Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!

Modellrelaterade diskussionsforum => 7-serien => E65 2002-2007 => Ämnet startat av: molte skrivet oktober 04, 2010, 21:18:46

Titel: E65 som misständer på låga varv
Skrivet av: molte skrivet oktober 04, 2010, 21:18:46
Hej!

Ny på detta forum..

Har köpt en E65 735 -02 som misständer lite vid ca 1500-2000rpm.
När bilen nyss är startad inom 30 sek så misständer den inte något.
Tändningsmissarna känns som små vibrationer alltså inga väldiga hack och ryck.
Efter ca 30 sek så kännar man att den börjar att missa lite just vid låda varv och motstånd med följd att motorlampan tänds, åker man i en utförsbacke så tänds inte motorlampa och motorn misständer inte.
När bilen är varm så missar den mycket mindre nästan inget alls endast vid lågavarv och om man låser växeln så att motorn får lite motstånd.

Motorn ger endast felkoder på cyl 5 och cyl 7 varav tändspolarna har bytts vid ett flertal tillfällen.
Tändstiften är ochså nya.
Ingen olja vid tändstiften/tändspolarna.
Batteriet är ok och är ofta laddat med ctec batteriladdare.
Membran för vevhusventilation är bytt, spjällhus (strypspjäll) bytt -09
Båda ventilkåporna bytta, div slangar -09
Styrdon (DME) -09


Har felsökt med INPA´s felsökare och ser att det är olika värden på lambda sondern mellan de olika bankerna, kan detta endast ge felkoder på cyl 5, 7??
Har fått tips om mellanarmarna som kan vara slitna??men ger det endast missar på cyl 5, 7??
Spridare kanske kan vara något som är igensatta men varför skulle det endast bli missar vid lågavarv??

Någon som har något tips på vad som kan vara felet eller tips på vidare felsökning, alla tips är bra tips

Den har varit inne på felsökning på bmw många gånger nu.....

/// Thomas
Titel: SV: E65 som misständer på låga varv
Skrivet av: Alain skrivet oktober 04, 2010, 21:37:05
Välkommen på bimmerforum! Thomas
Det första jag tänker är lambdadsonder på ena sida som kan trassla till, vet du om dessa är bytt någon gång?
Kanske värt att testa, dessa är som stiftar, det håller inte hur länge som helst, bör bytta dessa efter 6-7 år men helst efter 5.
Titel: SV: E65 som misständer på låga varv
Skrivet av: kilroy skrivet oktober 04, 2010, 22:39:09
Det låter lite som ett katalysatorproblem. Om jag inte minns fel kan styrelektroniken tillfälligt stänga antingen en eller fler cylindrar vid felaktiga lambdavärden. I så fall registreras detta sannolikt som tändningsmissar.
Titel: SV: E65 som misständer på låga varv
Skrivet av: molte skrivet oktober 06, 2010, 07:36:34
Hej!

Jag har inget kviotto på att mina lambda sonder är bytta iallafall men jag har kvitto på mycket annat.
Börjar på att tro att jag har hittat mitt problem, det får bli en sväng till Autowåx i Karlstad och höra vad de säger.
Titel: SV: E65 som misständer på låga varv
Skrivet av: kilroy skrivet oktober 06, 2010, 10:50:48
Hej!

Jag har inget kviotto på att mina lambda sonder är bytta iallafall men jag har kvitto på mycket annat.
Börjar på att tro att jag har hittat mitt problem, det får bli en sväng till Autowåx i Karlstad och höra vad de säger.


Berätta gärna om resultatet!
Titel: SV: E65 som misständer på låga varv
Skrivet av: molte skrivet oktober 06, 2010, 21:29:10
Autowåx sa att lambdasonden inte är aktiv när bilen är kall fast den värms upp väldigt fort. Detta kan ju förklara att den går helt jämnt de första Ca 30 sekunderna. Någon som har haft samma bekymmer med en lambdasond.

Blir till och utreda pris sonderna, jag skall ha 4 st enl. Realoem.
Titel: SV: E65 som misständer på låga varv
Skrivet av: Galant turbo skrivet oktober 06, 2010, 21:36:40
Stämmer bra som dom sa på verkstaden. Vid kallstart "lyssnar" motorn inte på lambdasonderna. När temperaturen uppnåtts regleras motorn med hjälp av lambdasonderna (bl. a.). Du har två främre sonder som är dom primära för motorn, dom skulle jag börja med att byta. Dom bakre som sitter efter katalysatorn är i första hand för att kontrollera katalysatorns funktion.
Titel: SV: E65 som misständer på låga varv
Skrivet av: molte skrivet oktober 14, 2010, 22:28:28
Är det något mer (givare el. dyligt) som är inaktivt de ca 30 första sekunderna efter kall start?

///Thomas
Titel: SV: E65 som misständer på låga varv
Skrivet av: Daniel skrivet oktober 14, 2010, 22:36:49
Jag skulle kolla först på tändstiften och sen gå på tändspole. Dåliga tändspolen är oftast orsaken till misständning.

Edit: Såg att du hade redan kollat tändspolen.
Titel: SV: E65 som misständer på låga varv
Skrivet av: Alain skrivet oktober 15, 2010, 00:25:52
Hur är det med kodensator vid tändspolen, är den bytten?
Titel: SV: E65 som misständer på låga varv
Skrivet av: Galant turbo skrivet oktober 15, 2010, 08:51:12
Det är väl separata tändspolar för varje cylinder på dom här. Tändspolarna har i så fall inbyggda tändmoduler och kondensatorer.

Jag tror inte det är några mer givare som den inte lyssnar på vid kallstart. Men det är troligen så att du har ett "secondary air system". En luftpump som pumpar in syre i avgaserna för att kompensera den feta blandning som blir under kallstartsfasen och få upp temperaturen snabbare på katalysatorerna. Det kan knappast orsaka dina problem, men kan vara intressant att veta om..

Har du provat att söka efter en verkstadsmanual för din bilmodell? Dom kan vara guld värda en sån här gång.
Titel: SV: E65 som misständer på låga varv
Skrivet av: molte skrivet oktober 16, 2010, 20:25:43
Hej!

Stämmer med att det är separata tändspolar för varje cylinder.

Har inte någon verkstads manual för min bil nu, vet du vart det kan finnas...

En annan sak som jag funderar på är att när man har dörren öppen och gasar lite upp till ca 2000 rpm så känns det ju att motorn missar lite (när den är varm) samtidigt så nyper det i ljuset under dörren mot marken (när det är mörkt ute) i takt med att man varvar lite.
Generatorn är bytt och batteriet är ett varta.

Är det någon som har samma symtom eller skall det vara så, har för mig i mina tidigare ägda bmw bilar att det inte varit så här.

///Thomas
Titel: SV: E65 som misständer på låga varv
Skrivet av: molte skrivet oktober 29, 2010, 17:44:37
Hej!

Någon som har demonterat spridarna på sin N62 motor.

Har börjat skruva och kommer att fortsätta imorgon, någon som har något tips eller något som man bör tänka på?

Mvh
Thomas
Titel: SV: E65 som misständer på låga varv
Skrivet av: molte skrivet november 01, 2010, 17:16:13
Hej!

I helgen var det demontering av spridarna och bytte plats på 5, 7 cylinder.
Vid provkörning så följde inte felet med utan varnar för misständning på cyl 7 återigen (fick ingen varning på cyl 5).

Det verkar ju vara mer troligt att det är lambda sonden ändå??

Tid bokat på Autowåx för byte av vacuum ledning (återkallelsen) tänkte då passa på så att de får kolla över lambda sonderna.
Går det att mäte upp dem?
Vilka värden är normala?

Om man har slitna mellanarmar så skulle väl bilen gå dåligt hela tiden och inte vid olika motor temperaturer??

Motorn går helt jämt de ca30 första sekundrarna när man startat den för att sedan tända motor lampan vid minsta vibration (läs misständning) när den håller på att bli varm, när bilen är genom varm > 0.5 h körnign så missar den inte något alls.

Har nyss bytt luftfilter och hällt i en flaska Red line st1 i hopp om...

Tacksam för tips att gå vidare med

///Thomas