Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => Allmänna diskussioner => Bil och trafik, lagar, juridik => Ämnet startat av: kilroy skrivet januari 24, 2010, 14:38:43
-
Transportstyrelsen föreslår införande av väjningsplikt på cykelöverfarter, dvs en ny zebralag fast för cyklister.
http://sydsvenskan.se/bil/article560779/Ny-lag-for-cyklisterkan-bli-dodsfalla.html (http://sydsvenskan.se/bil/article560779/Ny-lag-for-cyklisterkan-bli-dodsfalla.html)
-
Samtidigt är man tveksam från regeringens sida...
http://sydsvenskan.se/bil/article623215/Regeringen-tvekar-om-ny-cykellag.html (http://sydsvenskan.se/bil/article623215/Regeringen-tvekar-om-ny-cykellag.html)
-
Nåt borde göras åt eländet. Dom flesta cyklister har ingen aning om att dom har väjningsplikt mot bilister på dom flesta cykelöverfarter. Skapar jämnt incidenter och olyckstillbud.
-
Införs den nya zebralagen så blir stadstrafiken ännu ryckigare och kommer att flyta ännu sämre.
-
Finns det verkligen anledning att införa ytterligare en lag? Vore det inte bättre att informera cyklisterna om den nuvarande lagstiftningen och på så sätt minska olycksriskerna?
-
Finns det verkligen anledning att införa ytterligare en lag? Vore det inte bättre att informera cyklisterna om den nuvarande lagstiftningen och på så sätt minska olycksriskerna?
Kan bara hålla med i det fallet. Jag cyklar ofta men cyklister i allmänhet är livsfarliga i trafiken.
-
Jag är vän av cyklar men knappast cyklister, inte ens på cykelvägarna
kan de uppföra sig. Ett exempel från min by;
http://www.dt.se/nyheter/borlange/article564795.ece (http://www.dt.se/nyheter/borlange/article564795.ece)
Att helt förbjuda cyklar i samband med biltrafik är min tanke, kliv
av cykeln om du skall korsa en trafikerad väg så är problemet
borta och reglerna för gångtrafikant gäller.
-
Värst är det i storstäder där cyklisterna rullar upp och positionerar sig som Formel 1-vagnar. Strax innan det blir grönt får någon för sig att det är klar sikt och drar med sig en klunga. Nästa gäng sticker direkt vid grönt. Ett tredje gäng når precis fram vid grön signal och tvingas manövrera runt övriga cyklister som precis har tagit första trampet. Allt detta utspelar sig på första parkett bakom vindrutan. Laglöst!
-
Ett av problemen med en zabralag för cyklister är att man jämför den med zebralagen för gående. Det är stor skillnad på gående och cyklister. Som bilist har möjlighet att hålla lite koll på en gående därför att denne rör sig förhållandevis sakta. En cyklist däremot kan på några tiondels sekunder ändra färdriktning och han/hon kan göra det i 20 km/timmen. Det betyder att skall vi bilister lämna företräde till cyklister så måste vi följa cyklistens förehavanden på ett helt annat sätt än med gående. En zebralag för cyklister kommer att sluta med flera dödsolyckor där cyklistens anhöriga kan skriva på gravstenen -"Han hade i alla fall rätt".
zebralagen för cyklister är ett gigantiskt feltänk.
-
Det som förvånar mig är att så många cyklister betraktar sig som odödliga... ::)
Man kastar sig ut på övergångsställen för gående och tror att vi bilister skall stanna och lämna företräde. Detsamma gäller på cykelöverfarter. Det allra märkligaste är att cyklande föräldrar lär sin barn att det är helt OK att bryta mot trafikregler.
-
Jag känner tyvärr igen mig lite där, när man cyklar struntar man lätt i reglerna och kör som man känner för. Ofta har jag rätt bråttom med eftersom jag är tidsoptimist...
-
Ett problem till: en bilförare tycker inte om cyklister och är ofta förbannad på dom, men när bilförare ta ut sin cykel då är han likadant på bilar
Nu finns i Göteborg flera cykel polis patruller, de har mycket att göra varje dag.
-
Tveksamheten från regeringens sida lyser igenom och det känns en smula tveksamt om förslaget går igenom. Personligen tror jag det skapar fler problem än det löser.