Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => Allmänna diskussioner => Bil och trafik, lagar, juridik => Ämnet startat av: micke skrivet juni 09, 2009, 20:37:18
-
Såg på Top Gear Australia, vilket förövrigt är EXAKT samma grej som deras engelska kusin fast med andra programledare. Tycker programet faktiskt är lika bra som det engelska.
Till saken, dom körde en Holden med 22" hjul, men när dom bytte till 20" så fick dom MYCKET bättre varvtider.
Rätt så kul när stora välgar är väldigt mycket på modet nu :)
Top Gear Australia - HSV Supercharged Clubsport By Walkinshaw Pt1 (http://www.youtube.com/watch?v=bQnZnOq3LEw#lq-lq2-hq)
Top Gear Australia - HSV Supercharged Clubsport by Walkinshaw Pt2 (http://www.youtube.com/watch?v=CIKQv_sW-Co#lq-lq2-hq)
-
Jo, enda anledningen till att banbilar har stora hjul är för att få plats med stora bromsar. Kolla på en F1, iofs "lite" skillnad i chassie, men de har väl så små som 13"?
-
När man går från mindre fälgar till större så brukar accelerationen bli något sämre men topphastigheten blir något högre. Frågan är om de sämre varvtiderna beror på lite sämre acceleration eller på ökad vikt?
-
M635:an gick både fortare och stadigare i kurvorna på bana med 16" BBS rs, skodda med Falken gummi, än den gjorde med 17"Momo fälgar och bredare nya Nokian däck.(båda gatdäck)
Kanske hade fälgarna en del inverkan med?