Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E39 1996-2003 => Ämnet startat av: oab1966 skrivet augusti 24, 2010, 22:41:28
-
Har en 540 E39 som jag vill byta ut bussningarna till krängningshämmaren foran. På varje sida av kr.hämmaren sitter dom bussningarna som är monterad fast med fästklammer. Är der bara att skruva loss dom fästklammorna och byta ut til nya bussningar eller är det en svår och kompliserad uppgift som tar flera timmar? (Vet det är en svår uppgift att byta ut kr.hämmaren foran på en E39, en kompliserad jobb)
Finns det någon som har bytt bussningar til framvagnen på en E39.
Är jättetacksam för svar. ;)
-
Ingen komplicerad historia.
Kika här t ex:
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.argyrides.eu%2Fbmw%2Fperformance%2Fhotchkis_sways%2Fimages_b%2FDSCF6687.JPG&hash=0910c9a2631c36e0a80de18992f077f4a071d3ea)
http://forum.bmwcarmagazine.com/viewtopic.php?p=855598&sid=4b7d83d91394fe19a4fefcfdbea5ce19 (http://forum.bmwcarmagazine.com/viewtopic.php?p=855598&sid=4b7d83d91394fe19a4fefcfdbea5ce19)
-
Fick du rätt på dina busningar, oab1966. Hur går bilen nu?
-
Jag är också instresserad av detta, är det bara på en sidan den sitter uppe ? är det bara att montera ner och sätta dit det nya ? så lätt som det verkar ?
http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=DT61&mospid=47546&btnr=31_0257&hg=31&fg=10 (http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=DT61&mospid=47546&btnr=31_0257&hg=31&fg=10)
-
stendött här :-[
-
Jag inte har gjort det själv på min E39 men kan tänka mig att så svår att byta är det inte, om du har tillgång till en lift kan det bara ta några timmar.
Tänk att du måste har rätt verktyg för att dra ner delar som du ska byta.
Jag skulle rekommendera dig att hälsa på en liten verkstad som kan göra det åt dig för en billig peng och mindre tid.
-
Ett bra tips för alla hemma-mekare vid mek med kränghämmare är att lyfta upp hela fram eller bakvagnen (beroende på vilken axel som ska mekas). Då avlastas krängningshämmaren och allt är väldigt enkelt att skruva av och på. Sitter i regel på fyra punkter, två i karossen med gummibussningar runt krängaren och två i fjäderbenen eller bärarmarna.
-
Jag kan inte låta bli att kommentera den här tråden. på en Audi A6 som jag skulle byta bussningar/gummi till krängningshämnaren. Visade sig att bulltar inte satt med svetts mutter utan lösa muttrar som inte gick att komma åt. Med en 4 cylindrig motor skulle det gått bra, men med V6 som jag hade krävdes att man skruvade ner hela fram ramen med motor. För att komma åt överfalls gummit. Dom yttre var det dock inga problem med!
PS: behöver jag säga att det blev bara dom yttre som byttes ::)