Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => X-serien/Z-serien/M-serien/Alpina/Hartge => M-serien => Ämnet startat av: kilroy skrivet oktober 13, 2009, 20:03:02
-
Eftersom företaget Dinan varit uppe för diskussion kan det vara på sin plats med några ord om Dinans modifikation av E39 M5.
Den första Dinanmodifierade E39 M5 levererades 2001 och baseras på en standard M5.
Lite siffror...
Effekt original 400 hkr Effekt Dinan 485 hkr
Vridmoment original 500 Nm Vridmoment Dinan 578 Nm
Slutväxel original 3.15 Slutväxel Dinan 3.45
Acc 0-100 original 5.2 sek Dinan 4.1 sek
Toppfart original 294 km/h Dinan + 300km/h
Den ökade effekten är följden av ett kraftigt förbättrat system för luft in/ut.
Den modifierade bakvagnen ger ca 25 % bättre "power to ground"-koefficient jämfört med en standard M5 vilket betyder att motoreffekten överförs till bakhjulen betydligt bättre.
I modifikationen ingår också ny uppgraderad mjukvara, ett nytt lättare svänghjul, Dinans ultralätta lättmetallfälgar samt Dinans 4-pipors utblås. Rekommenderat är också kraftigare 11" koppling samt nya bromsar från Brembo.
För tillfället finns det 5 Dinanmodifierade BMW-modeller i Tyskland samt ett par till i övriga Europa.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg6.glowfoto.com%2Fimages%2F2009%2F10%2F13-1053223434T.jpg&hash=ec260d491a77e4f9491c4c3657a19fa7ed39ed29) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=13-105322L&y=2009&m=10&t=jpg&rand=3434&srv=img6)(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg4.glowfoto.com%2Fimages%2F2009%2F10%2F13-1200063662T.jpg&hash=45017a6ff3b7f7f4a642d11369cd10fdf2f0933a) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=13-120006L&y=2009&m=10&t=jpg&rand=3662&srv=img4)(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg6.glowfoto.com%2Fimages%2F2009%2F10%2F13-1057403179T.jpg&hash=e3ec2bcde11df5998c4b3d34055741f5c041bb55) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=13-105740L&y=2009&m=10&t=jpg&rand=3179&srv=img6)
-
Det finns ett par trådar på amerikanska forum om Dinan som riktar ganska allvarliga anklagelser angående motorernas uppbyggnad. Vissa använder ord som "Bonnmeck" (fast på engelska då) om Dinan.
Vad är dina erfarenheter?
-
Mina erfarenheter är mycket goda. De modifieringar som gjorts av Dinan har fungerat perfekt och rent praktiskt är modifieringarna bra exempel på professionellt hantverk av högsta klass.
-
Hakar på eftersom det var jag som var lite nyfiken på Dinan. Surfade runt och hittade lite exemplar som finns till salu. Antar att garantin följer bilen, vilket innebär att det borde vara "safe" att köpa en begagnad bil (om det finns garanti kvar förstås). Gillar naturligtvis M5, men känner mig tyvärr "färdig" med E39-karossen. Tvekar när det gäller M3 E46, men hittade faktiskt en 135 modifierad av Dinan. Tyvärr i fel färg, det betyder att det finns en del skojigt därute. En 135:a borde kunna vara en riktigt bra busbil med lite trim.
-
Jag har bara hört gott om Dinan. Anses som mycket duktiga i USA.
-
Lyfter denna tråd igen. Någon som vet var denna E36:a tog vägen?
http://www.autopower.se/Provkorningar/Ovanliga-BMW/M3-Dinan/ (http://www.autopower.se/Provkorningar/Ovanliga-BMW/M3-Dinan/)
Den låg ute på annons för ett år sedan, vill jag minnas, men vad gick den för? ???
-
Det är den enda svenska Dinan-modifierade M3an såvitt jag vet. Jag vet tyvärr inte vad som hänt med den. Jag tror att Tobias på AP importerade den.
-
Det är aktuellt att sälja min Dinan. Jag lägger upp en värderingstråd asap.
-
Ser verkligen fram emot värderingstråden!
-
Synd att du bor så långt bort :-\
Hade vart kul att klämma lite på den ;D
-
Intressant med Dinan M5, finns det några jämförelse test från USA? Är den reggad i Sverige eller Tyskland?
M3:an togs in som flyttgods av dess förste ägare, en granne till Tobias. Den är inne på sin tredje ägare. Alltså ägs den fortfarande av han som köpte den av Tobias. Avställd sedan 091121. Hade rullat 35715miles i aug-09. 343hk på pappret.
Den näst sista 540i/6 M Sport har Dinankompressor, drygt 400hk, toppfart ca 317km/h enligt första ägaren, han ägde även en Santorinblau M5 Touring-95... http://www.bmwmregistry.com/detail.php?id=4483 (http://www.bmwmregistry.com/detail.php?id=4483)
Stephan
-
Verkar vara bra skillnad mot original.
m5board.com: Gustav tests the Dinan E39 M5 S2 vs stock E39 (http://www.youtube.com/watch?v=C6euI1m2SKQ#)
-
Intressant med Dinan M5, finns det några jämförelse test från USA? Är den reggad i Sverige eller Tyskland?
Stephan
Den är reggad i Tyskland, Stephan.
-
E39 M5 verkar ju riktigt tacksam att trimma om man plockar ut 70hk med dessa mods!
-
E39 M5 verkar ju riktigt tacksam att trimma om man plockar ut 70hk med dessa mods!
Man kan plocka ut ganska mycket effekt ur en E39 M5, dock är Dinan inte speciellt billiga.
-
Man kan plocka ut ganska mycket effekt ur en E39 M5, dock är Dinan inte speciellt billiga.
Själva modsen verkar ju inte super avancerade, något för hemmatrimmaren när E39 M5 sjunker i pris.
-
Verkar vara en imponerande bil. Om jag tolkar det rätt så är den till salu?
-
Verkar vara en imponerande bil. Om jag tolkar det rätt så är den till salu?
Helt rätt. Är du intresserad så hör av dig.
-
Min gamla bil lever och frodas ser jag. Jag importerade den ursprungligen från USA (med mycket hjälp av kilroy). Jag upptäckte att bilen egentligen var för brutal för mig. Jag hade ingen erfarenhet av bankörning vilket kilroy hade så efter ca ett år sålde jag bilen till honom.
Min gissning (efter att ha känt kilroy i 25 år) är att han behåller bilen, säljer Golfen och köper en Touring.
-
Min gissning (efter att ha känt kilroy i 25 år) är att han behåller bilen, säljer Golfen och köper en Touring.
;D ;D
Vi får se, Johan. Du har kanske rätt.
Välkommen till forumet förresten!