Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E34 1988 1996 => Ämnet startat av: rilox skrivet februari 17, 2010, 00:49:40
-
Tjabba, lite strul med gamle bettan. När man kört runt bilen i arbetstemp ca 20 min eller mera brukar den börja blöddra typ som att den drar tjyvluft någonstans.
När bilen är kall är detta inget problem utan bara när bilen gått varm ett tag.
Varje gång den "böar" och hackar måste man växla ner till lägre växel för att bilen ej ska dö, någon som har haft samma problem? MVH rilox
-
Låter som min gamla Volvo 740 som hade problem med bränsletillförseln.
Kan vara att när bilen är kall får den fetare blandning som döljer problemet, sen när den är varm får den för lite soppa. Ren gissning dock.
-
Hur har du det med vaccumslangar?
Föresten, välkommen på bimmerforum!
-
Menar du att bilen har ryckig gång? Misständer? Kolla tändstiften. Om de är ok, då kan det vara tändspolen som är dåliga. Det kan även var så att du behöver byta bränslefiltret.
-
Tjenare, jo tack, har redan servat bilen med stift olja luftfilter.
Så tändstiften kan ja utesluta, bilen misständer ej utan när den blivit varm så går den ryckigt och det låter som bilen får för mycket luft, kan luftmassemätaren vara något att titta på kanske?
Och när bilen "bööar" så att säga så är det bara att växla ner sen så går den att köra som vanligt igen.
MVH rilox
-
Det kan vara din tempgivare i och med att bilen reagerar när motorn är varm.
-
Glömde nämna att bränslefiltret även är bytt, hmm tempgivaren, ni har nog kört en moppe utan luftfilter och hur den beter sig då, ungefär så blir bilen. men ska kika på tempgivaren. tack!
-
tjabba bytte tempgivaren till insuget och nu lirar det!, en annan fråga bilen vibrerar i hela kupen i ca 100km/h är de hardyskivan som e körd eller?
-
Hela tiden eller bara sporadiskt? Inte i ratten?
-
Vibrationer i den hastighet är ofta pga att det är snön som fastna i fälgen därmed orsakar obalans eller en borttappade vikt på fälgen, har vart med om det flera gånger med snö som fastnade, tåg bort det med högtryck och därefter var vibrationer borta.
Kan finnas andra orsaker men kanske de första du bör tänka på.
-
Tror de inte har med snön att göra pga bilen var nytvättad innan jag drog ut, inga vibbar i ratten endast i kupen. känns som hela bilen skakar.
-
Finns olika bovar till detta. Så mitt tips är att försöka ta sig under och känna efter glapp i kardanen. Kan bero på hardyskiva, stödlager och växellådsbussningar bl.a. Just växellådsbussningar bytte jag på en av de E34 jag haft, de såg för ögat rätt bra ut innan jag demonterade dem. Men när de väl var loss var de helt av! Trots nya växellådsbussningar hjälpte det inte helt i mitt fall, men det är nog det billigaste och enklaste (trots att det är lite trångt) att börja med. En mycket vanlig felkälla enligt verkstaden jag nästan aldrig anlitar för jag bara frågar där. ;)
-
Knutkors kan ge konstiga vibrationer!
I min gamla volvo brummade det nästan som ett hjullager med...
-
Knutkors kan ge konstiga vibrationer!
I min gamla volvo brummade det nästan som ett hjullager med...
Just det ja, homokinetiska knuten kallas den på BMW-språk har jag för mig. Bögknuten även kallad. ;)
Men som sagt, börja kolla och byt inte det dyraste först om du inte är säker på din sak rilox.