Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 1-serien => Ämnet startat av: Galant turbo skrivet september 18, 2010, 00:50:33
-
Jag har en kompis som är sugen på en begagnad BMW 123d, han har inte hittat någon specifik, utan är mera ute efter lite allmän info om modellen. Vanliga fel och saker att tänka på helt enkelt.
Är det någon här som har någon erfarenhet av den modellen eller vet vart man kan hitta bra information, av vad jag förstått av kompisen är den inte allt för vanlig i Sverige.
-
kan inte komma på något direkt som strulat mer än lite med dörarna/rutorna till min coupe, vad ska han ha? coupe, 3 dörrars eller 5 dörrars?
-
En coupe är det han tänkt sig, men det beror nog lite på vad som finns på marknaden. En Diesel med lite prestanda i den här storleken är väl ungefär vad kraven är, 3-serien är inte långt borta heller.
-
123d coupe är en riktigt trevlig bil att äga och köra
-
123d coupe är en riktigt trevlig bil att äga och köra
Har du ingen information om din 335, Diesel Kungen?
-
Mer info kommer va det lider
kan ju säga att denna 335d ska bli nått utöver det vanliga ;)
-
Mer info kommer va det lider
kan ju säga att denna 335d ska bli nått utöver det vanliga ;)
Kanon, det ser vi fram emot!!
-
Låter riktigt trevligt. Dagens dieslar rör på sig fint. Kan bara föreställa mig hur en optimerad 335d presterar. Ser fram emot en projekttråd.
Mvh:
Thomas
-
min andra bil jag hade bmw 123d coupe hade jag som mest 302 hk men gick lite instabilt då så jag la mig på 280 hk och 560 nm huu va det gick därav smeknamnet Diesel Kungen
mycket effekt på en liten bil
-
Alltid trevligt att veta vår kommer ifrån smeknamn på medlemmar, Tack för info! ;)
-
Starkare motor ger den lilla ”ettan” bättre köregenskaper och lägre bränsleförbrukning. Men smakar det så kostar det…
BMW 120d har som den lilla slutknorren ”d” påpekar en dieselmotor. Tvålitersmaskin på 163 hästkrafter, och därmed den starkaste motorn under huven i lilla ettan – hittills. 340 Nm vid 2 000 r/min är ett duktigt styrkebesked. Bilen går som attan och snålt som tusan. 0-100 km/h tar enligt fabriken 7,9 sekunder och toppfarten anges till 220 km/h, medan bränsleförbrukningen vid blandad körning ska hålla sig på låga 0,57 liter milen. Växellådan är sexväxlad manuell. Exakt och fin i hanteringen, precis som vi är vana vid från BMW. Sexväxlad automat finns som tillval och kostar 19 900 kronor.
Motorn hörs en del på tomgång men väl uppe i fart förnimmer man knappt att den eldas med diesel. Partikelfilter är från och med september standard, åtminstone på svensksålda bilar. Priset för kalaset – 248 000 kronor. Den bil vi provkör är utrustad med Advantage och Comfortpaket samt metalliclack, läderklädsel och 17-tums stjärnekerfälgar. Och hoppsan, så kostar den lilla bilen plötsligt 315 000 svenska kronor. Tycker man att det är för lite så finns mängder av annan utrustning att lägga till. Exempelvis navigation, xenonljus, elstolar, cd-växlare och mycket mer.
En annan kostnad av betydelse (som man inte kommer undan) är den årliga fordonsskatten där staten vill ha 5 770 kronor.
Dyrt men trevligt således, att åka billigt. Vi åkte fyra vuxna i 50 mil och ingen klagade, inte ens i baksätet. Däremot har föraren synpunkter. Med dessa 17-tumshjul och 245/45-däck bak och 205/50 fram blir bilen spårkänslig. Köp inte det. Behåll 16-tummarna med vettigare gummidimensioner. Bättre komfort, mindre spårkänslighet – och billigare när de ska bytas.
120d är en schysst dieselbil som med partikelfilter är vettig att köra och fin att åka i. Skamligt att ledningen för landet inte vet vad de håller på med.
Hur vore det med ett politikerfilter som tar bort skadliga politiker?