Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Köp och sälj - Diskussioner om import samt försäkring/värdering av BMW => Köp och sälj - Diskussioner om import och försäkring/värdering => Ämnet startat av: Mixtus skrivet januari 22, 2010, 04:46:57
-
Antag att ni skall köpa en äldre entusiastbil eller sommarlekbil som har 10-20 år på nacken. Det mesta stämmer: få ägare, välskött osv. Men så visar det sig att bilen är omlackad. Vid närmare en titt så är lacken bra - men vad gör det för värdet, hur resonerar ni?
-
Är bilen 10-20 år gammal och omlackad spelar ingen roll, jag tycker nästan det är plus. Sen kommer alltid frågan om varför bilen har omlackerats.
-
Originallack är alltid att föreda i mina ögon. Men som vi alla vet så får gamla bilar skönhetsfläckar genom åren. Om allt annat är helträtt så behöver inte en seriöst omlackad bil vara något hinder.
-
Precis som Gemini sa, en riktigt seriös omlackering inte kan sänka värdet, snarast tvärtom, bilar inte har livstid garantin på lacken från fabriken.
-
Lack ser jag som en slitdel. Hellre en professionellt gjord nylack än en fabrikslack som är nedsliten.
Men det är ju förstås tråkigt om den är dellackad och stora nyanser syns. Sånt skjuter värdet nedåt. Men är det fint i varje detalj värderar jag det högt. Gäller ju dock att kolla ordentligt; nyans, underarbete, skarvar osv.
-
bra omlackad, och framförallt bra underarbete är ett plus, dellackat sänker avsevärt värdet i mina ögon..
-
Är det bra gjort är det väl ingen nackdel.
Problemet väl att det kan ta flera år innan det visar sig om det är ett bra eller dåligt jobb.
-
Bra synpunkter, jag ville bara få lite input.
-
Trots att mina är mer eller mindre omlackerad och jag vet att det är svårt att under en längre tid undvika omlack är det för mig personligen en KLAR fördel med en bil som har originallack överallt.
Det är värt många tusenlappar med perfekt originallack.
Stephan
-
Som de andra säger och så beror det ju givetvis på om lacken är gjord 2 år efter tillverkningsdatumet eller 10 år