Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => X-serien/Z-serien/M-serien/Alpina/Hartge => M-serien => Ämnet startat av: Virgo skrivet september 24, 2010, 00:01:29
-
Vad ligger ett kopplingsbyte på för pris ungefär? Kan man göra det själv och behövs det några specialverktyg?
-
Lämnar du in bilen och får hela jobbet gjort (inklusive material) så hamnar du runt ~ 10000 riksdaler. Kanske någon 1000-lapp billigare på en mindre verkstad, sannolikt någon 1000-lapp dyrare på en auktoriserad verkstad.
Visst kan du byta själv om du skruvat lite tidigare, det är inte alltför besvärligt. Avgassystemet måste först lyftas av och det är så tungt att du behöver hjälp med det. Specialverktyg behövs egentligen inte, undantaget är då möjligtvis till centreringen, det beror lite på "hur duktig du är". Min far behövde inget centreringsdon när han bytte men å andra sidan så gör han inget annat (eller gjorde rättare sagt).
Har du funderat på att montera en kraftigare koppling så finns det. Jag tror att Motornord fortfarande säljer förstärkta Sachskopplingar...
http://www.motornord.se/system/webshop.asp?HID=256&FID=313&HSID=3054 (http://www.motornord.se/system/webshop.asp?HID=256&FID=313&HSID=3054)
Har du fler frågor så hör av dig!
-
Hur mycket kostar själva kopplingen om vi pratar om en original koppling?
-
Jag tippar att av ett pris runt 10k så ligger ca 2/3 som arbetskostnad. Det finns alltså pengar att tjäna för den händige.
-
BJ på ågatan i Göteborg tar 12.000:- för allt, delar och arbetet.
-
Jag köpte min M5 i somras då var koppling nyligen bytt på en mindre verkstad, det gick på 14500 med jobb och material. En bekant bytte sin i somras och betalade ungefär det samma. Tror själva kopplingen gick på runt 5000.
Att byta själv verkar inte så märkvärdigt, kolla länken här: http://www.m5board.com/vbulletin/e39-m5-e52-z8-discussion/150054-clutch-change-diy-pics.html (http://www.m5board.com/vbulletin/e39-m5-e52-z8-discussion/150054-clutch-change-diy-pics.html)
-
Tack för hjälpen till alla!
Jag köper kopplingen och jag får hjälp av en lokal bilmek att byta den, han gör det till ett rent vänskapspris.
Jag tror jag hoppar den förstärkta kopplingen eftersom jag antar att den blir mer tungtrampad.
-
Jag tror jag hoppar den förstärkta kopplingen eftersom jag antar att den blir mer tungtrampad.
Den blir lite mer tungtrampad och dragläget blir lite kortare.
-
Kopplingsbytet gick bra (mycket tack vara min lokale bilmek). Jag betalade honom ett vänskapspris så det blev också rätt billigt. Nu är det bara Bubblan som skall komma i ordning.
-
Schysst av din kontakt att fixa det "vid sidan av". Vad har du för årsmodell på m5an förresten? Finns det några bilder på den?