Ramlade på en bil i söndags och skakade hand på den igår. Gammal, bakhjulsdriven och fylld med körglädje.
Therefore I give you...the Bimma. 1969 BMW 2000.
Innan dess renoverades den och lackades om så skicket är över förväntan.
Framöver hör jag en röst i huvudet som säger åt mig att dubbla Webrar eller något annan bensintörstande och lite chassiemassage vore trevligt.
Jaja, talk is cheap så därför kommer lite bilder.
([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg17.imageshack.us%2Fimg17%2F6954%2Fdsc00976czk.jpg&hash=81a071036fdf3ded5d51fbce48893b766439f571[/url])
([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg17.imageshack.us%2Fimg17%2F498%2Fdsc00975mmi.jpg&hash=9a826c8429d716ea5fb5d984005c7461d9c07edf[/url])
([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg17.imageshack.us%2Fimg17%2F6293%2Fdsc00974t.jpg&hash=45a17795d96a46dd40e47e7448e28077ce88abe1[/url])
([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg17.imageshack.us%2Fimg17%2F6895%2Fdsc00962j.jpg&hash=94684f545594415cecdea225e5c4074d0c6b288b[/url])
([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg17.imageshack.us%2Fimg17%2F9440%2Fdsc00966gyc.jpg&hash=f3e2e9b9dbcd3edbf7d2ee80e2f5a7cb1310d0a0[/url])
Brum brum. :D
Skoj att få ta del av en klassiker! :)
Tycker det låter som en trevlig plan för bilen, att uppgradera varsamt för större körglädje. Tycker också original-plåtisarna gör sig bra på bilen. En breddning av dessa kan bli bra kanske?
Sitter det bälten i sådan här på alla platser? Undrar för framtida inköp(?) av söndagsbil.
Hej.
Gissa om jag höll på att trilla baklänges igår när jag satt och slösurfade lite och jag av en slump hamnade här på garaget och kollade på alla möjliga bilar. Sökte då på BMW 2000 eftersom jag ägt en sådan en gång i min ungdom. Vad finner jag då? MIN GAMLA BIL! MIN FÖRSTA BIL! :-) BOZ 400 var min allra första bil som jag köpte efter att jag tagit körkort. Köpte den 1991 och sålde den 1994. En fantastisk bil, som jag hade som bruksbil året om, bilen var rostfri vilket jag inte kunde begripa eftersom dom flesta dog rostdöden. Minns att lacken var dålig, var en del bleka vattenfläckar i lacken. Ville ha en omlackering men saknade pengar för det vid den tiden. Bilen var i princip problemfri under mitt ägande, generator var det första jag bytte på bilen efter inköp, senare ett nytt avgassystem, sen rullade den bekymmersfritt. Plädarna i bilen har jag inskaffat efter en köpesannons i Tekninkens Värld, för framstolarna fick morsan sy om en bakpläd eftersom det var det enda jag fick t
ak på. Däcken med vit rand verkar vara exakt likadana som dom jag körde på när jag hade den. Sökte efter en tillbehörs träratt vid den tiden, men säljarna begärde överpriser så jag stod över att skaffa en sådan. Sålde den 1994 till en ICA-handlare i Vänersborg Roger Matteusson tror jag att han hette. Han hade planer på att renovera den. KUL att se den igen. du får gärna höra av dig om du vill... Mvh Magnus
Historia är alltid intressant, speciellt om man själv är inblandad! Trevligt brev! ;D
Vita fälgar ÄR bus! 8) Vad för dimension ska du kränga på?Visst är det bus. :)
J-klar vad fin den blev i lacken! :o :)Ja den blev något sjukt fin i lacken, rekondaren själv tyckte det var vansinnigt roligt att se resultatet.
Tråkigt och otäckt med hjulbultarna, svårt att lita på grejerna igen efter en sådan sak. Antar att du köpte nya bultar och sedan bara hoppas på det bästa? För vad ska man annars göra?
När det gäller fälgarna så köptes nya muttrar in, muttrar som var lite bredare och med lite mer stigning så att säga.Aha, muttrar på pinnbult m.a.o. Så var det på min 2002 också.
Har nu fått en teaserbild på vad som komma skall...
Mycket tjusigt!! Det enda som stör lite är det krokiga avgasröret.
Kjempefint eksemplar av en 2000 du har der :) Ska følge med på denne tråden. er selv svak for "old school" bimmers :) Har selv en 78 mod 728, og solgte sist sommer en 70 mod BMW 2800 E3 :)
Ta godt vare på bilen ;)
En liten feeler bland folket. Är det totalt helgerån att ens börja fundera kring lite tidstypisk racing på en sån här bil? Tanken är i så fall ett par retro åka-fort-stolar, en skruvad bur och lätt chassie och motormassage. Fortfarande så små förändringar att det går att bygga tillbaka till original.
Yay! Imorgon inleds tävlingssäsongen! Inte så dramatiskt som det kan låta då denna tävling är av det väldigt lugna slaget. Jag och Bozzen ställer upp i "Riksettanrallyt" i Småland, en kortege med veteranbilar som åker på resterna av gamla vägen med just namnet riksettan. Hoppas på bra väder och massa trevliga bilar.
En liten feeler bland folket. Är det totalt helgerån att ens börja fundera kring lite tidstypisk racing på en sån här bil? Tanken är i så fall ett par retro åka-fort-stolar, en skruvad bur och lätt chassie och motormassage. Fortfarande så små förändringar att det går att bygga tillbaka till original.
Vi passerade ett bilmuseum på vägen ner Fredrik. Låg i Lagan och kallades "Laganland" eller liknande, ngt du känner igen?
Har idag gjort något väldigt kul och onödigt, shoppat handskar till bilen. Klassiskt racingmanér är grejen.
Mumma!
Nej det är inte det vid Lagan som jag tänker på, detta är nog lite mindre än muséet vid Laganland. Skall se om jag kan få fram mer info via bilder jag tog på platsen.
Grymt snygga handskar!! Har du jackan med??
Har tyvärr inte jackan...ännu. Provar att beställa från denna leverantören nu sen får vi se. Går allt väl lär jag beställa jackan med vad det lider. Tidstypiskt och ruskigt snyggt!
Felet påminner om ett fel som fanns på mammas dåvarande Golf mk1 -83. Gick ömsom perfekt, och sedan krassligt som bara den, t.o.m. helt plötsligt mitt i en omkörning t.ex. :o Felet berodde på skit i tanken, smutsen vandrade lite fram och tillbaka, ibland täppte det till. Så det kan absolut vara värt att tömma tanken och blåsa ur den med tryckluft, ny bränsleledning och nytt filter. Lycka till!Tack för tipset. Skit i tanken är en av mina teser med kring det hela. Bränslefilter ligger hemma på hyllan så det är egentligen "bara" att ta tag i det hela.
Hej Snowman.Hej Stefan.
Kul att du tagit vara på en sådan klassiker, Jag hade en likadan, röd 69 års modell av 2000 i mitten på 80 talet.
Det felet du haft (dålig tomgång/mellanregister) hade Jag också till & från. Den var notorisk på att få in skit i tomgångsmunstycket i förgasaren, som fick rengöras ett par 3 gånger i halvåret. Jag satte aldrig dit något extrafilter på bensinledningen och det var väl därför som felet återkom ideligen. Köpte min 1983 för 3000SEK & sålde den 1986 för 1000SEK, den var en pålitlig "daily driver", men värmen var usel. Mitt reg# var DZL 700.
Lycka till.
/Stefan
Bilen ha blivit en riktig pärla, nyfiken att se fälgar när dom är klara, var du ofta ute med bilen under sommar?Tack Alain. Har tyvärr kört alldeles för lite i år, svårt när bilen har konkurrens av motorcyklar i garaget med. Förutom "Riksettan"-rallyt och ngn lokal träff har det inte blivit någon större träff i år. Vet inte riktigt vart jag ska åka, finns tyvärr ingen BMW-träff så som Bugrun finns för VW.
Har du vart på någon träff någonstans i Sverige?
finns tyvärr ingen BMW-träff så som Bugrun finns för VW.Knutstorp är väl närmast, inte den "ball-faktor" som Bug Run men nog så trevlig ändå vad det verkar. Skulle övernattat där i år men mina kompisar fick dra sig ur, så jag har tyvärr inte testat. Dock fick jag höra att många inte var i skick på söndagen... ::) ;)
Finns det inte några originaluttag alls som går att nyttja?Det finns ett uttag för högtalare i mitten av instrumentpanelen och det har funnits en tanke att montera två små små högtalare där, stereo i mono-montage så att säga. Kanske går att komplettera de små klena mittmonterade sakerna med en liten baslåda under stolen för lite backup? Det viktiga är att det inte ska synas, var det bara bra ljud jag var ute efter hade jag kapat dörrsidor. ;)
Det går inte att gömma element på undersidan av instrumentbrädan? De får ju riktas neråt så det lär inte bli världens bästa ljud, men kan inte bli sämre än en låda som skall spela rakt upp i underredet på stolen.
Du det är en mycket fin bil du har. Är det originalkulör?Tack!
Det finns ett uttag för högtalare i mitten av instrumentpanelen och det har funnits en tanke att montera två små små högtalare där, stereo i mono-montage så att säga. Kanske går att komplettera de små klena mittmonterade sakerna med en liten baslåda under stolen för lite backup? Det viktiga är att det inte ska synas, var det bara bra ljud jag var ute efter hade jag kapat dörrsidor. ;)
Snygg Kawa du har också inne! Vad är det för en?Tack, det är min lilla skrevraket. En ZX6R från -96 ombyggd till streetfighter. Kolfibersystem som låter mycket och härligt och runt 100 hästar vid 14000 varv. Härligt härligt men farligt farligt. ;)
Det är mycket värt med eget garage!Ja det är värt oehört mycket med eget. Skönt att veta att möjligheten finns att gå ner och skruva lite när som. :) Sen skulle jag gärna ha ett ännu större garage och går våra husletarplaner i lås kanske det blir verklighet snart med.
Ja det är värt oehört mycket med eget. Skönt att veta att möjligheten finns att gå ner och skruva lite när som. :) Sen skulle jag gärna ha ett ännu större garage och går våra husletarplaner i lås kanske det blir verklighet snart med.
Jag har också förmånen att ha ett garage. Det är inrymt i anslutning till en numera nedlagd bilverkstad, det är uppvärmt på vintern med bra servicemöjligheter och jag förvarar sommarbilen där under vintern.Gott, då har du tryckluft och hela kitet med?
Jag tror att idag en husköpare som har flera bilar kolla noga om det finns plats för 2 eller 3 bilar i garaget för att kunna meka eller bevara sina somrar pärlor under vintertid eller?Killen jag köpte mitt vinterskott av (en entusiast med en E28 535i, en Alfa 75 och en 996) köpte huset han hade p.g.a. "garaget" som var en nerlagd bilverkstad med tvåpelarlyft och allt. Han tyckte det var perfekt. Tro det... ;)
Killen jag köpte mitt vinterskott av (en entusiast med en E28 535i, en Alfa 75 och en 996) köpte huset han hade p.g.a. "garaget" som var en nerlagd bilverkstad med tvåpelarlyft och allt. Han tyckte det var perfekt. Tro det... ;)Det är precis så man ska resonera. :D
Gott, då har du tryckluft och hela kitet med?
Vi letar efter en avstyckad gård att köpa, tanken är då att jag ska kunna bygga ett deluxe hobbygarage i en gammal loge eller liknande. Planerna i mitt huvud är klara, nu gäller det bara att hitta rätt hus med.
Förresten… hur har det gått med renoveringen av originalfälgarna?Det går bra med renoveringen. Har en fälg kvar som jag ska ge mig på men det vill gärna till att det är varmt och skönt ute så att man kan lacka och låta de torka utomhus. Däck står och väntar på mig så det är inte långt bort. Jag ska bara ta tag i det. ;)
Härligt, grattis får man väl lov att säga. Att du redan fått klartecken från din andra hälft vad gäller nybyggnation av garage låter ljuvligt! ;)Det gäller ju att visa vem som bestämmer i hushållet... :) Eller så var det så att jag bönade och bad och charmade en del. ;)
Jag bara måste säga att det här är är en riktig kvalitets tråd.Oj, tack för de vänliga orden.
Så! Tack Snowman!
Jag gillar skarpt att läsa om din bil, dina äventyr och planer 8)
Grattis till nya huset, låter helt perfekt! :)Jag tror att även om det inte är helt perfekt i dagsläget så kan det mycket väl bli det framöver. :)
Jösses vad roligt det är att ha hus!!Haha, vänta tills den första dyra reparationen kommer eller första vitvaran som går sönder. ;)
Verkar inte vara jättemycket drag på detta forumet längre, sommartid som ställer till det eller ngt annat får tiden utvisa.Kan det hända att det är lite dåligt drag. Men kvaliteten på den här tråden och när du väl uppdaterar den lyfter hela forumet!
Kul att se bilen med originalhjul, jag tror skarpt på de guldiga BBS fälgarna, det kommer att bli riktigt snyggt! Tycker fortfarande du skall beställa ett par aluminiumskyltar istället för 90 tals plasten.+1 på båda åsikterna. :)
Kul att se bilen med originalhjul, jag tror skarpt på de guldiga BBS fälgarna, det kommer att bli riktigt snyggt! Tycker fortfarande du skall beställa ett par aluminiumskyltar istället för 90 tals plasten.Haha, det där är inte 90-talsplast utan 80-talsplåt. Nya skyltar ligger i garaget men bultarna till framskylten har rostat sönder och samman och det krävs lite fundering på hur jag ska få väck det. Har provat att sätta dit en ny skylt bak men det såg inte klokt ut, ytterligare en grej på vinterns att-göra-lista. :)
Originalstolarna blir svåra att få till på det sätt jag vill. Det kostar multum att klä om stolarna och forma om dem. Dels känner jag inte för att lägga de pengarna just nu men sen vill jag även kunna skicka vidare bilen någon gång i framtiden med alla originaldelar kvar, i originalskick.
Därför blir det nog en annan uppsättning stolar, som ändå är tidstypiska, som får sitta i bilen till vardags.
Vad det blir för stolar till våren vet jag inte men jag hoppas att stuket blir något åt detta hållet.Kolla på http://www.gasolin.no (http://www.gasolin.no) om du inte redan gjort det. :)
([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg338.imageshack.us%2Fimg338%2F9370%2Fstol914.jpg&hash=f19490dda40a99e5f612c58ad1ed110d505ad20d[/url])
Detta är stolar från Porsche 914 och jag behöver tips på bilmodeller som har stolar åt detta hållet. Ju fler modeller jag söker efter desto större sannolikhet att hitta stolar.
Vet en firma i Örebro som klär om stolar...om du vill kan jag kolla åt dig ?
Kolla på [url]http://www.gasolin.no[/url] ([url]http://www.gasolin.no[/url]) om du inte redan gjort det. :)
Kalles? Är Örebroare från början och vet att de gör en del jobb. Du kan absolut kolla, är ju uppe i Örebro mellan varven då familjen bor kvar.
Mmm, mkt fint fanns där. Även replicor på 914-stolen jag la in. Men de var ganska dyra, speciellt om det är NKR på sidan.
Ja trä är förstavalet men som Thomas säger är det nog lättare att klä med vinyl och att få det att matcha. Hellre rätt matchad vinyl, som finns lite överallt i bilen, än dåligt färgmatchat trä. Har en känsla av att 40 år gamla träpaneler ändrar färg med tiden och att en ny träbit kommer vara en mismatch även om träslaget är rätt.Jag gjorde en träpanel där askkoppen satt i min E23 för att sätta in extramätare till oljetryck. Det blev inte alls så snyggt när de inte matchade övriga träet i bilen. Kör på svart vinyl.
Jag gjorde en träpanel där askkoppen satt i min E23 för att sätta in extramätare till oljetryck. Det blev inte alls så snyggt när de inte matchade övriga träet i bilen. Kör på svart vinyl.Lite grann så jag känner med. Vill inte lägga ner en hel massa arbete på ngt som till slut inte bli bra.
Vill se det nya garaget!!! ;DGaraget går så sakteliga framåt. Stort blir det i alla fall. :D
/Otto
Ser ut att bli väldigt bra det där, några nya bilprojekt på gång eller är det villaprojekt som gäller framöver?Just nu blir det mycket villaprojekt. Har dock mitt lilla båtprojekt att pyssla med. Crescent sportbåt från 60-talet med 70-hästarssnurra på. Målet är 10 knop per meter, vilket skulle bli 42 knop i toppfart. Ganska snabbt med en liten båt. Övermotoriserat ÄR kul!. ;D
Övermotoriserat ÄR kul!. ;D
I fredags hände så det som varit på gång ett tag nu. Nya ägaren kom och hämtade skutan.
Och så var hon borta...
Tråkigt, men grattis ändå!
/Otto
([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg.tapatalk.com%2Fd%2F13%2F03%2F29%2F2edu7a7a.jpg&hash=9ba1cc094a3c2b50a18ea6b64af8f1c478ce3a97[/url])
Lite vemodigt är det allt men det var helt rätt person som tog över stafettpinnen. Jag kommer nog få möjlighet att få återse denna framöver.
Garaget går så sakteliga framåt. Stort blir det i alla fall. :D
Fint, nu är det bara att försöka hitta en röd BMW 2000 att skruva med ;)
/Otto
(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/665812_10152191806495252_1445014811_o.jpg)
Bilden, som blev jättestor, är från i höstas och sen dess har fönster kommit på plats.
Nu i vår målas det, en stor port ska på plats liksom en ytterdörr. Sen blir det isolering och byggande av en förrådsdel till hösten. Sysslolös lär jag inte vara. :)