Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => Övriga BMW-diskussioner => Ämnet startat av: Scinner skrivet september 25, 2010, 21:08:38
-
För ca en vecka sedan lämnade jag in min bil för framvagnsinställning på en märkesverkstad här i stan (dock ej BMW). Det skulle kosta en tusenlapp sa verkstadskillen. Lämnade in bilen för jag har återfått skakningar i ratten efter att jag har bytt från 15" till 18" hjul. Efter ett par timmar ringer telefonen och jag får beskedet att dom har stött på problem, styrstaget satt tydligen fast rejält och killen sa att "dom hade värmt det till hela staget glödde och sedan vridit av det." Jag har själv fått värma bort saker men jag brukar aldrig kräma på så att sakerna lyser klarrött. Är det normalt att man värmer så pass mycket?
Detta var en Fredag och verkstaden har ej öppet helger. Jag blev lite halvt irriterad då jag veckopendlar inom jobbet. Jag säger att jag ringer upp om en stund så jag får fundera på vad jag ska göra nu, verkstadskillen säger att han också ska fundera lite. Efter 10 minuter ringer han upp igen och säger att dom kan ha ett stag hemma till Lördagen och att en kille på verkstaden har lovat att komma in och sätta ihop min bil på Lördagen. Perfekt tänker jag, då kan ja åka på Söndagen som planerat.
Lördagen kommer och killen ringer och säger att bilen är klar men att han när han provkörde bilen hade fått våldsamma skakningar vid 80 sträcket. Han säger att jag måste byta styrsnäcka då denna är glapp vilket jag har vetat om då jag har ett visst spel i ratten vid mittläge.
Jag säger att jag kommer och hämtar bilen om en halvtimma och killen säger att vi får göra upp om ett pris när jag kommer till stan igen då dom inte har nån kassa öppen på Lördagen.
Hämtar bilen och provkör och hela bilen skakar våldsamt vid 80 precis som mekkillen sa. Om jag accelererar förbi 80 sträcket så uteblir dom våldsamma skakningarna så jag tänker att jag chansar så får jag kolla på det nästa helg.
Nu undrar jag vad ni tycker, ska jag betala för hjulinställning + det nya styrstaget + extra arbete?
Ja menar när jag lämnade in bilen frågade ja inte om dom kunde ha sönder min bil och återlämna den i sämre skick än när jag lämnade in den.
Jag är lite bitter över detta så därför frågar jag er som kan se saken lite mer objektivt än vad jag är förmögen till för tillfället.
Lämnar aldrig in min bil i vanliga fall och hädanefter kommer jag även att göra hjulinställning själv.
//Micke
-
Den här typen av problem är alltid besvärliga. Det händer ju trots allt ibland att verkstäder "klantar till" det även om det är ganska sällsynt.
Verkstan ställde ju upp på lördagen vilket var snyggt gjort. Du skall naturligtvis inte betala för den skada som verkstan åsamkat dig, ej heller för någon reparation som verkstan skulle gjort men som inte utförts.
Enligt min uppfattning borde verkstan ta en del av kostnaden.
-
Det mest rimliga är väl att du i all vänlighet gör en deal med verkstan. Gjordes en hjulinställning enligt överenskommelse så är det rimligt att du betalar för den. En del av styrstagsjobbet borde verkstan stå för även om dom jobbade övertid på lördagen.
-
Scinner...hur gick det?
-
Fick betala sammanlagt 1350kr. Helt ok.
-
Ja, det måste anses vara rimligt. Skönt att det löste sig smidigt.
Mvh:
Thomas
-
Fick betala sammanlagt 1350kr. Helt ok.
Låter som en helt OK deal.
-
Man kan ibland bli besviken på verkstäder som inte gör rätt för sig, jobbigt!
-
1350:- bara för framhjulsinställning? Lämnade in min bil för 4-hjulsinställning för 2 veckor sedan och det gick på 700:- och det av proffs. Killarna där mekar på STCC bilar också men trots det så var jag med när killen gjorde jobbet och det trots att jag är kund och känner dem.
Tipset är väl att vara närvarande på plats hos vissa verkstäder.
-
Menar inte att det var ett ok pris för en vanlig inställning. Men om du läser tråden så ser du att det tillkom vissa komplikationer som gjorde att verkstaden fick beställa ett nytt styrstag (ca 6-700 på mekonomen) och dessutom sätta in en gubbe att fixa det på en Lördag. Därav det något högre priset. En tusenlapp brukar väl vara riktlinjen för en 4-hjulsinställning. Vet inte vad man ska kalla denna inställning, finns inte så mycket att ställa in där bak på en vanlig E34 men dom sätter ju instrumenten på bakhjulen och mäter utifrån dom på nåt sätt vad jag har fått förklarat för mig.
-
Känns väl som ett helt ok pris, men har du fortfarande kvar skakningarna i bilen? jag har haft samma problem och efter närmare kontroll så visade sig att däcken inte var helt runda eftersom fälgar och däck suttit på en bil med slitna stötdämpare innan jag satte på dom på min BMW 850. Fenomenet gick helt bort när jag bytte däck och fick ny balansering.