Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => Allmänna diskussioner => Off topic => Ämnet startat av: kilroy skrivet april 15, 2010, 16:18:12
-
http://www.lidkopingsnytt.nu/2010/04/15/vulkanutbrott-stoppar-flygstort-tryck-pa-tagbiljetter/ (http://www.lidkopingsnytt.nu/2010/04/15/vulkanutbrott-stoppar-flygstort-tryck-pa-tagbiljetter/)
Allt flyg i Sverige har stängt. Detsamma gäller flera länder i Europa, bl a England.
-
Hörde det idag på info, hoppas bara att det inte blir större konsekvenser för Island.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/nytt-vulkanutbrott-pa-island_4563945.svd (http://www.svd.se/nyheter/utrikes/nytt-vulkanutbrott-pa-island_4563945.svd)
-
För kraschar islänningarna bankväsendet, sedan stänger de flyget med en vulkan. De gör allt för att skaffa nya kompisar ;)
Sitter själv gissningsvis i skiten om inte vinden vänder. Ska både till Barcelona och Sicilien nästa vecka. Lite långt att ta bussen :(
-
Resebolagen: ”Ha mobilerna på”
Flygstoppet kvar i flera europeiska länder.
Det svenska luftrummet öppnas stegvis med start i delar av Norrland. Askmolnet förväntas fortsätta röra sig österut och åt sydöst. Påverkan på flygtrafiken väntas fortsätta åtminstone under de kommande 24 timmarna, enligt den europeiska samordningsmyndigheten Eurocontrol.
Det första område som öppnas i Sverige är enligt LFV "väster om en linje Gävle-Söderhamn till Kiruna med sydlig gräns Gävle-Mora".
Det är i delar av Norrland vi har öppnat. Det beror på att askmolnet inte är lika starkt där som tidigare, säger Erik Söderberg, informatör vid LFV.
Scandinavian air ambulance, som har ambulanshelikoptrar i Lycksele, Östersund, Uppsala, Stockholm och Visby, har nu beslutat att helikoptern i Lycksele ska tas i trafik igen.
Runtom i hela norra Europa fortsätter problemen för flyget.
Enligt den senaste prognosen från en brittiska motsvarighet till SMHI, Met Office, rör sig askmolnet långsamt över norra och östra Europa. Met Office gör bedömningen att fram till klockan 02 svensk tid natten mot lördagen fortsätter det att lätta över Norrland medan det i princip ligger kvar över de mellersta och södra delarna av Sverige.
Eurocontrol räknar med att omkring 11 000 flyg kommer att kunna lyfta i Europa i dag. En normal dag är antalet omkring 28 000. I går var antalet 20 334.
Flygrummen i följande länder var under morgonen inte öppna för flygtrafik: Irland, Storbritannien, Belgien, Nederländerna, Danmark, Sverige, Finland, Estland, norra Frankrike samt alla flygplatser i Paris, Österrike, delar av Tyskland inklusive Düsseldorf, Köln, Hamburg, Berlin samt kring Frankfurt och delar av Polen, inklusive flygplatsen i Warszawa.
Omkring 600 transatlantiska flyg lyfter eller landar i Europa varje dag, men i går landade bara mellan 100 och 120 av de 300 flyg som skulle ha nått Europa.
Researrangörerna uppmanar sina fredagsresenärer att ha mobilerna på för information. Tidiga plan har fått sina starttider framskjutna till kvällen.
Igår kom de flesta charterturisterna iväg till sina resmål. Värre var det för dem som skulle ha vänt hem.
Bara Apollo, Fritidsresor och Ving hade sammanlagt drygt 2 500 svenska resenärer som skulle flugit hem igår men blev kvar utomlands.
Värst för flyget, internationellt sett, var att storflygplatserna i Storbritannien, Nederländerna och Frankrike slogs ut. Heathrow tvingades ställa in 840 av 1 250 avgångar, vilket i förlängningen ska ha gått ut över 180 000 passagerare. Stängning av Gatwick, Stansted och Glasgow beräknas ha drabbat 120 000 resenärer. På fredagen är det brittiska luftrummet stängt minst till klockan 18:00.
Anledningen till flygförbudet är att askan från vulkanutbrottet kan få flygplanens jetmotorer att stanna. Även aska som lägger sig på vingarna kan skapa problem.
Stoppet för inrikesflygningarna gör att Swebus flerdubblar sin trafik på fredagen. Även SJ försöker möta efterfrågan med fler och extra långa tåg. Biluthyrare uppger att de har slut på bilar.
Källa: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/resebolagen-ha-mobilerna-pa_4570367.svd (http://www.svd.se/nyheter/utrikes/resebolagen-ha-mobilerna-pa_4570367.svd)