Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
BMW-information => Nyttig information om BMW => Importguiden => Ämnet startat av: HD91 skrivet maj 26, 2010, 20:16:17
-
Ska handla en bil från UK. Allt väl med själva bilen, resan, V5C-dokumentet, MOT, HPI check osv. Bilen finns hos en handlare. Att skyltarna följer bilen i UK vet jag. Men frågan är hur man löser trafikförsäkringen? Har läst att svenskar både köpt engelsk och svensk trafikförsäkring. Vad är då att föredra och var hittar man dom till bäst pris?
Med tanke på alla Skylines, brittiska kultbilar och annat som vandrat över så kanske någon har koll eller hört vart man vänder sig. Hoppas på ett svar här! Bara 11 dagar tills det ska vara klart.
-
Kanske någonting?
http://www.trygghansa.se/04privat/Page15213.html (http://www.trygghansa.se/04privat/Page15213.html)
-
Kanonbra! Det låter som något att kolla upp. Merci beaucoup Alain ;D
-
HD91, hur gick det med din Englands-import?
Hur löste du försäkringen?
-
Det gick fint! Försäkrade på chassinumret via IF har jag för mig det var. De tog 1000 kr för 30 dagar trafikförsäkring. 2000 om man ville ha halvförsäkring och 3000 för allt med vagnskada osv. Polisen i GB vill vid kontroll helst se ett certifikat på försäkringen, så skrev ut försäkringsbrevet där chassinumret stod och tog med det. Besiktigad var den redan (MOT) och skattad (road tax), så det var bara att blåsa iväg.
Valde trafik. Resten var för dyrt tyckte jag. Naturligtvis stannade då motorn strax utanför London, men vi fick snurr på den igen. Var nån givare som fick spel i bilköerna.
-
Det låter ju bra.
Jag har kollat lite på att importera en M-bil för bankörning, då gör det inget att man sitter på fel sida.
-
Nej, det gör det absolut inte. Ska man åka bana, bygga nåt trimobjekt eller bara söndagsköra om sommaren duger det gott med en RHD, iaf de mer lättmanövrerade Z3/Z4 M och M3 (M5 var lite småklumpig att stadsköra som RHD här hemma). Samma körglädje, samma kvalité. Verkar som man får tillbaka sina pengar också, om man ser till de bilar som sålts här hemma sen.
Tyskland går ju inte längre med äldre BMW, annat än i sällsynta undantagsfall. När en M-modell blir 10 år där verkar den bli samlarbil oavsett skick och med införande av EUR blev det ännu högre priser.