueperformance/)
-
Två dagsfärska bilder:
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.forumbilder.se%2Fimages%2F857201082246P8e20.jpg&hash=8825ec985b2f0481af2a542c6c02f8b14680cebb)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.forumbilder.se%2Fimages%2Fd07201082425Paf37.jpg&hash=fcda87892b5df48314004d315074655b3d8ccbd3)
Imorgon åker vinterdäcken på.
-
Idag åkte då vinterdäcken på. När jag sedan glad i hågen stod vid macken och skulle justera lufttrycket så tror ni inte en tok backade in i sjuan. Den gamla Mazdan fick en hängande stötfångare och min vagn fick en ytterst liten blessyr mer var det inte. Tur i oturen mao. Träffen tog något snett och hans dragkrok missade precis, att sedan hans stötis gav med sig absorberade smällen än mer.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.7-forum.com%2Fmodelle%2Fe38%2Fimages%2Fsicherheitskarosse-01c.jpg&hash=220be642f3c299b1bd32f6515f4237d7834161f5)
http://www.7-forum.com/modelle/e38/passive_sicherheit.php (http://www.7-forum.com/modelle/e38/passive_sicherheit.php)
Stötfångaren ska tåla en liten stöt på 6 km/h utan den minsta skada och 15km/h med något värre skada men utan att orsaka någon större reparationskostnad.
-
Jag ser det rätt ofta på bensinstationer, tråkigt när detta händer, undra ibland hur folk tänker.
-
Trist att bli påkörd, Thomas. Behöver något fixas?
Btw...fina bilder på bilen!!
-
Nej, har faktiskt inte hittat någon skada. Var säker på att det hade blivit en skada när jag närmade mig bilen strax efter sammanstötningen, men icke. :) Bad om mannens körkort på platsen, fotograferade sedan det helt sonika med mobilkameran. Gjorde klart för honom att jag skulle kontakta honom om jag upptäcker några skador i dagsljus. Men nu slipper han få något samtal. Hade även ett vittne om det skulle blivit något mer.
Har beställt ny vajer till huven iaf. Får inte upp den och jag har tänkt byta olja. Att fylla på spolarvätska skulle inte skada heller för den delen. Får se om det blir en lätt operation eller om man får offra en njure (på bilen alltså för att komma åt anordningen).
-
Nybesiktigad utan anmärkning förra veckan. Avgasvärdena var dessutom perfekta. Alltid trevligt. :)
Mvh:
Thomas
-
Skönt att har det bakom, nu är det bara att köra och tutta. ;)
-
Du har en riktigt riktigt fin bil! det är alltid nervöst när man ska köra in på besiktning, hur fin bilen än är så vet man aldrig om besiktningsmannen råkat vakna på fel sida ;).. skönt att ha det avklarat och att pärlan gick igenom med blanka papper :)
-
Ja, den börjar ju bli lite till åren men tack. Eftersom jag är så nöjd med den tar det emot att köpa något nyare i nuläget. Men visst, det blir en del blocketsurfande så vem vet... ;)
-
Ena fjädern gick av så det var lika bra att låta byta allt:
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fproxy1.pixbox.se%2Farkivet%2Fsynligt_36%2F32130000-32139999%2F640x480%2F32136732.jpg%3F0&hash=47952377148949952948bed77226e5a922d45eed)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fproxy1.pixbox.se%2Farkivet%2Fsynligt_36%2F32130000-32139999%2F640x480%2F32136731.jpg%3F0&hash=b9716053181127e7dbbf73dcaaf18b133a348c56)
Väldigt kraftig fjäder, men den kom på plats till slut iaf. :)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fproxy1.pixbox.se%2Farkivet%2Fsynligt_36%2F32130000-32139999%2F640x480%2F32136733.jpg%3F90&hash=5ac079cb453e7c5f2b94ac577f51b4ada6b64452)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fproxy1.pixbox.se%2Farkivet%2Fsynligt_36%2F32130000-32139999%2F640x480%2F32136734.jpg%3F90&hash=68afd891fa97f3ec0b232ccec043442a8ee7e3ca)
Stor skillnad.
-
Längtar efter våren nu så att sommardäcken kan åka på. Har faktiskt funderat på nya fälgar. M-parallellekerfälgar står högt i kurs. :-)
-
Tycker att M-parallellekerfälgar är dom passar som bäst på en E38
Så kommer dessa att se ut på din.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg861.imageshack.us%2Fimg861%2F6195%2Flarge458883932871.jpg&hash=ae2d4a693f68c005ef6ace6ee56e51d52f58dfd5) (http://img861.imageshack.us/i/large458883932871.jpg/)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg853.imageshack.us%2Fimg853%2F3810%2Flarge458883932841.jpg&hash=f8ea3c0fd6cff2d13757929b0b9f0850b0a1d6e7) (http://img853.imageshack.us/i/large458883932841.jpg/)
-
Tycker att M-parallellekerfälgar är dom passar som bäst på en E38
Så kommer dessa att se ut på din.
De fälgarna är något alldeles grymt snygga, så enkla i sin utformning men ändå sååå snygga.
-
Blev inga parallekerfälgar denna gång. Får nöja mig med dem jag har på M5:an. Har beställt en uppsättning Bridgestone ECOPIA EP150 i originaldimension ist. Det blir komfortinriktat mao. :)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.bridgestone.eu%2Ffilelibrary%2FEnglish%2FGlobal%2FFILES%2FPRODUCTS_IMAGES%2FTyre_Selector%2FECOPIA_EP150_tysel.jpg&hash=d09eb4ef346791ab9e79dc8812a575587c16c491)
-
Har missat din E38 fram tills idag Gemini, kanske fel forum-del!? ;)
Den ser väldigt fräsch och du sköter verkligen om den. Om du ska sälja den, hör av dig till mig först. :)
Känns 728 någon gång undermotoriserad? Jag har kört motorn i flera E39, bl.a. två touring med automat och de är också ganska tunga men funkar helt ok tycker jag. Men E38 är ju ännu lite tyngre. Jag är lite nyfiken för hittar man en fräsch E38 kan också 728 också vara ett alternativ i mitt planerade bilbyte inom ett halvår ca. Men får erkänna att jag är bra sugen på Jagga nu. ;)
-
Det är inget parallelleker men snygga ändå, en uppsättning Bridgestone ECOPIA EP150, hur kom det sig?
-
Davve: Upplever den inte som undermotoriserad. Kan rekommenderas mao. Dessutom bränslesnål, speciellt med dubbelvanos. Tyvärr inte till salu.
Inte för inte som tidningen Automobil utnämnde just 728:an som konnässörens val. :)
Hoppas du hittar ett fint exemplar iaf.
Alain: Ja, det är premiumdäck som dessutom bidrar till sänkt koldioxidutsläpp. Vad gör man inte för miljön. :) Kommer monteras på originalfälgarna.
"Bridgestone lanserar sitt nya ECOPIA EP150, ett däck med mindre miljöpåverkan.
Med det här däcket har man lyckats med konststycket att uppfylla det tidigare tillsynes självmotsägelsefulla målet att kombinera förstklassig säkerhet på vått väglag med minskat rullmotstånd, och därigenom uppnå högre bränsleeffektivitet och minskade koldioxidutsläpp.
Bridgestone har lyckats med detta tack vare att man har utvecklat en ny materialteknik, kallad NanoPro-TechTM, och kombinerat den med en ny mönsterdesign. NanoPro-TechTM ger ett lägre rullmotstånd genom att reducera energiförlusten i slitbanan under rotation. Den nya mönsterdesignen utjämnar kontakttrycket och förbättrar bromsegenskaperna på vått väglag.
ECOPIA EP150 har 15% lägre rullmotstånd (i jämförelse med nuvarande Bridgestone-produkter i samma dimension) vilket gör däcket i genomsnitt 3% mer bränsleeffektivt och att den mängd koldioxidutsläpp däcket ger upphov till reduceras med 3%."
-
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fproxy1.pixbox.se%2Farkivet%2Fsynligt_35%2F32450000-32459999%2F640x480%2F32458487.jpg%3F0&hash=f1827df097051ab970b405cc8de726016de974fd)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fproxy1.pixbox.se%2Farkivet%2Fsynligt_35%2F32450000-32459999%2F640x480%2F32458523.jpg%3F0&hash=6f438e98c3bd33e860b95605def448217885bd2e)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fproxy1.pixbox.se%2Farkivet%2Fsynligt_35%2F32450000-32459999%2F640x480%2F32458513.jpg%3F0&hash=6b0796729ff143e8cad5a52792a901b6e08186ca)
Ute på en söndagstur med familjen, grabben och jag klättrade upp i fågeltornet men övriga stannade på marknivå. =)
För övrigt ska jag nog göra ett delbyte till i automatlådan. Ev. skall vindrutan bytas ut, kör med den som satt på från fabrik (med klisterlapp med inkörningsinstruktioner kvar osv). Visst, den är repig men de kraftiga stenskotten lyser med sin frånvaro. Var det bättre förr månntro? =) Syftar på kvalitén, dagens rutor verkar ge vika för minsta lilla åverkan tyvärr. Samma med den Mercedes W124 jag körde i min ungdom, den rutan var också framtagen för en äkta "panzerwagen".
-
Bilbyte för min del kommer närmare och närmare och E38 728 är fortfarande ett alternativ. Jag har för egen del sämre erfaranheter ju nyare BMW det är frågan om, både vad gäller egna bilar och bekantas. E38 är ju lika "ny" som E39 som jag ärligt talat tycker är rätt skröplig i form av pixelfel, div. defekta givare, rost m.m. Vad är dina erfarenheter av E38 Gemini? Du verkar mest ha fått byta normala slitdelar?
-
Tack för den!
>:(
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fproxy1ixbx.se%2Farkivet%2Fsynligt_36%2F3265000-32659999%2F640x480%2F32654763.jpg%3F0&hash=97ab6412f8227a8ec85a51c1993944624877c4e8)
Edit: Har nu varit inne och visat upp skadan. Som sagt, hoppas de får till det bra.
-
Tack för den!
>:(
Bilder på bucklig BMW
Vad har hänt? :o
-
En VW Transporter som körde rakt ut/in i bilen när vi kom åkandes på huvudled från höger (hans håll sett) dessutom. Kraftig inbromsning och väjning mot höger så gott det gick mot den höga kanten minskade skadorna något.
Andra parten får ses som vållande och det var han fullt införstådd med.
Barnen var med i bilen och det var tur att han inte träffade längre bak i sidan och med högre hastighet. Nu blev det som tur var inget större krockvåld att tala om.
Mvh:
Thomas
-
Tråkigt när det händer sånt, man bli ledsen.
Tur att det inte blev värre och att barnen inte blev skadad.
Nu gäller det att byta delar, hur gick det med dörren eller finns mera skador?
-
Ja, det gick bra med barnen. Fick skador på sidan av bilen också. Får hoppas verkstaden får till det bra.
Davve: Ursäkta, missade din tidigare fråga. Det mesta jag bytt har varit rena slitdetaljer såsom bromsar och fjädrar/dämpare. Har även åkt på vissa typfel som finns där utbyte av vevhusventilationen (till cold climate vers.) samt abs-givare/styrenhet blivit åtgärdade. Sedan har den s.k. falsrosten vid kitsträngar även infunnit sig på vissa ställen. Vilket jag åtgärdade för runt tre år sedan. Nu har det dykt upp vid bakluckan igen bla. Ett mycket vanligt ställe, tyvärr.
Pixelproblem har även funnits tidigare, men blev åtgärdat av dåvarande ägaren.
Mvh:
Thomas
-
Sådär skall en framskärm på en E38 inte se ut… trist när sådant händer men väl att bussen inte träffade längre bak som sagt. Kanske även tur att det inte var M femman som blev drabbad.
-
Tur i oturen med olyckan, det kunde som sagt varit värre. Fast det är inte kul för det förstås.
Det är lugnt med missade frågan Gemini, jag köpte mig en Opel istället... :o För det priset kunde jag inte låta bli och den kan i framtiden kanske bli en vinterhäck.
-
Lämnade in bilen till plåtverkstaden idag (Widells bilplåt i V-ås). Skulle ta en vecka men det återstår att se. ;)
-
Man får hoppas att det inte kommer att synas och ny färg överstämmer med original.
-
Ja, skärmen blir utbytt till en helt ny originalskärm. Sedan kommer både främre resp. bakre dörr lackeras (över/under list). Därefter kommer en meryta läggas mot bakskärmen för att försöka eliminera ev. nyansskillnad.
Tyvärr var den första skärmen demolerad efter en något brysk hantering vid frakten. En ny är beställd (från Tyskland) och det gör att det kan ta något längre tid än beräknat. Men det är inte plåtfirmans fel dock.
Mvh:
Thomas
-
Bilen åter inlämnad på plåt-/lackverkstad (omgång två). Återkommer med det slutgiltiga resultatet. Innebär alltid extrajobb för en annan när man måste lämna iväg bilen igen, så jag hoppas innerligen att det blir sista gången i detta ärende.
Slitagevarnaren har aktiverats på bakklossarna. Ska byta skivor/belägg/bromsbackar på en gång. Blir Zimmermanskivor med ATE-belägg. Handbromsbackarna från Schmiedmann.
Mvh:
Thomas
-
Hoppas att blir det bra den gång, kolla noga hur det ser ut efter lackeringen. ;)
-
Bilen är nu tillbaka och resultatet blev bättre. Men det finns inte mycket som slår originallacken om man frågar mig. Även om många påskinar att kvalitén är urusel på fabrikslackerna. Kanske för att man vill slå sig för bröstet och framhäva sin egen förträfflighet i lackeringens sköna konst, vad vet jag. Men faktum är att det blir nästan aldrig lika bra som från fabrik (överlag), sedan får folk säga vad de vill.
Tyvärr tappar man förtroendet för verkstäder som uppenbarligen inte lägger fokus på kvalité. Var är yrkesstoltheten? Inte ett ursäktande ord heller dessutom. Kräver inte mycket men att inte ens bemöda sig med ett "Oj, det var tråkigt", känns märkligt. Innebär en del jobb att ta ledigt och fixa skjuts osv. en gång till bara för att de inte gör sitt jobb. Lägg därtill en lång väntetid på att få lacken fixad.
Dessutom var inredningen skitig både första och andra omgången. Ljusa partier som var helt svarta vid b-stolpen. Och passagerarstolen som var rejält skitig andra gången. Men det var väl väntat antar jag.
Här någonstans ansåg lackeraren att "Det här blir kanon, här lägger vi ribban idag" och bilen levererades till kund:
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fproxy1.pixbox.se%2Farkivet%2Fsynligt_39%2F32730000-32739999%2F640x480%2F32731301.jpg%3F0&hash=f482e19a1ef154139237f461505853bba15c13ca)
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_39/32730000-32739999/640x480/32731301.jpg?0 (http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_39/32730000-32739999/640x480/32731301.jpg?0)
-
Menar du att det fortfarande ser ut så på dörren?
Skulle dom inte lacka om den?
-
Så såg det ut första gången. Åtgärdat nu.
-
Tänkte väl det, hur ser det ut nu?
-
Nu ser det bätte ut. Lägger upp bild sen.
-
Nu sitter vinterdäcken på, dubbat naturligtvis, vilket känns bra. Eftersom E38 är så fint ljudisolerad är det ingen större skillnad i vägljud kontra sommardäcken.
Har även besiktigat bilen utan anmärkning, alltid trevligt. Bilen åker nog även på en oljeservice nu inför vintersäsongen. Motorvärmare till trots så känns det bra att ha fräsch högkvalitativ olja när maskineriet dras igång kalla vintermornar. Kör med longlife-olja men har helt kringgått rekommenderat serviceintervall. Känns inte bra att köra, i mina ögon, för länge med samma olja.
Bilder kommer på de nylackade partierna.
-
Kör med longlife-olja men har helt kringgått rekommenderat serviceintervall. Känns inte bra att köra, i mina ögon, för länge med samma olja.
Rätt tänkt. En jobbarkompis som driver bilverkstad vid sidan om vittnar om effekterna av long-life olja och service som nu börjar synas. Igenkoksade motorer och oljepickuper/pumpar. Tycker long-life är lite av en försäljningsbluff. Bekvämt för förste, andre och kanske tredje ägaren, men sedan kan det vara slut på det roliga.
-
Har precis utfört en oljeservice. Trots att jag har minskat ner intervallerna för oljebyte såg jag en del "koks" i filtret. Säkert ingen fara men om man jämför med M5:an så är det stor skillnad. Där fanns ingen tillstymmelse till större partiklar eller "koks" vid oljebyte.
Använde originalfilter samt "Castrol SLX Professional, Powerflow 5W-30 Longlife 3".
-
Har du någon bild på hur det ser ut nu med dom nylackade partierna?
-
Har visst missat det, men det kommer. :)
-
Har precis utfört en oljeservice. Trots att jag har minskat ner intervallerna för oljebyte såg jag en del "koks" i filtret. Säkert ingen fara men om man jämför med M5:an så är det stor skillnad. Där fanns ingen tillstymmelse till större partiklar eller "koks" vid oljebyte.
Använde originalfilter samt "Castrol SLX Professional, Powerflow 5W-30 Longlife 3".
Men M5´n rullar väl inte vintertid?
-
Nej för tusan. :)
-
Eller vad menar du med koks? Koks som i svart inbränt smuts? Eller som jag fick för mig beige olje-klet (=vatten i oljan)?
-
Precis, svart inbränt smuts beskriver det rätt bra.
-
Precis, svart inbränt smuts beskriver det rätt bra.
Just ja. Jag fattade fel från början och tänkte på olje-majonäs och tänkte att det var väl inte så konstigt då M5´n inte körs på vintern. My bad. :P
-
Milen bara tickar på, passade på att föreviga just detta steg:
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.forumbilder.se%2Fimages%2Ffc9201210064273b7.jpg&hash=c81e4011f2cc37c28677708dc83985b82f3c9028)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.forumbilder.se%2Fimages%2F61920121008133640.jpg&hash=afb251bcf1a67e1de8d8d08f5108f483c6b501fb)
Firade detta genom att besöka RS Strömsholm (från tyska fullblodshästar till svenska diton mao). Majestätiska djur som inger respekt. Man känner sig rätt liten ibland. Lite fika på caféet smakade inte fy skam sen.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.forumbilder.se%2Fimages%2Fdf920121021146995.jpg&hash=3d3ed99aceb4675f6dd242fcae6561eb454f736c)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.forumbilder.se%2Fimages%2Fd092012102310bb3e.jpg&hash=11f10ac97cd572b755ef449d37c8ffa12c33f51f)
På vägen till Strömsholm mötte vi en bil som gjorde en idiotisk omkörning. Låg i vårt körfält efter kurvan och det var inte särskilt stora marginaler (han hade rejäl hastighet) till oss. Inte roligt alls. Och på väg hem svängde en bil med väjningsplikt ut framför oss, var tvungen att bromsa och väja något för att undvika kollision. Inte kul, speciellt inte med barnen i bilen. Båda bilarna var Saabar förresten, men bara en förare var tjej. ;)
-
Trevliga bilder, 19999-20000 mil. 8)
Hästar är väldiga finna djur, om man respekterar dem då får man det tillbaka.
Och man hör hela tiden att BMW folk kör som idioter?
-
Sådana där mätarställningsögonblick missar jag alltid att dokumentera med bild, det hade varit lite skoj att ha faktiskt.
Jag betraktar alla i trafiken som potentiella idioter. Känns som man får större marginaler för man stöter på på någon dagligen. >:( Vad f-n är det med folk!? >:(
-
Då har jag också åkt på ett av standardfelen som dyker upp på dessa vagnar. Läckage från bensintanken.
Efter att ha läst en hel del i ämnet beslutade jag mig för att testa med kemisk metall (varierande resultat beroende på var skadan sitter). Lyckligtvis verkade det avhjälpa problemet. Kanske bara temporärt, det återstår att se. Skönt att slippa bensinspill och tillhörande lukt. Är lite jobb att demontera tank, dessutom verkar det bara finnas att köpa nya från BMW.
Återkommer med rapport hur min metod fungerar. Tog även bort packningen till tanklocket. Så att ett annat vanligt problem inte dyker upp, att avluftningen fallerar.
Mvh:
Thomas
-
Plåttank på E38 alltså? Känns ju lite udda då äldre generationer har plast, som E34 t.ex. ???
-
Ja, väldigt märkligt. De fick ett infall med E38:an och bestämde sig för plåttank tydligen. E39:an fick plasttank t ex.
-
Ja, väldigt märkligt. De fick ett infall med E38:an och bestämde sig för plåttank tydligen. E39:an fick plasttank t ex.
Jag vill minnas att det var ett jädrans hattande fram och tillbaka några år från myndigheternas sida angående plåt eller plast tank. Tydligen skulle plast tankarna släppa igenom för mycket av något, vad det nu var, och därför fick biltillverkarna gå tillbaka till plåt igen.
Ur rost synpunkt skulle jag mycket gärna se väldigt mycket mer plast detaljer på bilarna.
-
Jag vill minnas att det var ett jädrans hattande fram och tillbaka några år från myndigheternas sida angående plåt eller plast tank. Tydligen skulle plast tankarna släppa igenom för mycket av något, vad det nu var, och därför fick biltillverkarna gå tillbaka till plåt igen.
Ur rost synpunkt skulle jag mycket gärna se väldigt mycket mer plast detaljer på bilarna.
Typiskt svenskt jönseri. Undrar vilka tankar som släpper ut mest när plåten rostar... ::)
-
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fsphotos-f.ak.fbcdn.net%2Fhphotos-ak-prn1%2F21734_10151169384258437_932258100_n.jpg&hash=1b2e0c2cdafe9d2f76cc7b6a2618e53e237dc4a3)
-
Kände att bilen blev slö dagen innan, svarade inte alls på gasen som den brukar göra. Började direkt kolla upp och planera för att byta kamaxel- och ev. vevaxelgivare. Men tyvärr behagde bilen krångla tämligen omgående efter första symptomen. Tjejen blev stående i Eskilstuna och jag befann mig i Örebro. Var bara att åka dit.
Var i kontakt med M-bilar och köpte givare osv. Men det var sämsta tänkbara väder (kyla och snöfall) i kombination med att det var svåråtkomligt. Dessutom var jag sen till ett årsmöte och allt bara gick emot mig. Var helt sonika tvungen att ge upp. Utnyttjade min assistansförsäkring via Falck och de kom och hämtade bilen på under 20 min, imponerande. Nu är vagnen inlämnad på M-bilar i Eskilstuna.
Fick ett bra intryck av anläggningen med tillmötesgående person osv. Vilka läckra vagnar det fanns i hallen sen, tids nog... ;-)
Mvh:
Thomas
-
Hoppas att det inte är för alvarligt.
Varför ska detta alltid hända när man inte ha tid.
Mycket bra service med Falck.
-
Hur har det gått?
-
Står fortfarande hos M-bilar och väntar på felsökning.
-
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fsphotos-h.ak.fbcdn.net%2Fhphotos-ak-prn1%2F68639_10151179454298437_1229029169_n.jpg&hash=b010f50c384a77a05bc8eba568c6a7a6852b2e67)
-
Bilen är tillbaka. Felsökning utförd, det visade sig att något var skumt med vevhusventilationen. Någon anslutning förmodar jag. Det och någon givare (inget som behövde bytas dock). Felsökning, åtgärd och sedan diagnos igen med viss programmering löste problemet.
Spinner som en katt.
Och nej, jag har inte gula lampor monterade. Bilden blev lite märklig i det avseendet. =)
Mvh:
Thomas
-
Smidigt det gick!
Bra att du säger det om ljuset, du slipper många frågor. :D
-
Då rullar den ett tag till. :) Skönt när det inte blir några enormt dyra reparationer.
-
På måndag ska den in på verkstad igen. Byta av värmeventil, termostat, termostathus, multirem, generatorrem, alla remspännare och löphjul. Därtill ska det naturligtvis i ny kylarvätska och sen luftning på det.
-
Grattis! Vilken julklapp till bilen! hon blir som en tonåring på nytt, ;)
-
Nybytt olja är det dessutom. Ska montera nya platinum-stift snart också. Så ja, hen kommer förhoppningsvis bli nöjd. =)
-
Om hon inte är nöjd efter det, det är bara skilsmässa som gäller. :D
-
Så där, nu har jag låtit byta värmeventil, glykol, termostathus inkl. termostat, multirem, generatorrem, 2 x remspännare och löphjul. Blev även en ny remskiva. Därefter luftat mha vacuumsugning. Nu har bilen fått värmen åter. Blev äntligen varmt i kupén. :)
Anledningen till varför värmentilen krånglade kan skådas här:
-
Bra jobbat! Thomas, snart som ne ny bil, nu kan du köra på vinter utan frysa ihäll dig. ;)
-
Kanske därför det blev nerslag på besiktningen. :)
Bytte ut allt i bromsväg bak, nybesiktigad och klar nu.
I samband med bromsbytet upptäcktes att hjulen var väldigt rörliga i höjd- och sidled (besiktningsmannen missade detta dock, var inne förra veckan). Blir att byta lämpliga länkarmar och bussningar här framöver.
Mvh
Thomas
-
Hade likadana handbroms, men besiktningsmannen missade inte det, självkart godkännd ombesiktning.
-
Testade lite nya bilvårdsprodukter. Nu i semestertider har man äntligen tid att ge bilen lite kärlek.
(Mobilkameran förmådde tyvärr inte prestera särskilt väl i dessa ljusförhållanden tyvärr.)
Med vänlig hälsning
Thomas
-
Utförde en oljeservice nyligen. Bytte tändstiften tidigare (platinum) också. Så nu får vi hoppas den mår bra. =)
-
Som man säger: När man älskar, man räkna inte. :D
Jag tror att E38 modellen kommer att leva länge än E32, även om den inte tillverkas länge är den lika modern som en 2013. 8)
En sak som saknas på din (tycker jag) är Angel Eyes Strålkastare, det skulle snygga bilen lite till, eller?
De har bra nu med rea. http://www.hova.com/exterioer/stralkastare/ (http://www.hova.com/exterioer/stralkastare/)
-
Bra tips där.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.hova.com%2F20.0.0.4%2F43934%2Fcache%2F43934_2c1bc1f55a4e2fabd107a01e9d66311c.jpg&hash=194b7ad8d3522be8fb2f1388dbca225bd95c312d)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.hova.com%2F20.0.0.4%2F44363%2Fcache%2F44363_87906b8f91bb52a929626125cc38611f.jpg&hash=4dfa7ce94aedc2402a75a9e6ce630da347a04ac9)
Men nu fanns inte angel eyes på E38:an från fabrik. Risken finns att det inte passar inte särskilt väl (rent stilmässigt). Men originallyktorna är slitna så man vet aldrig vad som kan hända längre fram. =)
-
Håller med dig! dom skulle passa bra till din pärla och får en ny utseende.
Hova.com är känd för sina kvalitet produkter, själv köpte jag trålkastare glas (bara glas) till min fd 750 E38, dom var slitna, passade perfekt.
Nu de har bra med rea, i din plats skulle jag passa på. ;)
-
E38:an fick ett till syskon igår. Köpte min fars bil som tidigare tillhört en känd profil på Autopower.
Glad Påsk!
Mvh
Thomas
-
Tror jag vet vems bil det där en gång varit, ser fortfarande fin ut.
-
Den är fin, Grattis! 8)
Glad Påsk! ;)
-
Har nu problem med min vagn. Obefintlig tomgång. Har bytt båda kamaxelgivarna och även vevaxelgivaren utan resultat. Ska leta läckage på slangar och kontrollera tomgångsmotorn/regulatorn. Vad tror ni om LMM? Fler idéer?
Mvh
Thomas
-
Vad menar du med obefintligt?
Kanske kolla om du inte har en spricka på bälgen mellan LMM och insug eller på vakuumslangar.
-
Har du tillgång till någon felsökningsutrustning, Car Soft eller liknande? Det är väldigt användbart både för att läsa av eventuella felkoder samt läsa av realtidsdata från t. ex. luftmängdsmätaren. Det blir ju bara gissningar annars, men du är troligen på rätt spår, tomgångsmotor, LMM eller luftläckage låter troligt. Kolla att Vevhusventilationen är ok också, kan komma in tjuvluft den vägen.
-
Tack för era svar.
Alain: Det finns ingen tomgång öht.
Galant turbo: Ska se om jag har möjlighet att låna felsökningsutrustning. Precis som du nämner blir det en gissningslek annars.
Återkommer sen när/om jag får igång den för en återkoppling i ämnet.
Mvh
Thomas
-
Tack för den! =)
-
Tråkigt när det händer, hur mycket för fort körde du?
-
19 km/h för fort.
Nu handlar denna tråd om min E38 visserligen men har precis fått besked om att min kära E39 kommer lösas in. Ett väldigt bra exemplar med mycket nya delar men så kan det gå.
E38 har fått ny LMM samt snart ny (begagnad) tomgångsstabilisator.
Mvh
Thomas
-
Tråkigt med förfortkörningsböter men tyvärr inte mycket att neka når man är tagen
Kan tänka mig att din E38 fungerar bättre, alltid en glädja när man kör utan problem.
Din E39 likna mycket min fd 530, samma färg och samma fälgar Nr JDF 525 och var mycket nöjd med den men, har du krokat med den?
Hade den under 5 år då var det dags att byta mot X5.
-
530´n är nog en härlig bekantskap. Ja, första bilden visar skadorna som gör att den blir inlöst. Repad hela sidan, sedan råkade jag toucha mitträcket också (vilket resulterade i plåtskadorna som kan skönjas på bilden).
-
Kan tänka mig att du var arg på dig själv, alltid tråkigt när det händer. :(