Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E39 1996-2003 => Ämnet startat av: e39 523 skrivet april 07, 2010, 22:32:19
-
Tänkte höra med någon om man kan ha ett öppet luftfilter på en 523 e39.
Eller går det inte att ha ett öppet filter på den bilen??
Hjälper de något på prestandan??
-
Inget problem med att ha ett öppet luftfilter på en 523 e39.
Effektvinst: beror helt på bilen i övrigt. helt orginal 2hk kanske?
syfte: att minska motståndet i luften genom bättre luftgenomsläpp.
-
ok. låter bra.
Måste man köpa någon speciell sort, eller kan man köpa vilken typ som helst ( biltemas )
-
Skulle råda dig att inte byta till ett öppet filter. Original är ingen direkt flaskhals, däremot vet du att luften filtreras som den ska. Allt för att säkerställa motorns välbefinnande.
Du kommer inte märka någon skillnad i prestanda. Finns alltid en risk att det bli lägre effekt också om man slarvar med avskärmningen.
Mvh:
Thomas
-
Precis som skriver Gemini, du får även tänka att med öppet luftfilter får du annat lufttryck i LMM och annat partiklar eller smuts som kan fördärva tråden som sitter i LMM och därefter får motor att gå fel.
Tyvärr, många vill sätta på öppet luftfilter på moderna bilar utan tänka på konsekvenser därför tycker jag att det är bra att du fråga först. ;)
-
Det finns ju fördelar med öppet filter. Trevligare motor/insugsljud och att de är tvättbara och att man i längden därmed tjänar lite pengar på det.
Men annars finns det mest nackdelar som jag ser det. Sämre rening, risk för att paja LMM (det är oljan från filtret som kan bränna fast på tråden om man är för generös med oljan efter tvätt) och lägre effekt p.g.a. varmare luft (=mindre syre) om man inte avskärmar det riktigt noga.
Jag kör själv med ett öppet Biltema-filter på min Volvo och det fungerar tror jag. Dock med risk för sämre effekt då avskärmningen inte är perfekt. Femman morrar härligt men jag får tyvärr också stå ut med en del Dart Vader-liknande oväsen från dumpventilen... Detta är mest för att det satt ett öppet litet filter på när jag köpte bilen och jag hade ett nytt större från Biltema liggandes hemma. Jag hade aldrig satt på det om originalburken suttit där. Och så är det ju inte så noga på en Geely som på en BMW. ;)
Vill du ha roligare motorljud i bilen så kan man ju byta avgas istället.
-
Håller med föregående talare, det finns skäl för att undvika öppet filter.
-
Och så är det ju inte så noga på en Geely som på en BMW. ;)
;D
-
jag skulle vilja mena att ett intergrerat luftfilter från k&n är bästa valet...
för då andvänder du original burken med rätt luftlednning dit samt att du inte suger varmluft från motorrummet ... det hjälper inte att skärma av om du inte längre kan andvända original luftleden
alternativet för avskärmning är att ta hål i huven för att få rätt luft
jag hade ett intergrerat k&n luftfilter i min gamla geely v70 t5
och det störde inte dumpen...
ifall någon inte vet så:
intergrerat ser ut som original men med nät i... likadant nät som öppet filter
-
Alla filter som är tänkta att tvättas och återanvändas lider dock av det största problemet. Nämligen det som Davve är inne på. För mycket olja på filtret och den sätter sig på coronatråden som vid nästa rengöring brinner av. Vips så har du en räkning på några tusenlappar. Man kan byta rätt många filter för den pengen.
Min BMW mek säger sig även ha fått bytt många kolvar/kolvringar och toppar på grund av att ägaren kört med undermåliga sportfilter och dragit in all möjlig skit i motorn.
Jag säger som jag brukar, om det vore så enkelt att ett öppet luftfilter är det bästa för motorns effekt så skulle inte BTCC och STCC bilarna se ut så här under huven.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.offroadvw.net%2Fbajawes%2FV6_baja%2FKLZE_cars%2Fpd4.jpg&hash=a5bde6c149a6f1191f0b9c2f8d6bfaa2489cc5fb)
-
Jag har själv genom slarv och olyckliga omständigheter pajat min LMM på grund av öppet luftfilter. Inte på min M5 men på min tidigare BMW. Jag kan mycket väl också förstå Fredrik Ms resonemang när det gäller allsköns skit som riskerar att komma in i motorn.