Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!

Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E39 1996-2003 => Ämnet startat av: Helmut S. skrivet februari 06, 2010, 23:20:39

Titel: E39 Riktigt prisvärda vagnar.
Skrivet av: Helmut S. skrivet februari 06, 2010, 23:20:39
Har blivit intresserad av att köpa mig en liten slit och släng-bil. Testade kompisens nyinköpta 523i Touring -99, silv.met, man, stora ljudpaketet, handsfree samt avtagbar dragkrok m.m. Dessutom med endast 15000 dokumenterade mil. För denna vagn gav han endast 38 tkr! Vad annat i denna prisklass kan slå detta? Måste vara helt outstanding.

Att den dessuotm kändes klippfast i uppträdande på vägen gjorde inte saken sämre (eller bättre då jag blev lite avis =)).

Är detta ovanligt billigt eller kan jag förvänta mig att hitta en liknande vagn med rel. enkla medel? Vad har ni för erfarenhet vad gäller E39:ans prisnivåer?

Tror ni om denna vagn?:
http://www.blocket.se/jonkoping/BMW_523i_Touring_25563019.htm?ca=12&w=3 (http://www.blocket.se/jonkoping/BMW_523i_Touring_25563019.htm?ca=12&w=3)

/Erik

Justerade rubriken, modell-kod saknades / Mod.
Titel: SV: Riktigt prisvärda vagnar.
Skrivet av: Mixtus skrivet februari 07, 2010, 01:18:51
Håller verkligen med, det är en prisvärd och bra bil. Jag har haft tre stycken (528 och 540 x 2) och skulle absolut kunna tänka mig en e39 igen.

Jag kikade lite snabbt på annonsen som förutom en snygg färg ser ok ut vid en första titt. Skönt med någon som tagit några bilder där bilen är ren och fräsch. Tänk dock på att bilderna verkar vara tagna för ett halvår sedan (minst) och att mycket kan ha hänt sedan dess. Förresten, har bilen sitsvärme? Det verkar saknas, men det kan vara så att jag såg fel. Om den saknar sitsvärme så är det en importbil.

Förutom alla "vanliga" saker att kika efter så kan du bl.a. tänka på följande:
- BMW har haft mycket problem med bakluckan på touringmodellen. Kika efter rost (t.ex. i luckans nederkant). Kolla även så att torkaren bak fungerar (det kan hjälpa med rengöring eftersom det samlas en del skit runt torkararmen).
- Det klassiska "fågelbadet" - bakom tankluckan - som är en felkonstruktion. Kika efter rost. Om det inte är långt gånget så går det att åtgärda genom att slipa ner och lacka om.
- Kolla om det är pixelbortfall i kombiinstrumentet, ett vanligt fel. Går att åtgärda för cirka 1500 kronor, men om det går att se mätarställning osv. så behöver du knappast göra något.
- Ett klassiskt fel är kylaren som brukar ge upp eftersom den innehåller vissa plastdelar. Försök kika så mycket det går efter läckage osv.

Lycka till och passar även på att hälsa dig välkommen till forumet!
Titel: SV: Riktigt prisvärda vagnar.
Skrivet av: Gemini__ skrivet februari 07, 2010, 11:20:47
Som sagt, välkommen till forumet.

Mixtus fick med mycket väsentliga punkter. En annan sak du bör tänka på är att köpa en så välvårdad vagn som möjligt. Visserligen kan man inte ha för höga krav vid dessa prisnivåer men då utbudet är stort är det dumt att köpa första bästa.

Sondera terrängen ordentligt tills du hitta din pärla mao.

Lycka till.

Mvh:
Thomas
Titel: SV: Riktigt prisvärda vagnar.
Skrivet av: franke skrivet februari 08, 2010, 20:03:26
523i Touring -99, silv.met, man, stora ljudpaketet, handsfree samt avtagbar dragkrok m.m. Dessutom med endast 15000 dokumenterade mil. För denna vagn gav han endast 38 tkr!

Jag är glad att jag hann sälja min 523 -99 förra sommaren, fick 40' med 25 000 mil på mätaren...
E39 är riktigt prisvärda om man undviker liken!
Titel: SV: Riktigt prisvärda vagnar.
Skrivet av: Davve skrivet februari 24, 2010, 00:02:59
- Kolla om det är pixelbortfall i kombiinstrumentet, ett vanligt fel. Går att åtgärda för cirka 1500 kronor, men om det går att se mätarställning osv. så behöver du knappast göra något.
Var hittar man reperationer för denna låga summa? Mig veterligen är det bara post t o r Tyskland för det priset. Och det kanske man inte har lust med.

För att återgå till ämnet så är jag inte helt imponerad av kvaliteten på E39. Visst kan den 528i -97 jag hade varit ett måndagsex, men efter 9 månader och följande fel tröttnade jag.
* Pixelfel, fanns vid köp och åtgärdades aldrig.
* Fel på givaren för stängd bagagelucka, fixades med ful-mek.
* Rost baklucka, fixades inte.
* Hjullager fram, fixades.
* Vevaxelgivare, fixades.
* Främre bärarmar, fixades.
* Kränghämmarstag bakvagn, fixades.
* Kränghämmarstag framvagn, fixades.
* Startmotor, fixades.
* Stag i framlamporna gav upp, fixades.
* Gummiflärpen i lucköppnaren bak trasslade in sig jämt och ständigt med följd att det inte gick att öppna lucklan. Fixades till slut med starkt lim.
* Främre stötdämpare gav upp, fixades inte.
Dock en störtskön bil med förvånande bra bränsleekonomi. Inga problem att snitta 0.8l/mil trots 20-30km/h över tillåten hastighet landsväg/motorväg. Men som sagt, för mycket fel hela tiden och jämfört med äldre E34 så har dessa strulat mindre.
Titel: SV: E39 Riktigt prisvärda vagnar.
Skrivet av: franke skrivet februari 24, 2010, 00:09:52
Well, jag hade min E39 i ett år utan problem nästan, bytte ett krängningshämmarstag som var lite glappt.
Och bakbromsar som var rostiga redan vid köpet.

Men det kan ju variera otroligt beroende på hur bilar skötts av tidigare ägare!
Titel: SV: E39 Riktigt prisvärda vagnar.
Skrivet av: Barris 540 skrivet maj 18, 2010, 22:06:44
Jag har haft min 540 -97 sen sep 09 och har väl kostat på lite,
men tänker å andra sidan ha min bil kvar i några år.
Bytt alla länkarmar o styrstag+leder i framvagn samt hjullager runt om(sitter 19" hjul m245+285 på den).
Då den rullat 24tmil är det inte mycket att klaga på.
Gav 60tkr för en svensksåld välvårdad 540 med all historik i medföljande pärm,
kanske i överkant men den hade allt jag letat efter, att den sen fanns i grannkommunen
gjorde inte saken sämre. Kollade först på MBs i samma årsmodeller men det fanns ingen utan
rost i det prisläget. För övrigt den roligaste bil jag någonsin ägt! ;D