Den här frågan har jag nu sökt info om.
Och för att få ett avslut på tråden tänkte jag redovisa resultatet.
Är bilen heltypsgodkänd får du i princip inte göra några ändringar på bilen.
Mvh Tommy
Du får inte byta enbart motorstyrning på en bil -76 och nyare. Då är motorn inte längre godkänd även om den skulle va helt original i övrigt.
Om vi förtydligar Marlboroman ytterligare så har det alltså inget med helbilsgodkännande i sig att göra utan problemet sitter i att man inte får ändra någon komponent som ingår i avgasgodkännandet. Och där är motorstyrning en del.
/Göran
Ok tack för alla svar :cool:
Men hur gör då alla som byter MS på nyare bilar ??
Bygger om för besiktning eller döljer dom det ?
De döljer det.
Ja ha!
Då måste original skräp sitta kvar då:(
Men Automatlådor på nyare bilar är ju också inbakade i el system / avgasgodkännandet. Då kan man bara byta till en manuell låda av samma tillverkare och som har funnits i bilar sålda i Sverige För att kunna påstå att systemet är modifierat men original
Eller ?
Om bilen är inreggad före 1/1 -93 så kan man byta låda. Se här:
[url]http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245[/url] ([url]http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245[/url])
/Göran
???
Min uppfattning om det här är. JAG HATAR REGLER och LAGAR!!
Slutsats är. Dölj och fuska! eller bygg amatörbyggd fordon. Alternativt bygg på 76 eller äldre >:(
Jag förstår nu även varför styling som lampor och sådana är populärt Det är ju det enda man (knappt) får ändra på nyare bilar.
Då kommer man även till en viss gräns. Om man nu bygger ett nytt chassi, blir det ju lite märkligt att begränsa sig med en Ex M70 motor. jag menar vad ligger det häftiga med att med svårigheter och massor av pengar nå 500Hp. När du med en raggar motor gör det lätt och billigt.
Nä. jag behöver nog lite mer motivation och möjligen en ny öl. Apropå Öl! Köpte på systemet en ny öl. Pistonhead Hot Rodding lager. Det är ett namn som heter duga det ;)