Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => X-serien/Z-serien/M-serien/Alpina/Hartge => M-serien => Ämnet startat av: Gemini__ skrivet augusti 06, 2010, 20:30:46
-
En bil som väcker stort ha-begär. Att det är en individual gör det hela än mer intressant.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2F212.112.179.20%2Fimages%2F27%2F2742440925.jpg&hash=6db2c001cd591727a75af0dab9d4d3aa91c6ffb7)
http://www.blocket.se/gotland/BMW_M5_Touring_28813254.htm?ca=9&w=3&last=1 (http://www.blocket.se/gotland/BMW_M5_Touring_28813254.htm?ca=9&w=3&last=1)
"Individual Ascotgrönmetallic med Diamantsvartmetallic kontrast, fulläder nappa grå och barbadosgörn.
243 Airbag
245 Elektriskt manövrerad rattstång
302 Larm
339 Shadowline
385 Rails
404 Dubbeltaklucka
417 Solgardiner
431 Innerspegel automatiskt avbländande
459 Stolsinställning fram elektrisk med minne förarsida
494 Stolsvärme fram
500 Strålkastartvätt/ intensivrengöring
528 (AUC) Automatische Umluft Controll
534 Klimaautomatik
540 Farthållare
670 Radio professional
674 Hifi högtalarsystem
710 M airbagratt
784 M aerodynamikspeglar
806 3.bakljus
Allt på bilen fungerar.
Den har M3 3.2 spännare OEM medföljer. Samtliga bussningar och stag nya i både fram- och bak- vagn med Powerflex. Nya OEM medföljer också då blir bilen helt orginal.
Nytt 3.bakljus, nya belägg fram och nya Pilotsport 3 275-35-18 bak samt Pilotsport 2 245-40-18 med 5mm fram på orginalfälg alla 5 finns kvar.
Senaste service i maj vid 15500 var en Ispektion I med tilläggen microfilter, luftfilter och bromsvätska. Full servicebok med BMW service sedan start."
-
Hehe, ja man vet aldrig. ;)
-
Härlig, en av de allra sista tillverkade! BMW M/Individual spottade ut ett antal specialare av touringen precis innan tillverkningen upphörde, bla 4 st såna här i Ascotgruen som denna bil. Säljaren har nog bra koll. Köpt bilen själv i München för ett rätt så hyggligt belopp om jag minns rätt. Säljaren medlem på M5-forumet för övrigt. Verkar vara en riktigt seriös ägare.
Verkligen inte ofta dom är ute till salu nu 95ornas touringar. Har för mig det finns 16 st totalt i Sveige, varav det stora flertalet är i perfekt eller på väg till perfekt skick. Den enda man ska hoppa är i så fall den tokskruvade (WRS på skylten) som har en riktig körsträcka på 35000 + mil (tråd finns på m5-forumet).
-
Ja, WRS:en har en något suspekt bakgrund. Kommer ihåg att det blev lite diskussioner kring den vid förra försäljningen. Är den fortfarande påställd och fullt fungerande förresten?
-
Den ser ut att vara i bruk sommartid. Besiktigad i år med 14000 mil ;D
Kanske är påkostad och fin nu, men bakgrunden och den egentliga körsträckan (36000 mil) kommer alltid att hålla värdet på den bilen nere.
Skulle vara fint att komplettera samlingen med en bra M5 touring -95, men jag tror fyndens tid är förbi när det gäller den årsmodellen. Man får slanta upp rätt rejält fast å andra sidan är dom ofta väldigt fina också.
-
Var ligger prisbilden för en sen M5 Touring?
-
Bilen ligger fortfarande ute för den som vill ha en M5 Touring. Vad kan den vara "värd"?
-
Den bör vara värd 140-150k nånstans, och det var väl även den summan nuvarande ägaren gav för den.
Enligt mig är det ett extremt sällsynt tillfälle. 95or är riktigt ovanliga och har den största samlarpotentialen av alla M5or. Att den dessutom är touring som bara gjordes i hälften (209 vs 404 av 1995 års) så många är en extra krydda. Kronan på verket är Individual-lacken och inredningen. Dessutom är den Sveriges senaste M5 E34 touring.
Dom brukar ligga på 14-17k Euro på mobile så är nog ett mycket bra köp om man får den för 140 lakan. Kan mycket väl tänka mig att den hamnar utomlands igen, om nu ingen här hemma inser möjligheten ;D
-
Tack för utmärkt information som vanligt!
-
Hade de inte kostat en förmögenhet att försäkra så kanske den hade varit ett alternativ. Skulle mycket väl kunna tänka mig en entusiastbil med tak ett tag framöver ;)
Går det kanske att entusiastförsäkra en M5 Touring? De vanliga verkar ju omöjliga med Touringarna är ju så sällsynta.
-
Det finns entusiastförsäkrade touringar i landet. 891 examplar totalt köps ju direkt av försäkringsbolagen som sällsynt. Dock kräver det en specialundersökning (oftast på plats) av bilen, samt högupplösta bilder, originalskick, bruksbil i hushållet, max 500 mil, garage, dold strömbrytare, brandsläckare mm. Varierar mellan bolag också, en del fixar det, andra inte.
Dom tidiga M5orna kan entusiastförsäkras på ren ålder. Allt tillverkat för minst 20 år sen blir godkänt om bruksbil finns i hushållet, max 500 mil per år, garage och brandsläckare. Sen så ska man ju inte gärna ertappas med att ha kört till arbete eller varit ute på vintern med bilen.