Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => Allmänna diskussioner => Övriga bilmärken => Ämnet startat av: Bimmer Power skrivet februari 17, 2010, 15:13:08
-
Vad föredrar du?
-
Personligen skulle aldrig köpa en diesel av anledning att jag kör inte så mycket och dessutom står jag inte ut med ljudet av dieselmotorer.
-
Jag har inte röstat men personligen kan jag tänka mig att köpa en potent diesel när vi kommer till skott och köper en kombi.
-
Jag gillar vridet och förbrukningen på en diesel. Kommer antagligen köpa en sen E46 320d så småningom.
-
Både BMW och Audi har riktigt högpresterande dieslar idag så helt uteslutet är det inte.
-
Skatten på dieselbilar är ganska höga, för att tjäna in driftkostanerna gentemot en bensinare måste man köra åtminstone över 3000 mil årligen för att det ska löna sig att ha en dieselbil. Jag kör i regel 1000 eller 1500 mil som mest. Så för mig lönar det sig inte att ha en dieselbil. Jag står inte ut med diesels äckliga motorljud heller. Det skulle kännas som att åka taxi hela tiden.
-
Tycker varken om karaktären eller ljudet som oftast är förknippat med diesel, men idag finns det en del motorer som känns lite mer som en bensinmotor (fast mer bottenvrid). En sådan hade man kunnat tänka sig, även om bensinmotorer står rejält mycket högre i kurs...
-
Om de skulle ta bort den höga skatt på diesel då det skulle vara ok för min del med diesel.
-
Skatteskillnaderna idag på nyare dieslar (dvs >2007) är minimal. Handlar man dessutom en som ligger på 119g/km CO2 så ligger skatten på 1984:-/år. Ligger den på 109g/km så hamnar skatten på ca 1560:-/år. På dessa bilar så räcker det att köra ca 700 mil/år för att det ska löna sig.
Ett litet räkneexempel bensin: 1.500 mil x 0,9 L/mil x 12,68:- (literpriset) + årsskatt BMW 320 -08 (1.050:-)= 18.168:-/år
Samma för diesel: 1.500 mil x 0,6 L/mil x 11,86:- (literpriset) + årsskatt BMW 320d -08 (2.598:-) = 13.110:-/år dvs 5.000:-/år i besparing för en EJ miljöklassad bil. Servicekostnader är ungefär detsamma och andrahandsvärdet har ju alltid varit högre för dieslarna så merkostnaden på anskaffningsvärdet när det var ny/nästan ny är försumbar.
Nån som inte håller med mig ur ren ekonomisk synpunkt så är dieseln att föredra?
-
Din beräkning ser väl helt OK ut.
Välkommen till forumet om jag inte sagt det tidigare... ;D
-
Din beräkning ser väl helt OK ut.
Välkommen till forumet om jag inte sagt det tidigare... ;D
Tack! :)
-
Tack för ditt beräkning och välkommen på bimmer.
Om jag skulle köpa en diesel, skulle tänka mig en X5 då blir det kanske lite dyrare och mindre sparsamt i skilnad med X5 bensin.
-
Din beräkning Stephan tar inte hänsyn till ökade finansieringskostnader för en dyrare dieselbil. Sedan har man ju också frågan om hur mycket av merkostnaden som man har igen vid försäljning. Vid begagnatförsäljning så är ju dieselbilen alltid dyare, fine, men är skillnaden 100% av merkostnaden vid nyköp? Annars är det ju en förlust som man måste räkna in. Jag misstänker att merkostnaden vid nyköp inte följer med begagnat utan följer ordinarie värdeminskningskurva, dvs 50% av mervärdet återstår efter 3 år.
-
Borttagen citering //mod
Det beror på. På vissa märken så får man faktiskt igen hela mellanskillnaden (ungefär som kombitillägg) och vissa förräntar sig t.o.m.
Med tanke på hur låg räntan är så om dieselnmotorn kostar 30.000 :- extra så blir det ca 400:- extra inkl. amortering/månad. Men det bygger på att man amorterar hela kostnaden på 5 år vilket man sällan gör. Sen är det väl så att dieselbilar med rimliga utslägg (dvs under 140g/km) kommer vara mer eftertraktade än motsvarande bensinare för de som idag åker 9-5, Passat, A6, V70 bensinare med årsskatt på runt 2000:-/år och drar närmare litern så blir det ju ett positivt köp.
-
Jupp, jag är med dig på att dieselbilarna kommer att ha ett högre andrahandsvärde. Men hur högt? Är det inte lika högt som merpriset vid nyköp så är det en post som måste in i kalkylen. Följer det den normala värdeminskningskurvan för nybil så ska 50% av tillägget räknas in i kalkylen också. Detta kan ställa hela kalkylen på ända. Finansieringskostnaderna har du helt rätt i att de är väldigt små i sammanhanget. (Men det kan ju ändras).
-
bensin får man huvudvärk av 8)
-
Jag mår väl av 102 oktan ;)
Men om jag ska vara allvarlig. I en oljegrop skruvade på en Mustang med läckande bensin ledning, för många år sedan.
kände jag mig lite märklig och gick upp för att ta mig lite luft. Det var nog en bra ide, för uppe ur gropen går jag ner på knäna och kryper ut ur garaget.
Jag fick ett J...a rus. satt nog en kvart och höll i mig! med som du säger en hemsk huvudvärk där efter ::)
-
Bensinångor är ju tunga och "rullar" neråt, så hela gropen var nog fylld med ångor ;D
-
Yepp! Jag ska nog vara glad att jag tog mig upp.
Mitt första och sista bensin rus!
Tillbaks till ämnet. Jag kör ju Audi, och jag gillar ju Le Mans skarpt!
Audis Disel har ju inte varit helt misslyckad där! Så jo, disel kraft är inte fel!
Men gamla V8or och Bensin det är Coolt 8)
-
Jag kör en 330 bensin men skulle vilja ha en 330 diesel…
-
Jag mår väl av 102 oktan ;)
Men om jag ska vara allvarlig. I en oljegrop skruvade på en Mustang med läckande bensin ledning, för många år sedan.
kände jag mig lite märklig och gick upp för att ta mig lite luft. Det var nog en bra ide, för uppe ur gropen går jag ner på knäna och kryper ut ur garaget.
Jag fick ett J...a rus. satt nog en kvart och höll i mig! med som du säger en hemsk huvudvärk där efter ::)
finns v-power diesel och även bränn olja och det får man defenetivt inte huvudvärk av 8)
-
Alla bilar vi har haft inom familjen är bensinmotorer bara, vi har aldrig ägt en diesel. Varför vet jag inte :P
-
Kanske dags att testa med en diesel, Eller?
Om det skulle vara så, lämna den till diesel kungen då får du en trevlig leksak mellan händerna. 8)
-
Förr eller senare ska man ju testa med en diesel :) Förstår dock inte att dieselskatten ska vara så himla hög :(
Tack för tipset, Alain ;)