Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => Allmänna diskussioner => Övriga bilmärken => Ämnet startat av: Davve skrivet augusti 25, 2010, 18:27:53
-
Det blir nog en s.k. vinterbil för min del då jag bestämt att Compacten ska in i garaget så att jag i lugn och ro bl.a. kan riva hela bakvagnen och "bussa" inför nästa års gatbilskörningssäsong.
Jag är ganska övertygad om att det ska gå att hitta något vettigt för 5-6-7000kr, det har jag gjort förr. Dock säger mig min erfaranhet att en vettig BMW för dessa pengar inte finns. Möjligen tidiga E36 316i/318i och tidig E34 518i/520i/525i, men alla dessa har då kamrem och vem bryr sig om att byta detta i denna prisklass? Hade en E28 518iS -88 (M10=kamkedja) en vinter men den var så j-kla kass att dåvarande garage-projektet fick ställas på så jag kunde ta mig till jobbet... :P Så tyvärr känns BMW lite uteslutet.
Om någon har erfarenhet av följande bilar, skriv några rader om typfel, så jag vet vad som ska kollas utöver det vanliga! :)
* Opel Omega A/B
* Mercedes W124/W201
* Ford Sierra/Scorpio
* Volvo 240/740/940
Som ni kanske noterat är det bakhjulsdrift som gäller! ;D
-
En gammal Volvo 740 är väl aldrig helt fel som vinterbil?
-
Av alla dessa 4 bilar som vinterbil skulle jag välja volvo 740, billigt att reparerar och när det inte går, är det bara skrot som gäller.
-
740 är en stark kandidat, det finns ännu ett stort utbud och den är stryktålig. Frågan är om jag pallar med B23´n, tråkigare maskin har jag aldrig kört... :o
-
Någon körglädje blir det inte tal om men dom rullar på, är lättservade, reservdelar finns överallt. Väghållningen på vintern är helt OK och värmepaketet brukar fungera.
-
Det går att ha kul med framhjulsdrift med. En av de roligare vinterbilarna jag haft var en Renault 5 GTS från -87. Utrustad med ordentliga dubbdäck tog den sig fram precis överallt och med handbromsen gick det finfint att få till breda ställ. ;D
-
Det är ju å andra sidan inga körglädjepiller de andra bilarna jag listat heller. ::) Lite därför jag envisas med bakhjulsdrift så man kan åka på tvären åtminstone. ;D Så visst kan en 740 duga, den har sina kvalitéer. Har kört mycket 940 (svärfars) och komforten och i synnerhet stolarna är det inget fel på. Värmepaketet är också bra. Sedan kommer det ju också en dag den ska säljas, och då är det nog enklare att bli av med en Volvo än exempelvis en Scorpio som jag gissar är nästan osäljbar.
Det går att ha kul med framhjulsdrift med. En av de roligare vinterbilarna jag haft var en Renault 5 GTS från -87. Utrustad med ordentliga dubbdäck tog den sig fram precis överallt och med handbromsen gick det finfint att få till breda ställ. ;D
Det har du rätt i, jag har kört flera VW GTI och 205 GTI vintertid. Med rätt bil är alla underlag kul. :) Tyvärr är jag så svag för snöiga industriområden i kvällsmörker, och vad passar bättre där än en sunkig RWD? ;)
-
Tyvärr är jag så svag för snöiga industriområden i kvällsmörker, och vad passar bättre där än en sunkig RWD? ;)
Skönt att höra att det är fler än jag som inte blir riktigt vuxna.
Jag brukar hävda att det är en utmärkt träning om någon skulle tycka att det där borde man lagt av med för 20 år sedan. ;D
Vilket ju inte är helt osant heller, tror de flesta skulle bli bättre vinterförare om de visste hur man kör med ställ och hur det känns när bakvagnen släpper och vad man då gör för att inte snurra.
Nu blev jag ju sugen, hoppas det blir mycket snö i år med.
-
Nu blev jag ju sugen, hoppas det blir mycket snö i år med.
Nej nej, Fredrik...ingen snö! Gärna några minusgrader och blå himmel men ingen snö så långt ögat når.
;D ;D
-
Nej tack ingen snö! Om man vill har det kan man åka norrut, nu är det fortfarande sommar till de 21 september.
-
Jag föredrar helt klart en sådan vinter vi hade 09/10 framför de vintrar som är mer vanliga här på västkusten. +3° konstant regnande kombinerat med snålblåst och allt är bara kolsvart. Så kallad svartis över allt, vägverket formligen vräker ut salt för att hålla vägarna körbara över huvudtaget. Då har jag mycket hellre -15°, klarblå himmel, snö och torra vägar.
-
Då har jag mycket hellre -15°, klarblå himmel, snö och torra vägar.
I så fall vill vi skåningar att snögränsen skall gå i höjd med Laholm... ;D
-
Vafalls! En E28 är naturligtvis bland det finaste man kan framföra under vinterhalvåret. Med den skottsäkra M10-maskinen är det bara att tuta och köra. :D
Men om vi väljer bort ovanstående är en W124 ett riktigt lok som passar mer än väl att bruksa på vintern. Där åker man ståndsmässigt för en liten peng. Hittar du ett sällsynt exemplar med kromade skärmkanter så är saken biff, bara att slå till innan någon annan hinner före.
Mvh:
Thomas
-
Hellre snö och kallt än vått och mörkt! Fast det behöver ju inte komma sådana mängder som var senast. Min snöhög bredvid uppfarten var långt över 2m som mest. Och jag har aldrig behövt skotta garagetaket innan på de 8år vi haft huset, nu fick jag göra det två gånger.
Vafalls! En E28 är naturligtvis bland det finaste man kan framföra under vinterhalvåret. Med den skottsäkra M10-maskinen är det bara att tuta och köra. :D
Men om vi väljer bort ovanstående är en W124 ett riktigt lok som passar mer än väl att bruksa på vintern. Där åker man ståndsmässigt för en liten peng. Hittar du ett sällsynt exemplar med kromade skärmkanter så är saken biff, bara att slå till innan någon annan hinner före.
Mvh:
Thomas
W124 känns ju klart trevligare än 740, men är kanske inte riktigt lika smart? Har hittat ett intressant ex. men den har tyvärr automatlåda vilket inte passar mina sladd-ambitioner så bra. E28 finns faktiskt med i tankarna trots min dåliga erfarenhet av mitt skrotiga ex. Dessa går trots allt att hitta hyffsade ex. av för de kaffe-pengar jag vill ge, så jag har inte kastat in handduken helt vad gäller BMW. 518 är sällsynt välbalanserad och billig i drift, och ändå lika "pigg" som exempelvis en 740.
Skönt att höra att det är fler än jag som inte blir riktigt vuxna.
Härligt, likewise! :D
-
Saab V4? ;D Felhjulsdriven men med väldigt mycket karaktär. Skattebefriad och besiktigad för lång tid framöver.
-
Jag körde en 6000 kronors 525 e34 en par vintrar. Funkade perfekt förutom att man kör fast väldigt lätt när det var dåligt väglag. Kom inte ur parkeringsfickan ibland ;D
Var väldigt driftsäker, bytte batteri, bromsbelägg och stötdämpare bak, allt från Biltema förstås! Billiga mil tror skaplig bränsletörst.
Har även kört 735iA i samma prisklass, den tog sej fram bättre pga lamelldiff. Driftsäkerheten var väl ungefär detsamma vad jag minns.Men automat är inte kul på vintern, törstig var den verkligen också.
Förra vintern vart det en Galant 4wd för 9000kr, mycket rolig bil. Men rosten.....
Finns egentligen för många bilar att välja på, hehe
-
Glöm inte att uppdatera i tråden nedan när du köpt dig din pärla. =)
http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=782.15 (http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=782.15)
-
Jag körde en 6000 kronors 525 e34 en par vintrar. Funkade perfekt förutom att man kör fast väldigt lätt när det var dåligt väglag. Kom inte ur parkeringsfickan ibland ;D
Jag älskar E34 vintertid! :) Väghållningen är perfekt, extremt vägsäker och välbalanserad, m.a.o. kan man både köra tryggt (om man är snäll på gasen) och leka med långa härliga kontrollerade ställ! Visst kan drivet vara lite sisådär i lite mer extrema situationer, men det gäller ju alla RWD och är ändå ljusår bättre än E30 och E36 Compact som ärligt talat är kul men rätt jobbigt nervösa om man ska köra lite längre. Jag har på mina 5st E34 heller aldrig haft problem med frusna dörrlås, bara en sån sak är guld värd. Dessutom kommer värmen snabbt med M60. Men de jag hittat hittills verkar vara färdiga för pressen. :(
Glöm inte att uppdatera i tråden nedan när du köpt dig din pärla. =)
[url]http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=782.15[/url] ([url]http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=782.15[/url])
Ska jag absolut göra då jag hittat något. :)
-
Jag har precis varit i Falkenberg och tittat på en BMW 750ia -90 med 19000 mil på mätaren den funderar jag på att köpa som billig vinterbil. Jag har pendlat i 7 år med en annan E32:a 735:a vintertid utan problem. har man bara bra vinterdäck i dimesion som inte spårar så ligger den bra på vägen även när det är snö och is. Dessutom så är värmepaketet dimensionerat att ge bra och snabb värme vilket jag uppskattar.
E 32:an är billig i dag och det går att hitta riktigt fina bilar för 15-20000 kr och köper man bil i den prisklassen så behövs det bara trafikförsäkring och ev stöld vilket håller nere premierna. Skatten och bensinförbrukningen är ett minus men kombinerat med ett billigt inköpspris på själva bilen kan det vara lönsamt ändå. En BMW 750, den som jag tittat på hamnar runt 1.2 L/milen landsvägskörning och ca 1,3 l milen allround, 735:or och 740 är betydligt billigare i drift.
-
Jag älskar E34 vintertid! :) Väghållningen är perfekt, extremt vägsäker och välbalanserad, m.a.o. kan man både köra tryggt (om man är snäll på gasen) och leka med långa härliga kontrollerade ställ! Visst kan drivet vara lite sisådär i lite mer extrema situationer, men det gäller ju alla RWD och är ändå ljusår bättre än E30 och E36 Compact som ärligt talat är kul men rätt jobbigt nervösa om man ska köra lite längre. Jag har på mina 5st E34 heller aldrig haft problem med frusna dörrlås, bara en sån sak är guld värd. Dessutom kommer värmen snabbt med M60. Men de jag hittat hittills verkar vara färdiga för pressen. :(
Ska jag absolut göra då jag hittat något. :)
Jag håller absolut med. Jag har kört E34 540 i mycket olika typer av snöväder och den är definitivt välbalanserad och ärlig i sitt uppförande. Jag har kört den dubbfritt i Tyskland och dubbat i Sverige och oavsett vilket funkar den fint.
-
Min far har gjort en 360° med en E34 525 strax efter en omkörning i vinterväglag. Tror han körde på dubbfria vinterdäck, nätt på gasen var det ja. :D
-
Det är sanslöst hopplöst att hitta en vinterbil med mina krav! >:( Jag vill ha en bil som är besiktigad till våren/sommaren 2011, bakhjulsdrift, dragkrok och max 10000kr. Det har visat sig vara ett stort problem att något. Finns en bil just nu, men tycker det är trist att köra 13-14 mil enkel resa för en vinterhäck.
Plan B är därför aktiverad. Att hitta en "riktig" bil att ha i några år framöver och istället sälja Volvon framåt våren, då kan jag ändå meka Compact i vinter. Problemet med detta är det liksom inte ingår i planen på några år framöver då vi håller på att renovera hemma, jag vill använda pengarna för detta. Men jag har öppnat för denna möjlighet då läget med vinterbil är hopplöst och jag inte ser fram emot att schimsa om AC-kompressor, byta stötdämpare, byta avgasrör m.m. m.m. på Volvon.
-
Vi får hjälpas åt Davve! jag börjar få så smått panik behöver garageplats för 3 bilar innan november och så behöver jag en ny bruksbil och tanken var och köpa någonting för 10-15000 kr men det är svårt att hitta.
jag är på jakt efter en:
BMW Automat, gärna touring men ej 5 serie Touring.
Skattad och besiktigad 1 år framåt i alla fall.
-
Vi får hjälpas åt Davve!
Jag hojtar till om jag ser något, läser Blocket grundligt varje dag.
-
Kolla upp det också. ;)
-
Jag är också på jakt efter vinterbil :)
Lutar åt att jag går över till mitt hatobjekt, -Audi :o
Prisklass 10 000, fyrhjulsdrift, kombi, dragkrok och givetvis i nyskick är kraven :)
Lutar åt en Audi 100 Quattro -92 nu, kostar 10k skattad och besiktad, känns som det kan vara ett fynd. Har inte kollat på den än men har inte så höga förhoppningar på "nyskick" hehe.
-
Jag har köpt vinterhäck!!! :) Det blev till slut enligt plan A. Denna bil har jag spanat på länge, att det dröjt tills nu beror på att säljaren jobbar periodvis utomlands. Men nu var han hemma och då jag inte hittat något annat åkte jag iväg idag, och med facit i hand så har jag gjort rätt som väntat ut denna kärra. Mekaniskt i toppskick, säljaren byggde ihop två dåliga bilar till en bra. Kaross ovanligt fräsch för sin ålder, inte mycket rost alls. Sprillans dubbdäck, bes. till sep nästa år, RWD och dragkrok.
Märke? BMW såklart! En E28 520i från -85 fast med 518i-motor. Läckert tvåfärgad och med kromade skärmkanter. ;D Bilder kommer.
Fast avgaset trillade i backen efter två mil, synd att inte upphängningen var lika fräscht som röret. Och farbror blå stoppade mig på vägen hem. Blåsning och körkort och ett gott skratt åt avgasröret.
Galant turbo. Det där med nyskick får du ta med en nypa salt ska du få se. ;) Kul alternativ med fyrhjulskrafs. Var själv inne lite på detta, har aldrig testat något vidare med detta och det kunde varit en kul erfarenhet. Men det som stått till buds har varit riktiga kräkmedel typ fullständigt ruttna Subarus.
-
Bild på vinter-öket finns i min projekttråd om Compacten på sid. 7:
http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=1429.90 (http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=1429.90)
-
Jag har tycker att saabar är bra som vinter häckar. (99 och 900 har jag haft)
Bra värme, felhjuls driven, lätt lagade och kostar näst intill ingenting i inköp
Delar finns de i överflöd
Och kalas skoj när man lärt sig vänsterbromsa ;D
-
Jag har tycker att saabar är bra som vinter häckar. (99 och 900 har jag haft)
Bra värme, felhjuls driven, lätt lagade och kostar näst intill ingenting i inköp
Delar finns de i överflöd
Och kalas skoj när man lärt sig vänsterbromsa ;D
Been there done that! :) Hade en 99 en vinter och den gick helt problemfritt. Enda jag bytte var en framlampa men det var ett rådjurs fel. Överstyrd karaktär både chockade och roade beroende på situation. :o ;D Och bromspedalen låg med tryck mest hela tiden. ;)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg.photobucket.com%2Falbums%2Fv690%2FDaF1e%2FBlandat%2F9.jpg&hash=78cec3e8fb238661e8c35707be376901f1877bbf)
-
Tjusig! min va en vit -84 tror jag, som va riktigt stajjlad med jalusi i bakrutan ;D
-
Hittade också en fin vinterbil en BMW såklart, en 3 serie -93:a med M paket, coilovers och ställbara stötdämpare...
Skickar med en bild här!
-
Vinterbil? det är många som skulle kunna har en sådan som sommarbil.
93? det kan man inte se! mycket fräsch verkar den som.
-
Jag vill ha en 740d som vinterbil
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=bmw+740*&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=&mys=1998&mye=&ms=&me=&cxpf=&cxpt=&gb=&fu=2&cxdw=&ca=23_1&l=0&md=th&sp=1 (http://www.blocket.se/hela_sverige?q=bmw+740*&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=&mys=1998&mye=&ms=&me=&cxpf=&cxpt=&gb=&fu=2&cxdw=&ca=23_1&l=0&md=th&sp=1)
Men, skulle kunna tänka mig att köra den året runt med ;D