Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E34 1988 1996 => Ämnet startat av: Mercury skrivet mars 30, 2010, 10:48:41
-
Hej alla! Ny här på forumet och helt ny på Bmw överhuvudtaget.
Har för en tid sedan köpt en e-34 530i touring -93.
Nu till de tråkiga, den blöddrar och har sig när jag gasar på, men om jag trycker full gas och växlar ner 2 växlar då upplever jag att den går rent? och i de läget när jag släpper upp gasen just innan den slutar "dra" då i ett ögonblick upplever jag också att den går rent för en liten stund.
Ibland blir den helt omöjlig och då är de alldeles som om högra halvan av motorn "innifrån bilen sett" helt stängs av?
När den gör så kan jag dra ur alla 4 tändspolarna på den sidan.
har bytt stift, bränslefilter, databox, plockat bort kattar.
Pratade med en Bmw verkstad som sa att det med största säkerhet va en katt som var igen täppt, så dom tog jag bort men problemet kvarstår, alternativt databoxen så den har jag bytt.
En kompis hjälpte mig felsöka med ett program som hette Carsoft tror jag de va, då visar den felkod 210. (210 Misständning upptäckt - mer än 2 cylindrar Ledningar, tändspolar, tändstift, resistor för tändsignal, motorstyrdon)
Har ingen aning om hur jag ska gå vidare nu eller hur jag ska göra!
Tacksam för alla svar och ideer! ???
Mvh/Peter :)
-
Hej och välkommen till forumet! Förhoppningsvis så får du ett bra svar på din fråga så fort som möjligt.
-
Bumpar tråden!
-
Så, nu har jag varit ute och pysslat med Bummsen en stund. ;)
Den startade och gick toppen för att sedan balla ur fullkomligt, går illa och ruskar.
Men de är samma färg på stiften om man jämn för höger och vänster sidorna.
Tog visserligen bara ur dom främsta.
så jag stängde av bilen och drog ur kontakt styckena till lambda sonderna, då startar den och går skapligt.
Så då tänkte jag att de kanske är en lambda som gått sönder? Och att datorn går in i nått slags förprogrammerad mappning typ "felsäkert läge"?
Men sedan slog även tanken mig att sätta i kontakterna och då gick den dåligt igen. då provade jag samma sak fast med kontakten på luftmängdmätaren och samma hände, den går skapligt igen...
Så samma resultat, så jag vet inte om det är lambda eller lmm som tjurar...
Ringde en kompis som jag vet sa en gång att han sett en likadan bil i en grann by, så snabbt iväg dit och fick prova hanns lmm.
Då gick den bra igen! men tyvvär också när jag satte tillbaka min och satte i kontakten igen...
Så inte ett dugg klokare är jag alltså... >:(
HAHAHA känner mig ganska förvirrad just nu :P
-
Om jag förstår dig rätt så bytte du LMM med din kompis...och då gick bilen bra? Sen när du bytte tillbaka tillbaka så gå bilen dåligt igen?
-
Tyvvär inte den fortsatte att gå bra...
Precis som om det inte är något fel längre?!!
Men jag ska på byn och handla om en stund så vem vet den kanske börjar krångla igen... Synd killen inte ville bytlåna lmm i en vecka eller så.
Hade ju varit bra om man fått låna den under en längre period.
Den har ju gjort så här förut för att sedan börja gå lika illa igen...
Svårt när felet kommer och går :(
Mvh/Peter
-
Haha gått hela dagen utan problem ;D
Tills jag stängde av den och såg att den droppa glykol...
I vänstra hörnet upptill så sitter den lilla slangen till expansions kärlet, den har spruckit i plasten >:(
Faan va le man kan bli på bilar i bland...
Kanske moped vore nått...
-
Tänkte berätta hur de gått.
Fick tag på en kylare på skroten från en 540 och den passade som ett smäck, bredare cellrad visserligen men ramen va samma. Så nu har man effektivare kylning.
Började lura på om de kunde va den högra lambda sonden som inte ville som mig så jag tog loss den och tvättade den i rödsprit. Vet inte om man kan/ska göra så men jag har inte haft några bekymmer med bilen sedan dess.
:) /Peter