Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 7-serien => E38 1994-2001 => Ämnet startat av: Dekagon skrivet januari 22, 2010, 20:36:27
-
Jag ska byta fjädrar bak på min 740 E38, vad rekommenderar ni att jag monterar för fjädrar? Jag kan byta runt om ifall ni anser att det är rätt alternativ. Ska man ha sänksats eller ska man köra original, eller köpa på Mekonomen... eller vad ska man göra?
-
Sänkning skulle jag personligen undvika på en E38. Köp fjädrar av OEM-kvalité så har du ditt på det torra. Behöver nödvändigtvis inte vara över disk hos BMW eller ens hemma i Sverige för den delen. Råder dig att blicka åt tyskland t ex, sök på ebay.de om du hittar lämpliga prylar.
-
Sänkning rekommenderade dom inte på M-bilar i Eskilstuna heller, dom sa att 740n blir väldigt spårkänslig och jobbig.
-
Tillsammans med AC-schnitzer kjolpaket skulle jag ta en lätt sänkning, max 40mm.
-
Jag personligen uppskattar komforten i en sjua och tycker inte man
behöver sänka den, visst går de lite högt på framhjulen men hellre
det än en stötig och spårig bil.
-
Tänk på att E38 740 har en automatisk nivåreglering, om du sänker för mycket kommer du att får fel meddelande hela tiden.
-
Tänk på att E38 740 har en automatisk nivåreglering, om du sänker för mycket kommer du att får fel meddelande hela tiden.
Intressant, hur funkar automatisk nivåreglering. Var sitter censorer, vad justerar höjd och hur funkar larm?
-
Det är väl vanliga nivådämpare, den reglerar höjden när man kör så att säga. Så fungerar alla Volvos dämpare med nivåreglering, misstänker att det är samma typ av system som används på E38.
Jag köper nog nya fjädrar av ChassIT, vanliga standard alltså, ej sänkningssats. Även om det ser fint ut med sänkning så föredrar jag också en mjuk och skön bil. Annars skulle jag väl inte köpt 2st 7-serien bilar :o
-
Det är väl vanliga nivådämpare, den reglerar höjden när man kör så att säga. Så fungerar alla Volvos dämpare med nivåreglering, misstänker att det är samma typ av system som används på E38.
Jag köper nog nya fjädrar av ChassIT, vanliga standard alltså, ej sänkningssats. Även om det ser fint ut med sänkning så föredrar jag också en mjuk och skön bil. Annars skulle jag väl inte köpt 2st 7-serien bilar :o
*ryggdunk*
Ja det är något visst med komfort iaf.
Det ljuva livet!
-
Intressant, hur funkar automatisk nivåreglering. Var sitter censorer, vad justerar höjd och hur funkar larm?
Frågan kvar står. någon som vet ?
-
Bra val, dumt att försämra komforten på dessa landsvägskryssare av rang.
-
Idag tog verkstaden hand om bilen, blir byte av fjädrar samt en hel del annat i chassit. Det behövde också bytas stötdämpare visade det sig. Så det blir en liten nätt räkning på 14 000kr (köpte nya vinterdäck också när jag ändå höll på) :)
-
En vanli
Intressant, hur funkar automatisk nivåreglering. Var sitter censorer, vad justerar höjd och hur funkar larm?
En vanligt 740 har väl inte nivåreglering som standardutrustning.
-
En vanli
En vanligt 740 har väl inte nivåreglering som standardutrustning.
Nä det stämmer, min har inte det t.ex.
-
Sänkning rekommenderade dom inte på M-bilar i Eskilstuna heller, dom sa att 740n blir väldigt spårkänslig och jobbig.
Detta är ju intressant information, någon som har sänkt sin bil och upplevt förändrade köregenskaper?
-
Min är sänkt 35/25 med en Eibach Pro sats. Visst blev den hårdare, men itne svår att köra på något sätt.