Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => BMW (Bensin) Trimning, Bränslesystem, Fordonselektronik => Ämnet startat av: MrB skrivet februari 07, 2010, 13:31:03
-
Jag skrev den här posten på ett annat forum. Får väl prova här mä, för att se om det finns några synpunkter här!
Jag har en rent hypotetisk fråga. Om man skulle kunna välja fritt, hur skulle en kam till en roterex kompressor matad motor se ut. Liknande en turbo kam skulle jag tro. Men hur bör den se ut ?
lyft-duration-nockvinkel-start och stängning ?
Ex på förutsättning:
2 ventiler / cyl. in42 - ut35
Dåliga avgas kanaler, med stora svårigheter att förbättra dom.
Ok insugskanaler.
comp. 8.8 - 1.
borr/slag 84/75.
Topp effekt vid HP-5200V TQ-4100V
Önskemål:
Bra körbarhet men med ett högre temperament/puls och mycket HP
Vore mycket intressant om någon har uppfattning om hur en sådan kam skulle se ut och varför ?
Har jag sökt svar på ämnet, och hittade det här:
http://ezinearticles.com/?Supercharger- (http://ezinearticles.com/?Supercharger-) … id=2473412
Och som motsats det här:
http://www.superchevy.com/technical/eng (http://www.superchevy.com/technical/eng) … index.html
Någon som vill/kan komentera det här?
-
Ja ja!
Det är ju så att det inte går att exakt välja kam tider. Utan att känna till flödet i toppar och så vidare. Men vad jag var ute efter var hur ska en typisk tryckmatad kam se ut. Jag hittade en kul länk till i ämnet:
http://www.hotrod.com/techarticles/engine/hrdp_0903_small_block_chevy_blower/index.html (http://www.hotrod.com/techarticles/engine/hrdp_0903_small_block_chevy_blower/index.html)
Som håller med min första länk Och kompromissar med min andra länk 8)
Och min slutsats. Det finns Hk att hämta med org kam och kompressor. Men det finns mer Hk att hämta med vass kam. Stor risk för kraftigt försämrade Co värden vid vass kam ( avgas ventil öppen samtidigt som insug är öppen) Men om man gör sin egen kam (med hjälp av expert) Och andvänder mer än 112 grader i lobe delning, så slipper man 2 ventiler öppna samtidigt. Får högre fyllnadsgrad med lägre tryck, och bättre Co värde.
Den här länken visar ett ex på en mild och Vild kam sammanslagen o modifierad till att passa övertryck
http://krang.hotrod.com/techarticles/engine/comp_cams_grind_specifications.xls (http://krang.hotrod.com/techarticles/engine/comp_cams_grind_specifications.xls)
Om någon har synpunkter på det här tycker jag att det vore kul :)