Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 3-serien => E46 1998-2006 => Ämnet startat av: Peaty skrivet april 11, 2010, 18:00:55
-
Hej,
Normalt skall ju växelspaken hitta sitt viloläge mellan 3.e och 4.e växeln när den står i friläge. Ibland väljer min spak att hoppa ett näpp till höger nedanför 5.e växeln. Lite stökigt eftersom det är helt oförutsägbart. Är det någon som har erfarenhet av detta och vet vad som krävs för att åtgärda det?
-
Ingen egen erfarenhet men vill minnas att det är en justeringsfråga, eller möjligtvis en plastbussning som blivit sliten.
-
Är rätt vanligt på E46 och en slitagefråga, men vad som krävs för att ordna det vet jag inte. Ett relativt dyrt fel att åtgärda, saxat från en sida mindre populär här:
"Vissa E46 bilar har drabbats av att växelspaken inte återvänder till mittenläget när en växel läggs ur, oftast från 5ans växel. Fenomenet visar sig enbart medan växellådan fortfarande är kall och försvinner när växellådan uppnått arbetstemperatur. För att åtgärda felet, behöver en kolv med tillhörande fjäder bytas och för detta krävs att växellådan demonteras, vilket kostar ca 3500 kr"
-
Tackar!
Man får med andra ord leva med det ett tag...
-
Jag har samma problem på min 330. Fenomenet försvinner som sagt när lådan blir varm, inte helt för mig dock, jag får fortfarande peta till växelspaken något för att den ska hitta tillbaka till neutralläget. Det är som sagt en fjäderbelastad kolv som skall föra tillbaka spaken i neutralläget, men denna kolven glider genom en bussning som med tiden blir dålig och börjar kärva. Bussningen expanderar när lådan blir varm, så att kolven lättare glider genom den. Därför försvinner problemet, men endast temporärt.
Det tråkiga med detta är att reservdelssatsen kostar 45:-, men lådan måste rivas ner för att komma åt och byta denna bussning/kolv. Så man hamnar på en slutsumma mellan 2-5000:- kr beroende på vem du frågar.
Detta är dock inget som skadar eller påverkar växellådan, men det är nog så irriterande.
-
Hej!
Är också en 330i ägare, blev det för ett par veckor sen och tyckte att min också gjorde så, satt straxt bakom 5ans växel men bra att ni tog upp det, stort hjäp. M
Mvh
R