Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
BMW-information => Nyttig information om BMW => Modellguiden => Ämnet startat av: Alain skrivet oktober 06, 2009, 22:42:56
-
E63/64 M6 Specifikationer
Pris -- Produktion --
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg806.imageshack.us%2Fimg806%2F667%2Fbmw2000891.jpg&hash=0d73c06ba05caa13c6c48ce61dac8d242951da49) (http://imageshack.us/photo/my-images/806/bmw2000891.jpg/)
Motor 5 liter V10
Transmission 7-växlad SMG
Aspiration naturliga
Torque --
HP 507 hk
HP / Vikt --
HP / Liter 101 hk per liter
1 / 4 mile --
0-62 mph 4,6 sekunder
Toppfart 155 mph (elektroniskt begränsad)
Hack i häl på den nya M5, och med viktlösningar från M3 CSL kombinerar den nya M6 superbil närvaro och Grand Touring potential. Skönheten i M6 är också dess förmåga att bekvämt krossa kilometer på en cross-country cruise.
BMW M6 är den nya fanbäraren i BMWs M bil sortiment liksom avkastningen av ett mycket älskat och högt ansett BMW emblem. Den senaste M bilens data:
5,0-liters V10-motor 507bhp
Sjustegad SMG
Lätta karossdelar med kolfiber tak
0 - 62mph på 4,6 sekunder / 62 till 0 på 36 meter
155mph begränsad topphastighet
MDrive Manager kontrollerade inställningar
Likt sin föregångare - den legendariska 1985 M635CSi - återställer M6 sport GT riktmärkena. Superbil prestanda med noll till 62mph på 4,6 sekunder och en begränsad topphastighet på 155mph. Utan spärr skulle M6 kunna nå 200mph + i toppfart. Vid tester på klassiska Nürburgring Nordschleife har nya M6 regelbundet klockat åtta minuters varvtider. Dessa förfinade prestanda är emellertid till kostnad av ekonomi och effektivitet - den nya M6 ger en sammanlagd EU bränsleförbrukning 19.0mpg och en CO2-rating 357g/km.
Driven av samma 4.999 cc motor som sätter en standard i M5 med 507bhp upprätthåller M6 traditionen att ge 100bhp per liter. Toppeffekten utvecklas vid 7.750 rpm med den röda linjen satt till 8250 varv. Maximalt vridmoment på 520nm utvecklas vid 6.100 rpm men redan 450Nm finns tillgängligt från 3.500 rpm. 90-graders V10 aluminium-kisel-legering motorblocket är extremt lätt men robust och är det första V-arrangemang motor att använda en plattformskonstruktion. Aluminium med gjutjärnsinslag säkerställer motorns styvhet i hela varvtalsområdet medans den kompletta enheten fortfarande bara väger 240kg.
Nya M6s chassi kan ge lateral acceleration som överstiger 1g. För att klara sådana krafter ges V10n oljeförsörjning som aktiveras från 0,6 g sidledes förflyttning, oljeförsörjning genom en av två elektroniska oljepumpar som drar olja från topplocket och ger tillbaka den till oljetråget för perfekt smörjning även i de mest extrema situationer. Det är på grund av de extrema krafter som kan induceras av M6 att bilen också använder sig av delvis torrsump smörjsystem med en oljeskål på vardera sidan av den främre hjälpramen.
Mastermind i alla M6 motorer är ett av de mest avancerade styrsystem som någonsin utvecklats. MS S65 Styrenheten samordnar alla motorfunktioner med hjälp av tre 32-bitars processorer som hanterar mer än 200 miljoner operationer per sekund från över 50 inkommande signaler. Var och en av de 10 cylindrarna har sitt eget gasspjäll, med en position som övervakas 200 gånger per sekund. Reagerar på förändringar i gaspådrag kan spjället flytta från stängd till helt öppen på bara 120 millisekunder.
Liksom M5, använder den nya M6 även BMW: s nya tredje generationens sjuväxlad sekventiell manuell växellåda (SMG) med Drivelogic. Drivelogic erbjuder val av 11 olika lägen. Sex alternativ finns i manuellt läge och fem i det "automatiska" läget.
Den nya växellådan SMG ger också säkerhet fördelar när downshifting på halt underlag. Om den upptäcker att bakhjulen låser sig öppnar kopplingen bråkdelen av en sekund för att säkerställa grepp upprätthålls. Hill Detection är en annan SMG funktionen. I automatiskt läge upptäcker SMG växellåda att bilen färdas på en sluttning och har beredskap uppåt för att upprätthålla acceleration och välja lägre växlar när framåt neråt för att göra det bästa av de tillgängliga motorbroms.
Chassiet i den nya M6 är baserat på "standard" 645CI geometri med undantag för komponenter såsom krängningshämmare, hjulfästen och lager, dubbel-arm fjäderben framaxeln är helt i aluminium.
Integral IV bakaxeln är också tillverkad i aluminium för att minska ickefjädrad vikt. Dessutom innehåller den nya M6 en variabel M differentialspärr. Med på alla nuvarande BMW M modeller bygger M differentialspärr upp låsning när ett av bakhjulen börjar snurra och kanaliserar till hjulet med mest grepp för att förbättra hanteringen och stabilitet.
Electronic Damper Control är också standard på M6. Ger föraren tre fjädring - Comfort, Normal och Sport. Nya BMW M6 har också en BMW M-version av Servotronic styrningen med två specifika inställningar, motsvarande Electronic Damper Control inställningar, Sport eller Comfort.
BMWs DSC stabilitetskontroll har anpassats för M6. Med M Dynamic Mode (som först lanserades på nya M5), kan föraren ta sin bil till gränsen för fysikens lagar, så stora vinklar av reglerbara överstyr när omständigheterna tillåter.
Den nya BMW M6 kommer med en Power-knapp i mittkonsolen. Default väljer bilen P400 inställning och levererar 400bhp för stadskörning till exempel. Tryck på strömbrytaren och du ändrar respons på gasen och gör det möjligt för P500 inställningen att leverera full 507bhp.
Kontroll av alla dessa funktioner har lagts ihop med M6: s MDrive Manager. MDrive ger föraren möjlighet att i förväg välja specifika inställningar för strömbrytaren: SMG växellåda, DSC, EDC och Head-up Display ställs in med ett tryck på ratten.
För en bil med en sådan prestanda är högpresterande bromsar nödvändigt och BMW M6 gör ingen besviken. Aluminium dubbel kolv och borrade skivbromsar, kan bilen stanna från 62mph på bara 36 meter. Från 124mph (200km / h) på bara 140 meter - vilket motsvarar 1.3g retardation.
Speciellt utvecklade däck ser till att de enorma hästkrafterna och bromskraften överförs till vägen. 255/40ZR19 på framhjulen och 285/35ZR19 på bakhjulen monterade på lätta femekrade 19-tums smidda aluminiumfälgar och väger 1,8 kg mindre än en normal lättmetallfälg.
Liksom övriga 6-serie modeller använder nya BMW M6 en hybrid konstruktion av aluminium, termoplaster och SMC (Sheet Moulding Compound). Denna blandning av material ger en extremt styv, men ändå lätt, karossstruktur. Framskärmarna är tillverkade av termoplast, dörrar och motorhuv i aluminium och bagageluckan i SMC. Liksom legendariska M3 CSL, men till skillnad från 630i och 645CI använder nya BMW M6 även kolfiber i konstruktionen av takpanelen att minska vikten ännu längre - denna funktion enbart sparar nästan 5 kg och bidrar till den totala vikten på endast 1710kg .
Visuellt skiljer den nya M6 sig från 6-serien med en djupare front med luftintag för motorn och bromsarna, mer konturerade trösklar och bak som inkluderar en diffusor för att öka aerodynamisk effektivitet. Ungen under bakre stötfångare är BMW M: s signum fyra bakre avgasrör. För att komplettera förändringar i styling är den nya M6 tillgänglig i fyra exklusiva M färger - Indianapolis Red, Sepang Bronze, Interlagos Blue och Silverstone tillsammans med tre andra 6-serie färger.
Inuti den nya M6 kommer med fullt justerbara M sportstolar som inkluderar svankstöd och ett justerbart ryggstödsbredd som standard. De finns i utökad Merino läder, där ägaren ges möjlighet att välja mellan Svart, Silverstone eller Sepang. Som ett alternativ kan full Merino läder väljas i Indianapolis Röd och Portland Natural Brown tillsammans med de övriga tre färger och innehåller en läderöverdrag instrumentbräda och Alcantara headlining.
Den nya BMW M6 har också BMW M:s version av nya Head-Up Display system. Till skillnad från standard Head-Up Display som finns på 5 och 6-serie modeller som erbjuder navigering instruktioner och farthållare, innehåller informationssystemet på M6 information som motorns varvtal, växel och hastighet direkt i förarens synfält.
Nya M6 började säljas mot slutet av 2005
-
Alain gör ett fantastiskt jobb på bimmerpower...!!!
-
Idag redigerade M6 med ny rubrik och la in M6 E24 M635CSi
-
Korrektur!
Antal tillverkade var 5855 totalt. ;)
Lägger in ett par bilder på M635 Eurospec., en av årsmodell 1984 med M88/3, nr. 180 (Min), och den sista tillverkade vänsterstyrda M635Csi -89 med S38b35( den sista av 117st faceliftade vänsterstyrda eurospecade, vilken även var svensksåld! :)
Lite kul att veta är, att av de "äkta" svensksålda bilarna, var det 14 st av dessa 117 som hittade hit.
7st var -88 och 7 st var -89, men samtliga såldes i Sverige som årsmodell 89.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi139.photobucket.com%2Falbums%2Fq304%2FM635forever%2F090517103.jpg&hash=95327732d230b2c96cc91cfa7d2e14781d83e672)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi139.photobucket.com%2Falbums%2Fq304%2FM635forever%2F090517108.jpg&hash=4991c6b8a20efc9153c35b01631638850c79c7bd)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi139.photobucket.com%2Falbums%2Fq304%2FM635forever%2FBlandatfambil060.jpg&hash=ff4a9261f78877fc8811f68ceef45ace420f6d10)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi139.photobucket.com%2Falbums%2Fq304%2FM635forever%2Fbmwm635-89017.jpg&hash=c70afb5085c9fc10ab6dfa69ff969412d036ac22)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi139.photobucket.com%2Falbums%2Fq304%2FM635forever%2Fbmwm635-89004.jpg&hash=1e6f6f88813075a076a84e11a351a54046245834)
-
Mycket fin M635 du har!
Måste säga att jag tycker om den modell, den har bra motor med respons och mjuka linger
-
Läckra bilder. :)
-
Efter denna tråd har jag fått upp ögonen mer för E24an.
Den är faktiskt riktigt läcker. :)