Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => Allmänna diskussioner => Övriga bilmärken => Ämnet startat av: torpis skrivet mars 10, 2010, 09:09:58
-
Jag lånar ut Garaget.org (http://Garaget.org)s Informationstråd om dumpventiler till Bimmerforum.
Här är en sammanfattning av hur styrsystem med luftmassemätare fungerar och hur det påverkas av en eftermonterad dumpventil.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Farchive%2F1909%2F598170_hawmbm.jpg&hash=08a2cde6456c5b79f2cf0faec9f5b8b0117dced2) (http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=jonTe&cat=79032&image=598170)
Dumpventiler eller avlastnignsventil (1) som det heter hittar man på de flesta turbobilar, avlastningsventilens uppgift är att släppa ut det laddtryck som turbon (3) skapar när man släpper gaspedalen och gasspjället (2) stängs. I samma ögonblick som gasen släpps öppnar ventilen och turbon som snurrar med full fart kan blåsa ut luften genom avlastningsventilen istället för att blåsa den rakt in i en vägg, tappa andran och tvärstanna. Den utblåsta luften är redan uppmätt av luftmassemätare(LMM 4) och återleds in i motorn efter LMM.
När man återigen börjar gasa och spjället öppnar stänger avlastningsventilen (se bild nedan)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Farchive%2F1909%2F598168_xoa7t3.jpg&hash=560e59542089289d457f6160145ed9653140ff9c) (http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=jonTe&cat=79032&image=598168)
De allra flesta motorer använder idag en LMM som mäter upp hur mycket luft som kommer in i motorn. Utifrån detta läser styrdatorn(ECU 5) i sin tabell(MAP) hur mycket bränsle som skall tillsättas och sprutar in den mängden. I avgasrörets främmre del sitter en sensor(LAMBDA 6) som mäter avgasernas sammansättning. Med hjälp av lambdasonden kan ecu se om bilen går med rätt bränslemängd. En luftmassemätare inte jätteexakt och en lambdasond är inte jättesnabb så bilens ecu har vissa ramar den skall hålla sig inom och ignorera det som hamnar utanför. Sammanfattat så mäter LMM upp luft, ECU tillsätter bensin och Lambdasonden kontrollerar resultatet.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Farchive%2F1909%2F598173_kw05j7.jpg&hash=db5a559005b45f904f97458709a9a982272ac2cc) (http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=jonTe&cat=79032&image=598173)
Monterar man en eftermarknadsdump så kommer man släppa ut luften i motorrummet. Nu stämmer inte den verkliga luftmängden mot vad LMM mätt upp och ECU portionerar in för mycket bränsle. Lite beroende på när detta händer så kan det bli en avgassmäll, utebliven tomgång eller som att bilen tappar andan någon sekund. Vanligast är att man får problm med tomgången och att det smäller i avgasröret.
Spinner man vidare i de banorna så kan man bli överraskad när man skall köra av motorvägen och motorn dör, servostyrning försvinner bromsförmågan blir nedsatt, en otrevlig överraskning. Avgassmällarna som uppkommer när oförbränd bensin kommer ut i avgasröret skadar katalysatorn som kan sluta fungera. Detta märker man när bilen inte kommer genom besiktningen och man måste köpa ny katalysator.
Dessa symptom uppkommer ofta även om man väljer en öppen dumpventil, hybriddump eller återcirkulerande. Symptomen varierar mellan olika bilmodeller, men är mycket vanliga.
Vissa hävdar att det fungerar utmärkt, men kanske har den personen en högre tollerans mot motorstopp och avgassmällar än andra, kanske har den personen inte en likadan bil som du osv. Forska i ämnet innan ett eventuellt inköp. Ett tufft pysljud kan bli en dyrköpt läxa om bilen hamnar i diket för att man inte märkte att motorn stannat när man skall gå av E4:an i 120km/h.
Tillägg: Även helt återcirkulerande eftermarknadsdumpar kan spöka likt beskrivet ovan. Styrsystemen är kännsligare än man tror. Samtidigt kan det lika väl finnas bilar som funkar med en helt öppen utan några större bekymmer, det är dock mycket sällsynt.
Det finns även dem som monterar dumpventilen och tycker att det fungerar ju hur fint som helst med ett maffigt kvitter ur luftfiltret... men då är det i själva verket så att dumpventilen inte öppnar. Du har alltså köpt något för dyra pengar som du inte använder dig av. En dumpventil skall ALDRIG kvittra, gör den det så är den felinställd. En dumpventil behöver ofta vara så löst spännd att den står öppen på tomgång, inget problem på en motorsetup avsedd för det, men stora problem för bilar som inte är designade för det.
-
Tack för tråden Torpis! Mycket upplysande! ;)
-
bra läsning..
av egen erfarenhet på min gamla v70 t5:a gjorde jag först fel som texten beskriver, sedan förklarade autotech varför och jag gjorde om och gjorde rätt ..
så kan jag lägga till lite på texten och rätta lite..
när man monterat en öppen dump så kan det hända att bilen tappar andan, får avgasknallar och till och med dör ..
avgas knallarna beror oftast på en tillbaka ställd tändning.
detta beror antingen på att den fjäder som sitter i dumpventilen är för svagt spännd eller man kanske klippt av för mycket på fjädern vid monterings inställning.
då tar man enkelt och chimsar upp fjädern med brickor eller enkronor som faktiskt har ett bra mått för att spänna upp mottrycket i dumpen
det som ofta gör att man måste ha fjädern löst spännd för att den ska pysa är :
för att bilen har för lågt laddtryck och måste få en högre inställning på waste gaten, antingen manuellt eller via chippning
vidare så finns det faktiskt en eftermarknads öppen dumpventil som kvittrar och kommer från HKS
en välkänd liten dump för de som bygger bilar