Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 3-serien => E46 1998-2006 => Ämnet startat av: ExecutoR skrivet februari 16, 2010, 12:51:42
-
Hej!
Tänkte testa kunskaperna på detta nya forum med ett skumt problem jag har i min 328:a som nu snart gått 25k mil.
Varje gång jag startar bilen så tänds oljelampan (gult sken, ej rött) cirka fyra sekunder efter att motorn startats. Denna lampa lyser i kanske 10-15 sekunder (exakt lika lång tid vid varje uppstart) för att sedan slockna och vara släckt till nästa gång jag startar motorn och det hela upprepar sig.
Jag har kollat oljenivån, bytt olja + filter samt kopplat in datorn och inte fått några felkoder. Inte ens när man läser av samtidigt som lampan lyser.
Det tipps jag fått är att byta oljetrycksgivaren (tror jag det var). Någon som har några andra förslag?
Kan tillägga att bilen gått med detta "fel" sedan sommaren utan några andra komplikationer. Börjar dock irritera mig mer och mer på att det finns där.
Tack på förhand!
/Thomas
-
En bekant med samma fel på sin bil misstänker oljenivågivaren, kostar ca 1500 kr och skall inte vara svårt att byta. Glöm inte att tömma ut oljan innan du lossar den bara, då blir du blöt ;)
-
Hej!
Tänkte testa kunskaperna på detta nya forum med ett skumt problem jag har i min 328:a som nu snart gått 25k mil.
Varje gång jag startar bilen så tänds oljelampan (gult sken, ej rött) cirka fyra sekunder efter att motorn startats. Denna lampa lyser i kanske 10-15 sekunder (exakt lika lång tid vid varje uppstart) för att sedan slockna och vara släckt till nästa gång jag startar motorn och det hela upprepar sig.
Jag har kollat oljenivån, bytt olja + filter samt kopplat in datorn och inte fått några felkoder. Inte ens när man läser av samtidigt som lampan lyser.
Det tipps jag fått är att byta oljetrycksgivaren (tror jag det var). Någon som har några andra förslag?
Kan tillägga att bilen gått med detta "fel" sedan sommaren utan några andra komplikationer. Börjar dock irritera mig mer och mer på att det finns där.
Tack på förhand!
/Thomas
Jag har haft en 535 med samma symptom. Förklaringen som jag fick från BMW var att i och med att bilen har några år på nacken och många mil på mätaren kan det dröja några sekunder innan oljan kommer i cirukaltion efter att motorn startats. Det är bara tuta och köra.
-
Den gula oljelampan på E46 har inte med oljetrycket att göra, då lyser den rött.
-
Den gula oljelampan på E46 har inte med oljetrycket att göra, då lyser den rött.
Precis det jag också ansett. Därför jag vågat använda bilen öht.
Bimmer Power:
Mjo, men det låter konstigt att det skulle ta 20-25 sekunder (vi snackar ju ändå att man hinner köra 400m) innan oljan kommer i cirkulation?
Det tar dessutom precis lika lång tid när man startat motorn oavsett om den är i full arbetstemperatur efter en långkörning eller -20C kallstart på vintern.
Tarantino:
Oljenivågivaren låter mycket troligare än ojetrycksgivaren som jag skrev. Saknades oljetryck (eller en felaktig mätare som påstod det) skulle lampan lysa rött och inte gult.
Kanske blir ett byte i samband med oljeservice i vår.
Måste säga att jag är grymt imponerad av de snabba svaren!
-
Precis det jag också ansett. Därför jag vågat använda bilen öht.
Bimmer Power:
Mjo, men det låter konstigt att det skulle ta 20-25 sekunder (vi snackar ju ändå att man hinner köra 400m) innan oljan kommer i cirkulation?
Det tar dessutom precis lika lång tid när man startat motorn oavsett om den är i full arbetstemperatur efter en långkörning eller -20C kallstart på vintern.
'
Visst låter det märkligt, men så var också min 535 och den förklaringen fick jag från auktoriserad BMW verkstad. Olja i motorn finns, men just full cirkulation tar tid på vissa äldre och större motorer med många mil på mätaren. Systemet luras på nåt sätt och därför skickar den falska singnaler.
-
Min far fick att det är nivågivaren som krånglar som svar, och den gula lampan lyser en kort stund efter start på hans E46a.
Alltså motorn funkar som vanligt, elektroniken felar.
-
Min far fick att det är nivågivaren som krånglar som svar, och den gula lampan lyser en kort stund efter start på hans E46a.
Alltså motorn funkar som vanligt, elektroniken felar.
Ok. Kanske testar byta nivågivaren för att se om det ger med sig. Att det skulle vara att det tar tid för oljan att börja cirkulera tror jag inte på, hade det varit så som verkstan beskrev borde man få en oljetrycksvarning, och då hade lampan lyst rött. Som det är nu är den ju gul. Som jag fattat det är det varning för låg oljenivå.
-
Jag har haft denna gula lampa på min sen jag köpte 320'n i somras.
Denna tråden påminde mig om att ta tag i problemet, så jag köpte en ny oljenivå-sensor och bytte den ikväll.
Ingen mer oljelampa! :)
Tog ungefär 45 minuter, kommer göra en GDS-guide nästa vecka. Men det var inte särskilt komplicerat.
-
Verkar som om jag också har samma bekymmer på min 320 -00'a fast jag kan starta bilen först sen tänds
den gula oljelampan efter ca 500 meters för för att sedan slockna igen efter 5-10 sekunder.. olja i motorn
finns efter otaliga kontroller efter att lampan tänts. Får ta och byta givare då när oljebytet görs..
En gds på bytet skulle uppskattas ;D
-
Bra att du påminner mig!
Här kan du se bilderna, så vet du vad du skall skruva loss:
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=1021.msg13858#msg13858 (http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=1021.msg13858#msg13858)